2025. 03. 31. hétfő
Árpád
: 402 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sorozatgyártásban a kínai J-15?

JETfly  |  2013. 09. 24., 10:15

A közelmúltban a kínai állami média részéről számos olyan beszámoló látott napvilágot, amelyből katonai szakértők arra következtetnek, hogy megkezdődött a J-15 vagyis Kína első hajófedélzetről üzemeltethető többfeladatú vadászrepülőgépének sorozatgyártása. 

A Shenyang J-15 (más néven Flying shark vagyis Repülő cápa), Kína első hajófedélzeti vadászrepülőgépe, alapjául egy Ukrajnából beszerzett orosz Szu-33-as szolgált, bár a kínaiak állítása szerint saját fejlesztésü fedélzeti berendezésekkel, fegyverzettel és egyéb rendszerekkel van felszerelve, ami nagyban javítja képességeit az eredeti orosz típushoz képest. A repülőgép hajtómüve a Kína által épített Taihang WS-10, amely ugyan az orosz AL-31F másolatának tünik, ám van néhány különbség a két erőforrás között. A J-15 prototípusa 2009-ben végezte el szüzfelszállását és 2012 novemberében került sor első ízben arra, hogy a Kínai Légierő (PLAAF) egy pilótája fel- és leszállási gyakorlatokat végezzen az egyik tesztpéldánnyal Kína első repülőgép-hordozójának, a Liaoning-nek fedélzetéről. 

Taihang WS-10 hajtómü, amelyet rokoni szálak füznek az orosz AL-31F-hez

Az első sikeres hajófedélzeti teszteket követően a légierő pilótái az idei évben már folyamatosan gyakorolják a hajófedélzetről történő fel- és leszállásokat a típussal. A kínai állami televízióban (CCTV)  a napokban megjelent képes beszámolókon az eddigi sárga színü tesztpéldányok helyett, immáron festett szürke és kínai felségjellel felruházott repülőgépeket lehetett látni, amely olyan feltételezésre vezetett a katonai szakértők részéről, hogy megkezdődött a típus sorozatgyártása. Ugyan hivatalos bejelentés még nem érkezett a repülőgép tömegtermelésének beindításáról, de az, hogy a repülőgépek megkapták a haditengerészeti festést azt sugallja, hogy formálisan már szolgálatba állt a típus a Kínai Haditengerészetnél. Ezek a jelentések egyfelől viszont azt is sugallhatják, hogy a kínai vezetés szeretné elhitetni a világgal miszerint az új repülőgépük már rendszerben áll.

A Shenyang J-15 le sem tagadhatja, hogy az orosz Szu-33 (27K) típusból született

A mostani beszámolók némileg egybevághatnak ez utóbbi feltételezéssel, hiszen a napokban került sor a Kínai Haditengerészet parancsnokának, Wu Shengli admirálisnak az Egyesült Államokba történő látogatására, amelyen a Liaoning repülőgép-hordozó parancsnoka és az első fel- és leszállásokat végző pilóta is kíséretének tagjai között volt. Washingtonban Zhang Zheng, a Liaoning kapitánya, a jelenlévő újságíróknak elmondta, hogy jelenleg 36 darab repülőeszköz üzemel a hajó fedélzetén, de továbbra is a gyakorlás és a különböző rendszerek és berendezések tesztelése folyik. Wu Shengli admirális emellett elmondta, hogy a Liaoning-et egyfajta tesztágynak tekintik, amely gyakorlásra és különböző rendszerek kikísérletezésére szolgál és ezek tapasztalatainak felhasználásával kerül majd sor egy új kínai repülőgép-hordozó megépítésére. 

Hajófedélzeti gyakorlat a Liaoning fedélzetén

Amerikai hírportálok egy másik kínai katonai vezetőt, Yin admirálist idézve arról számoltak be, hogy a kínaiak elmondása szerint a J-15 képességei elérik a hasonló amerikai F-18C/D változatokét, ugyanakkor a repülőgép egyik tervezőjét, Sun Cong-ot idézve, a Liaoning-ről üzemelve a típus jelenleg nem alkalmas sem hajó, sem pedig szárazföldi célpontok elleni támadásra. Ennek oka, hogy a kínai repülőgép-hordozó (akárcsak az orosz Admiral Kuznyecov), a nyugati gőzkatapultos indító rendszerrel rendelkező repülőgép-hordozókkal szemben úgynevezett síugró sánccal rendelkezik és ez erősen korlátozza az amúgy is jelentős össztömegü J-15 által hordozható fegyverek típusát és mennyiségét. Mindezek következtében kijelenthető, hogy amíg nem kerül megépítésre az új, már gőzkatapulttal rendelkező kínai repülőgép-hordozó, addig a J-15 hiába többfeladatú vadászrepülőgép, mégis csak erősen korlátozottan és elsősorban légvédelmi feladatok ellátására lesz alkalmazható. Mindemellett figyelemre méltó tény, hogy a J-15 orrfutóján észrevehető a kínai tervezők előrelátása, hiszen már eleve gőzkatapultos üzemeltetéshez van kialakítva.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 31., 12:34
A Renegade gyakorlat egy repülőtér életében nagyon fontos művelet, ahol egy idegen-, önmagát nem azonosító légi járművet földre kényszerítenek, majd személyzetét előállítják a hatóságoknak.
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.

  Legfrissebbek most

Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.