A mai napon nyitja meg kapuit a Nemzetközi Repülési- és Űrkutatási Szalon 2011 rendezvény a Moszkva mellett található Zsukovszkij légibázison. A szervezők az idén sem akarnak semmit a véletlenre bízni, így a földi bemutatók mellett színvonalas repülőbemutatóval készülnek. A két évvel ezelőtt megrendezett kiállításra rányomta bélyegét a felkészülés során bekövetkezett katasztrófa, amely során az Orosz Lovagok bemutató kötelékének két Szu-27 típusú repülőgépe ütközött össze a levegőben és a kötelék parancsnoka, Igor Tkacsenko ezredes életét vesztette.
A múltidézés után nézzük, milyen különlegességekkel, milyen repülőprogrammal készültek a szervezők.
A moszkvai Nemzetközi Repülési- és Ürkutatási Szalon egyik megkülönböztető védjegye volt a mindig színes, színvonalas repülési bemutatóprogram. Az előzetes tervek szerint nem lesz ez máshogy az idei rendezvényen sem.
A MAKSZ-2011-re kilátogató érdeklődők a négy kiváló, orosz bemutató kötelék – Orosz Lovagok, Fecskék, Oroszország Sólymai és a Rusz mellett levegőbe emelkednek amerikai, francia és olasz felségjelü bemutató repülőgépek, valamint megmutatják tudásukat Oroszország tesztpilótái modern hazai gyártású vadászrepülőgépeken éppúgy, mint polgári gépeken.
A repülési program egyik érdekessége lesz az „Első Repülés” repülőklub által életre hívott csoport bemutatója, amely kötelék 2009-ben alakult. Napjainkban ez az egyetlen olyan civil kötelék Oroszországban, amelynek tagjai Jak-52 és Jak-54 típusú repülőgéppel mutatják be programjukat. Az „Első Repülés” repülőklub bemutató csapatának tagjai között olyan sportrepülők is megtalálhatók, akik korábban orosz-, vagy éppen világbajnokok voltak.
Szintén a repülőprogram részeként emelkedik a levegőbe a „Balti Méhek” bemutató kötelék, a balti államok első és egyedülálló civil bemutató csoportja. A 2008-ban alakult kötelék központja a Rigától 60 km-re található Tukumsz repülőtéren található.
A kötelék fiatal kora ellenére már Európa és Ázsia több államában bemutatkozott, többek között Csehországban, Lengyelországban, Németországban, Franciaországban, Svájcban, Finnországban és az Egyesült Arab Emirátusokban. (Mellékesen jegyezném meg, hogy a Baltic Bees vezetője reményét fejezte ki a februári, brüsszeli találkozón, hogy hamarosan Magyarországon is bemutathatják repülési tudásukat.)
A kötelék tagjai a bemutató során L-39C „Albatrosz” repülőgépeken repülnek. A csoport repülőgépeinek jellemzője a „balti méhekre” hasonlító festés, ami kihangsúlyozza a repülőgép aerodinamikai kialakítását. Bemutatójuk során az 5 gépes kötelék a bonyolult mürepülés szinte valamennyi elemét felvonultatja.
A látogatók érdekében a statikus sort is átalakították a szervezők. A 3 tonnánál könnyebb gépeket füves területen lehet megtekinteni, míg az ennél „súlyosabb egyéniségek” a betonozott fel- és leszállópályán láthatóak.
A hagyományok szerint a statikus sort az orosz „Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium” kiállítása nyitja. A felvonultatott gépek között megtekinthetőek lesznek olyan modern harci repülőgépek, mint a Szu-35, MiG-35, Szu-30MK2, valamint az orosz polgári repülőgépgyártás újdonsága a Szuhoj SzuperJet-100. A repülési programban első alkalommal láthatja a nagyközönség az orosz, ötödik generációs repülőgépet, a PAK FA-t (Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexum).
A statikus soron az orosz légierő teljes arzenálja felvonul: Tu-160, A-50, Tu-95, Szu-27 SzM, MiG-29SzMT, Szu-24M, Szu-35SzM, Szu-34, MiG-31B, Jak-130, valamint Ka-52, Mi-26, Mi-8 MTV-5, Mi-28 típusú helikopterek.
A repülési programban olyan tematikus bemutatók is szerepelnek, mint „kutató-mentő feladat Ka-226T és Mi-34Sz1 helikopterek részvételével, illetve „Antiterror” bemutató Ka-52, Mi-28NE és Mi-8 típusú helikopterekkel.
A MAKSZ-2011 rendezvényre különleges „müsorral” is készülnek a szervezők. Felidézik a Nagy Honvédő Háború moszkvai csatáját korhü repülőgépek repüléseivel. A programban szerepelnek többek között egyéni és kötelékrepülések, amelyeket a korhü repülőtér berendezés valamint a narráció tesz még élvezetesebbé. A kor repülőgépei közül először fog 10 gép a levegőben bemutatkozni, úgymint: I-15bisz, I-153, I-16, DIT, S-2, 3 x Po-2, 2 x MiG-3, valamint a földön két T-60 típusú harckocsi, GAZ-AA gépkocsik, légvédelmi fegyverek, valamint egy müködő mozgó konyha.
A MAKSZ-2011 kétségkívül „legnagyobb látványossága” az Airbus cég legnagyobb utasszállító repülőgépe az Airbus A380 lesz. Az ukrán újdonságok között látható lesz az An-158 típusú repülőgép.
Ezen tények ismeretében ebben az évben a MAKSZ lesz az egyetlen kiállítás a világon, ahol egyidőben lesznek láthatóak a legnagyobb utasszállító valamint szállító repülőgépek.
Franciaországot a repülő programban a Rafale vadászrepülőgép képviseli, míg az olasz légierő C-27 Spartan típusú, mürepülésre képes szállító repülőgépét mutatja be.
Négy év szünet után a kiállításon ismét részt vesznek az amerikai légierő képviselői. A statikus soron lesz látható a C-5 Galaxy katonai-szállító repülőgép, az A-10 csatarepülőgép, valamint a P-3 felderítő repülőgép.
A felkészülés pillanatai ...
A szalonra kilátogatók mindezek mellett megnézhetik a KC-135, F-16, F-15 és B-52 típusú repülőgépeket, míg az F-15 egy új, 15 perces programot mutat be a levegőben.
A MAKSZ minden alkalommal egyre több és több figyelmet fordít az üzleti programokra, amit bizonyítanak a növekvő számú megbeszélések, tárgyalások, fórumok és konferenciák. Ennek megfelelően a szakmai napokon, augusztus 17-18-án a repülési programot csökkentik, míg a nyílt napokon 11.00-17.00 óráig, megszakítás nélkül tartanak majd a repülési bemutatók.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.