2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 408 Ft   : 395 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sim City Budapest: Szimulátor központ nyílik Budapesten!

JETfly  |  2013. 10. 16., 16:10

Bizonyára sokan emlékeznek, emlékeztek még arra a rendezvénysorozatra, ahol a civil lakosság, gyermek és felnőtt részére egyaránt lehetőség nyílt, hogy a virtuális légtérben megvívja a harcát igazi és virtuális vadászpilóta ellenfelével. Veszélytelenül bonyolódjon légiharcba egy számítógép és joystick segítségével, ahol a Magyar Légierő vadászpilótái békés időben harcolhattak a szovjet gyártmányú MiG-29-es vadászgépeikkel akár szintén szovjet, vagy éppen amerikai vadászgépek ellen. Ezek voltak a JETfly Légiharc Kupák, bajnokságok. Az egyik tag, aki segít most újjáéleszteni a magyar vadászrepülő-szimulátoros életet, maga is versenyzett korábban több magyar bajnokságon és EB-n, tagja az egyik legnagyobb és legrégebbi virtuális közösségnek, a VMH 59.-nek, Görög \"Putyin\" Péter. Vele beszélgettünk az új szimulátor városról, a Sim City Budapestről!

A több éven keresztül tartó JETfly Légiharc Kupák, bajnokságok rendezvénysorozat egyedülálló volt a maga nemében, mivel elérhető közelségbe hozta a katonai repülés szerelmeseit a hivatásos állománnyal, megmutatta a katonai pálya szépségeit, sok fiatalt pályára állítva, bepillantást engedett a repülés világába. Ezeket a versenyeket hazánkban ezrek kísérték figyelemmel a helyszíneken, interneten, TV-ben, és százak neveztek be a versenyekre az értékes díjakért, vagy éppen csak az élményért. A rendezvényre akkora volt az igény, hogy közkívánatra több Európa-bajnokságot is rendeztek hazánkban, melyre bárki nevezhetett. Aztán pár éve sajnos forráshiány miatt megszakadt a sorozat, vele megszünt a lehetőség, nagy ürt hagyva maga mögött az érdeklődők, a téma szerelmesei körében. 

10 éve rendezték meg az I. Magyar Repülőszimulátor Bajnokságot

Most viszont úgy tünik, hogy 2 barát és a kis csapata kezdeményezéséből újjászületik a lehetőség, ismét bárki számára elérhető közelségben, profi, de mégis egyszerü szimulátorokon, nem mindennapi látvány és élmény mellett Budapesten, Kelenföld szívében.

- JETfly: Hogy jött az ötlet?

- Putyin: Hiányzott a légkör, hiányzott a játék, a barátok. Mindig csak rohanunk, kevés idő van arra, hogy az ember leüljön, és picit hódoljon a hobbijának. Én több, mint 25 éve szimulátorozom, polgári és katonai gépeken egyaránt. Az utóbbi időben a család és munka mellett annyira nem volt időm rá, hogy végül kikerült a szimulátor a lakásból. Ahogy az ember egyre többet repül a virtuális csatamezőkön, egyre inkább olyanra próbálja formálni az eszközöket, amelyekkel könnyebb egy harcot megvívni, kényelmesebb a repülés, hitelesebb az élmény, - egyszóval profibb berendezést akar.

Természetesen, túl ezek költségén - ami nem elenyésző - nő a helyigény, mivel a profi joystick nehéz, nagy, kell a jó pedál, gázkar. A látvány sem utolsó. Volt idő, mikor egy 42"-os plazmán repültem. Borzasztó volt. A feleségem a plafonon volt állandóan, hiszen a TV-n repültem. Aztán mikor már kevés idő volt rá, túl kevés ahhoz, hogy feleslegesen álljon, leszereltem az ülést, pedált stb. és bedobozoltam, persze ott is maradt. 

Pár hónappal később rájöttem, beláttam, hogy ez így nem jó és kéne építeni valahol egy rendeset, ahol nem kell a hely szükére figyelni, ahol nincs útban. Aztán ebből jött az ötlet, legyen több, legyen másoknak is elérhető, legyen profi, nagy vetített képpel, legyen pilótafülke, müszerek. Hasonlítson az igazira, amennyire lehet, persze értelmes anyagi kereteken belül. Természetesen itt is sikerült azért néhol elszaladni a költségekkel, de a minőségnek, élménynek sajnos ára van.

Barátom, Gábor, aki nem repülős egyáltalán, főleg a játék irányából közelítette meg, hiszen neki 2 fia van, imádják a repülést, a vezetést, autózást, így lett autónk is, 2 db azoknak a gyerekeknek és felnőtteknek, akik az autóversenyt is szeretik a repülés mellett. Meg egyáltalán, ne legyen egysíkú. Aztán vettünk egy lezuhant Pirátot a budaörsi reptérről, abból is építettünk egy szimulátort. Az eredeti vezérlőszervekkel lehet virtuálisan repülni, termikelni, vontatni, vagy épp csörlőzni. Hatalmas élmény!

Találtunk egy nagyon jó helyet, amelynek jó a megközelíthetősége, van parkoló, van busz. Több mint 200 négyzetméter, 6 méteres belmagasság. A szülőknek van ingyenes internet, könyvek, egy sarok, ahol leülhetnek, miközben a gyermekük látótávolságban van. Akár megkávézhatnak, ehetnek szendvicset, míg a csapatunk valamelyik tagja segít a gyerekeknek a szimulátorok között. Nem kell beruházni otthonra egy jó berendezésre, mert nálunk megtalálható. Nem kell balhézni a gyerekkel, hogy kapcsolja ki végre és menjen vacsorázni, vagy tanuljon, mert a gépek a termünkben vannak. A szülő bármikor úgy dönthet, hogy hazamegy. A másik ok, amiért megcsináltuk, az az, hogy eddig nem volt még ilyen.

- JETfly: Milyen gépeken lehet repülni, milyen szimulátorok vannak?

- Putyin: Van 4 MiG-29/Szu-27/Szu-33, de akár F-15, A-10, Szu-25 repülőgépekkel is lehet repülni, ha valaki azzal szeretne, továbbá van  még egy Pirát és 2 versenyautó is. A repülők, autók beülősek, a katapultszékek élethü másolatok, a kabin is hasonlóan van kialakítva az igazihoz. Professzionális projektorokkal oldottuk meg a látványt a repülőknél, ami nem mindennapi lett. Az autóknál LCD TV-k biztosítják az élményt. Itt is úgy választottunk, hogy a szemnek ne legyen fárasztó, káros, mivel magas frekvencián frissíti a képet a gép. 

Sikerült megszereznünk a Prágában szerencsétlenül járt Tu-154 főfutójának 2 kerekét. Ezen kívül több repülőgépből származó müszert, komplett müszerfalat, légcsavart, motor hengert, célzó berendezést is a nagyközönség elé tárunk. Valamint a hely adottságaihoz képest elképesztő módon megoldva, a mennyezetről egy 17 méteres vitorlázó repülő szárnya lóg be. A falakat 400 négyzetméter egybefüggő molinó fedi, reptéri, eredeti felvételekből összeállítva.

- JETfly: Terveztek még más szimulátort is üzembe állítani?

- Putyin: Igen, tervezünk. Folyamatban van egy magyar fejlesztésü autó szimulátor beszerzése, ami teljesen egyedi, hihetetlen mozgásokra és látványra képes. Amennyiben még a hely elbírja, úgy később szeretnénk egy helikoptert és vagy A320, vagy B737 szimulátort is beállítani. A lényeg, hogy egy helyen minden rendelkezésére álljon a közönségnek.

- JETfly: A repülőket hogyan alakítottátok ki, honnan vettétek a terveket?

- Putyin: Voltunk több európai országban szimulátor gyártóknál, tárgyaltunk kanadai és amerikai gyártókkal is, de sajnos azok  irreálisan drágák voltak. Azokat olyan áron kellene üzemeltetni, ami nem a magyar pénztárcákhoz való. Nem volt kétséges, saját fejlesztésbe kellett kezdeni. És igen, itt jött képbe Szabó Gábor és a több korábbi magyar verseny egyik technikusa, Molnár "Gronyi" Zoltán tudása és tapasztalata. Ők ketten tervezték meg, alakították a szimulátorokat. Együtt teszteltünk hónapokon át, mire a végleges kabin, vezérlés és látvány összeállt. Több mint egy év volt, amit a tervezésre, tesztelésre fordítottunk, amiben a VMH 59. egyes tagjai is lelkesen részt vettek. Ez volt az első,  a prototípus, tele gyermekbetegségekkel, hibákkal. Ezeket javítottuk folyamatosan. Főleg a ráfordított idő és energia volt sok, amit remélem a látogatók majd díjazni fognak, elnyeri tetszésüket és visszajárnak hozzánk.

Ha már a 4 gép a teremben egy hálózatban tud üzemelni, tehát egy légtérben, egymást látva, akár egymás ellen is harcolhat, adta magát, hogy miért álljunk meg itt? Úgy alakítottuk ki a hálózatot és a játékokat, hogy bárki bárkivel a világhálón harcolhasson, vagy épp köteléket repülhessen, hiszen nem utolsó lehetőség tapasztalatszerzésre, illetve igény esetén versenyeknél ez a feltétel is biztosított. 

De lesz saját házibajnokságunk, regisztrált versenyzőkkel, ranglistával, repült idő folyamatos regisztrálásával.

- JETfly: Úgy tudom, vannak más komoly terveitek is!?

- Putyin: Igen, természetesen vannak!  Ezek között szerepelnek különféle bajnokságok, rendezvények, díjakkal, megnyerhető igazi repüléssel. Lesz tábor gyerekeknek. Kis virtuális (vadász) pilótákat fogunk nevelni, egyéb szabadtéri izgalmas programokkal egybekötve. Természetesen bárkit szívesen várunk nemre és korra tekintet nélkül, hiszen a lányokat is érdekli a repülés világa. A centrum egyik erőssége, hogy egyszerre nagyobb társaság, illetve cég igényeinek kiszolgálására is alkalmas. Szervezünk zártkörü rendezvényeket, és csapatépítő rendezvényeket is. Valamint eddig egyedülálló módon az érdeklődők rendelkezésére áll egy – a teljes terem nagyságából leválasztott – tárgyaló is, ahol leendő és meglévő üzletfelek, partnerek egy sikeres tárgyalást némi szórakozással, kikapcsolódással köthetnek egybe. A mindent egy helyen elvet követve a centrumon belül kialakításra került egy shop is, ahol többek között repüléssel kapcsolatos tárgyakat, Alpha Industries Inc. ruházati termékeket, kiadványokat lehet vásárolni. Valamint partnereinknek köszönhetően az otthoni játékhoz is beszerezhető lesz nálunk minden, joystick, pedál, kormány és szoftverek egyaránt. Így adott minden, csak el kell jönni akár a családdal, barátokkal, céges partnerekkel vagy munkatársakkal, hazafelé pedig nem csak az élményeket lehet vinni, hanem nyereményeket, ötleteket, tudást, kelléket is.

- JETfly: Az említett szabadtéri izgalmas programoknak köze van ahhoz, hogy te emellett igazi gépeken is repülsz?

- Putyin : Nem akarom lelőni a poént, igen, köze van, de erről majd ha eljött az ideje. Addig ez maradjon titok!

- JETfly: Mikor lesz a megnyitó, mikortól lehet látogatni a Sim City Budapestet?

- Putyin: A hivatalos megnyitó októberben lesz. Ez szakmai megnyitó lesz, hivatásos vadászpilóták jönnek el. Hogy pár ismertebb nevet említsek, Szabó "Topi" Zoltán, Zsámboki "Tibi Apu" Tibor, Tóth Gábor , Szatmári "Szatyi" László, de együttmüködő partnereink is ott lesznek a megnyitón, úgymint a BestByte, Pizza Forte, OXXO Racing Team, Fly-Coop Kft, Heineken, Alpha Industries Inc., JETfly, nagynap.hu. 

A nagyközönség számára október 28-án nyitunk reggel 10 órától, ezen a héten nyitási akciókkal várunk minden kedves érdeklődőt, ahogy facebook oldalunkon is hirdetjük:  a http://www.facebook.com/pages/Sim-City-Budapest/ címen.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
2025-01-22 19:45:14
2025. január 22-én, szerdán rendezték meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztásának átadás-átvételi ünnepségét, melynek keretein belül Gróf Gergely ezredes, leköszönő parancsnok átadta a csapatzászlót Könczöl Ferenc ezredesnek, a dandár új parancsnokának.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.