A szükség nagy úr: amíg az indiai politikusok a Rafale-üzlet miatt marják egymást és közben egymás után vonnak ki egész repülőszázadokat a hadrendből, az Indiai Légierő keresi a megoldást és talált is – olyan MiG-29-eseket vásárolna az oroszoktól, amelyek még a típus első szériájából kerültek ki és több évtizede le voltak konzerválva.
Az ötletet a Jaguár-flotta életrekeltése adta, ugyanis az indiai Jaguárok üzemben tartásához 35 darab kiszuperált Jaguárt vásároltak Franciaországból, az Egyesült Királyságból és Ománból, majd ezek kannibalizációjával megpróbálják levegőben tartani a 115 darabos indiai Jaguár-flottát.
Az orosz MiG-29-esekkel azonban más a terv – ezeket teljesen fel akarják újítani és teljes értékű vadászgépeket akarnak építeni belőlük. Jelenleg az Indiai Légierő 62 darabos MiG-29-es kontingensének felét már modernizálták – erről még 2008-ban kötöttek szerződést és pillanatnyilag „csupán” öt évvel kullognak az eredeti ütemterv után. A modernizálás célja a légifölény-vadász szerepkörből felfejleszteni a MiG-eket többfeladatú harci gépekké, amelyek a klasszikus levegő-levegő szerepkör mellett már képesek lennének teljes harcértékű levegő-föld bevetésekre is, irányított rakéták és „okos bombák” alkalmazásával. A modernizálás során az élettartamot is kitolnák az eddigi 25év/2 500 óráról 40 év/3 500 órára.
Az orosz partner kedvező áron kínálja a 21 darab repülőgépet. Ezek a szerkezetek ugyan a 80-as években kerültek ki a gyárból, de soha nem repültek és az indiai fél szakemberei szerint kiváló kondícióban vannak a fődarabok és a sárkányszerkezetek is.
India 36 darab Rafale-t is vásárolt Franciaországtól, melyek 2019-2022 között érkeznének meg. Ezek azonban nem oldják meg az Indiai Légierő gondját, mivel a jelenlegi 31 repülőszázad helyett legalább 42 század erőre lenne szükségük a kínai és pakisztáni „fenyegetés” ellensúlyozására. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy 2024-ig 6 század MiG-21-est és MiG-27-est kell kivonniuk, mivel véglegesen elöregedtek a gépek. A hazai gyártású Tejas vadászgépekból eddig összesen 12 darabot sikerült még csak legyártani, a megrendelés összesen 123 darabra szól – ezek még a Mark-1A szériából kerülnének ki, csupán 40 darab lenne a felturbózott változat. Amennyiben az elvárásoknak megfelelnének, az Indiai Légierő további 201 darab Tejas Mark-II vadászgépet rendelne – ezek már teljesen modernizált, többfeladatú repülőgépek lennének, a kor követelményeinek megfelelő képességekkel (megnövelt fegyverterhelés, jóval több üzemanyag-tartalék, modern radar és avionika, valamint erősebb hajtómű).
A balesetben elvesztett Szu-30MKI-k helyett további kilenc Szuhojt is vásárolna India. Jelenleg egyébként 249 darab Szuhojt tart hadrendben az Indiai Légierő és ez a szám 272-re fog nőni, amint a HAL legyártja a hiányzó darabokat.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.