2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjazás vár az F-22 Raptor flotta egy részére

Nyugdíjazás vár az F-22 Raptor flotta egy részére
JETfly  |  2022. 04. 12., 12:27
Nyugdíjazás vár az F-22 Raptor flotta egy részére

Az Egyesült Államok légierejének (USAF) 2023-as tervezett költségvetését nemrég küldték meg a Kongresszusnak és ez fontos változásokat hoz a repülőgép-flottát illetően is. Az USAF terve az, hogy több F-15EX vadászgépet állít hadrendbe, miközben deaktiválja az F-22 Raptor flotta egy részét.

A meglévő F-22-es flottából várhatóan 33 darab Block 20-as, kiképzésre használt változat lesz kivonva, ezeknek nincs harcképességük, összesen három Block 20-as maradna aktív. Az USAF egyébként azt tervezi, hogy 10 éven belül teljesen kivonja a Raptort a rendszerből. A jövőre kivonandó Raptorok helyett 24 darab F-15EX érkezhet, ezzel a lépéssel is felgyorsítva az elöregedett F-15C-k 2026-ra tervezett nyugdíjazását.

Ami az F-35-öst illeti, 2022-hez képest csökkenés volt tapasztalható, amikor is 48 darab gépet rendeltek meg. A következő pénzügyi évben 33 repülőgépre lesz csupán igény - a döntést azzal indokolták, hogy a Lightning II nem érte el a kitűzött célokat. Ehelyett az USAF inkább a 4,5 generációs F-15EX-be fektet be többet az NGAD program felgyorsítása mellett, amiből egy új, 6. generációs vadászgép születik majd.

Az USAF a vadászgépeken kívül 21 darab A-10-es csatarepülőgépet, 15 darab E-3 Sentry-t, 8 darab E-8-ast, 12 darab C-130H-t, 13 darab KC-135-öst és még nem közölt számú T-1-es kiképzőgépet is ki kíván vonni az aktív szolgálatból. A támogatásban részesülő programok között szerepel a B-21 Raider lopakodó bombázó (1,7 milliárd dolláros extra befektetéssel), valamint 15 darab KC-46A, 116 HH-60W helikopter és öt MH-139 beszerzése is.

Milyen sors vár a nyugdíjazandó Raptor példányokra?

A 2023-as nyugdíjazási tervekkel a Tyndall Légibázis F-22-esei búcsúznának, véget vetve ezzel a több mint három éve felfüggesztett, Virginiába költöztetési terveknek. A Raptorok a közeli, floridai Eglin Légibázisról települtek át ide, miután 2018 októberében egy hurrikán elpusztította Tyndallt.

Mint ahogy azt fentebb említettük, a legrégebbi F-22-esek közül 33-at akarnak leszerelni, a felszabaduló forrásokat a „Next-Generation Air Dominance” program keretében a legkorszerűbb harci repülőgép-konstrukciók kutatására fordítanák. Ha a Kongresszus jóváhagyja a tervezetet, három kivételével az összes Block 20 Raptort az arizonai Tucson állambeli Davis-Monthan Légibázis repülőgép-temetőjébe küldenék, a teljes flottát pedig ezáltal 186-ról 153 darabosra csökkentenék.

Az ok prózai: túl drága a lopakodó repülőgépeket a szokásos kiképzőrepülő státuszukról korszerűsíteni, hogy alkalmasak legyenek harci bevetésekre – mondta James Peccia vezérőrnagy, a légierő költségvetési titkárhelyettese. Ez a beruházás nyolc év alatt 1,8 milliárd dollárba kerülne, amit a légierő véleménye szerint jobb, ha az újabb F-22-esek korszerűsített érzékelőkkel való frissítésére és az F-35A Lightning II fejlesztésére költik.

„Teljes harcértékű repülőgépeket fogunk használni kiképzésre, amikkel éles bevetéseket is végrehajthatunk” – tette hozzá Peccia. „Valójában minden dollárt olyan okosan használunk fel, amennyire csak lehet, ezért megpróbáljuk modernizálni ezt a portfóliót.”

A légierő megmaradt F-22-eseit újraosztanák: a virginiai Langley-Eustis Légibázis, a Hickam Légibázis (Hawaii), az Elmendorf-Richardson Légibázis (Alaszka) és az Eglin Légibázis osztozna a Raptorokon. A Raptor flotta további csökkentésére várhatóan nem kerül sor a jövőben, így a végleges kivonásig továbbra is első számú levegő-levegő harci platformként számítanak rá.

Az Eglin Légibázis volt a házigazdája a 325. vadászrepülő ezrednek, mióta a Michael hurrikán elpusztította korábbi otthonukat a Tyndall Légibázison a floridai Panhandle-ben. Az ezredhez tartozik a légierő egyetlen F-22-es kiképző egysége, a 43. vadászrepülőszázad. Az 5-ös kategóriájú vihar után a katonai vezetés megígérte, hogy újjáépíti a Tyndallt, mint a „jövő bázisát”. Lépéseket is tettek az F-22 kiképzőközpont Langley-Eustis Légibázisra való áthelyezésére, de az ötlet a környezetvédelmi ellenőrzések során megbukott.

Különös aggodalomra adnak okot azok az esetek is, amikor az F-22 futóművek nem működnek megfelelően, vagy leszálláskor „berogynak”. Az F-22-esek átfogó ellenőrzése során (az Eglin Légibázison állomásozó Raptorok plusz a többi állomáshelyen települő gépek 10 %-a) kiderült, hogy a teljes F-22-es flotta minden ötödik repülőgépén nem megfelelően szerelték fel a futóművet.

Az elmúlt év során ellenőrzések kombinációját hajtották végre a flottán, hogy segítsenek meghatározni a kiváltó okot, felmérni a flotta állapotát, értékelni a rendszer teljesítményét, és megelőzni a jövőbeni eseményeket. Az adatok elemzése kimutatta, hogy az orrfutómű szerkezeti egységei idővel változhatnak, és ennek eredményeként frissítették a műszaki adatokat, hogy tisztázzák a karbantartási műveleteket követő eljárásokat.

Az Air Force Safety Center összefoglalója szerint a Raptor flotta 26 A osztályú és 36 B osztályú balesetet szenvedett el 2011 és 2021 között. Ez körülbelül nyolc A osztályú és 11 B osztályú balesetet jelent minden 100 000 repült órára. Az A osztályú események legalább 2 millió dollárba kerülnek, megsemmisült repülőgéppel járnak, halált vagy maradandó és teljes rokkantságot okoznak. A B osztályú balesetek azok, amelyek 500 000 és 2 millió dollár közötti összegbe kerülnek, maradandó, részleges rokkantsághoz vezetnek, vagy legalább három ember fekvőbeteg-kórházi kezelését okozzák.

Forrás: https://www.airforcetimes.com/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.