2021. október 27-én a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis ismét lehetőséget biztosított a sajtósok és a spotterek számára, hogy dokumentálják a Gripenek délutáni, esti kiképzési repüléseit. Mutatjuk a fotókat!
Mint ahogy az a fenti, kisebb borítóképünkön is látható, érdeklődőkből ezúttal sem volt hiány: a Kecskeméti Repülőbázis Kommunikációs és Protokoll Alosztálya a beérkező regisztrációk alapján 50 főt várt a szerdai programra, melyben a sajtósok mellett most a spottereké volt a főszerep. Évente néhány hasonló lehetőséget tud biztosítani a kecskeméti alakulat, legutóbb 2021 júniusában a nappali üzemnap eseményei voltak a fókuszban, ezt megelőzően pedig pont egy éve, 2020 októberében látogathattunk el a hírös város repülőterére.
A hét elején a közösségi oldalakon gyorsan terjedt a hír, mely szerint az éves kiképzési tervnek megfelelően a Gripen hajózók ismét késő délutáni, esti repüléseket hajtanak végre, megjelölve az érintett településeket és térségeket: ilyenkor a hozzászólások között természetesen számtalan olyan olvasható, hogy a lakosok mely városokban látnák még szívesen vadászgépeinket. Aki azonban kicsit is járatos a katonai repülésben, tudhatja, mindez nem kívánságműsor, érdemes kicsit részletesebben is tájékozódni a magyar légtérszerkezetről, illetve a napi légtérfelhasználási tervről, mely a civilek számára is elérhető.
A repülőbázis kapujában gyülekező tömeg nem sokkal fél 2 után indult el a bázis területére: az első Gripen sor (4x JAS 39C) tervezett felszállásaira 15:50-kor került sor, ezt megelőzően bónuszként lehetőség volt a két Airbus A319-es szállító repülőgépet az állóhelyükön körbefotózni, egy kicsit közelebbről is szemügyre venni. Következő programpontként érkezett meg a társaság a Gripen hangárok mögötti zónához, ahol már látható volt a repülésre kijelölt négy JAS 39C, melyeket szép, napsütéses őszi időben fotózhattunk körbe. Figyelemmel követhettük a vadászgépekhez érkező műszaki és hajózó személyzet kommunikációját, a gépátvételt, az indítás pillanatait, ezt követően pedig megörökíthettük a kiguruló, illetve a felszálló Gripeneket.
Plusz fotóstéma volt az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis egyik H145M (03) típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasa, mely a Gripenek felszállása előtt távozott a bázisról. Feladattól függően kb 1-1,5 órát kell várni a visszaérkező gépekre, nem volt ez másképp most sem, mely időszakot a vacsora elfogyasztására használták ki a program résztvevői, ennek helyszínéül az egyik Gripen hangár szolgált, benne a 44-es oldalszámú JAS 39D-vel. Egy héten belül mindkét kétüléses Gripenünket láthattuk, hiszen az elmúlt héten a CENTRAL HAWK 2021 gyakorlat sajtónapján a 43-as Delta szolgált a sajtótájékoztató egyik dekorációjaként.
A szünetben interjú készítésére is volt lehetőség: ezúttal Dienes Roland hadnagy beszélt az aznapi feladatokról, az esti kiképzési repülések fontosságáról, melyről további részleteket olvashatunk a honvedelem.hu beszámolójában. A szerdai program zárásaként sötétben érkeztünk vissza a zónához, ahol már zajlott a 18:50-kor felszálló három Gripen repülés előtti felkészítése. Hasonlóan a délutáni sorhoz, itt is fotózhatóak voltak a kiguruló és felszálló vadászgépek, mely együttal az aznapi programsorozat végét is jelentette.
Olvasóinknak egy bővebb képgalérián keresztül mutatjuk be az október 27-i eseményeket: a fotókat ezúton is köszönjük Müller Dórának, Dr. Godó Györgynek, Faller Tamásnak, Szúh Józsefnek és Vámosi Sándornak, a meghívót pedig a Kecskeméti Repülőbázis Kommunikációs és Protokoll Alosztályának! Külön köszönet Szausev Xénia főhadnagynak, aki a csoport kísérőjeként ezúttal is maximumot hozta ki a társaság számára a nap programlehetőségeiből!
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.