2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Árverésen egy II. világháborús Spitfire

JETfly  |  2015. 05. 12., 09:37

Egy igazi különlegesség kerül kalapács alá hamarosan: egy olyan Spifire, amelyet a II. világháborúban lőttek le Dunkerque-nél. A gépet, melynek Peter Cazenove volt a pilótája, teljesen helyreállították és 2,5 millió fontért szándékoznak eladni. 

A gép igazi ritkaság – miután lelőtték, negyven évig el is feledkeztek róla. Az Mk1 Vickers Supermarine Spitfire pilótája, Peter Cazenove 1940. május 24-én szállt fel és a repülés 55. percében érte a végzetes találat egy Dornier 17-Z bombázó fedélzetéről. „Szóljatok a mamámnak, hogy a délutáni teára otthon leszek” – üzente Cazenove, az etoni öregdiák, mielőtt a Calais-i partok homokjára tette volna a gépét.

Cazanove sérülés nélkül megúszta a hasraszállást és Calais-nál csatlakozott az egyik brit ezredhez – velük együtt esett hadifogságba. A P9374-es számú Spitfire a természet martalékává vált és egyre mélyebbre süllyedt a parti homokban. Ott pihent egészen az 1980-as felfedezéséig, amikor is az erős árapály a felszínre tolta. Habár a tengervíz erősen korrodálta, meglepően jó állapotban maradt a repülőgép – az igazán nagy sérüléseket a kincsvadászok okozták, akik megpróbáltak minél több relikviát kinyerni a roncsból. 

A repülőgépet idővel teljesen helyreállították, olyannyira, hogy mára ez az egyik a két repülőképes Mk1-esből – mindkettőnek Thomas Kaplan amerikai gyüjtő a tulajdonosa.  A Christie’s július 19-i londoni különleges aukcióján kínálják eladásra a P9374-est, a remélt eladási ár 2,5 millió font. Thomas Kaplan az így befolyó összeget jótékony célokra kívánja fordítani, a kedvezményezettek között ott van a RAF alapítványa, illetve egy természetvédelemmel foglalkozó társaság is. 

Német tisztek pózolnak a Spitfire roncsainál, 1940-ben (BNPS)

A másik Spitfire sem marad Mr. Kaplannál – az N3200-est az Imperial War Museumnak ajándékozza. A jószívü üzletember a következőkkel indokolta nagylelkü gesztusát: „Amikor gyerekkori barátommal, Simon Marsh-sal nekivágtunk ennek a projekteknek, akkor azok előtt a hősök előtt szerettünk volna tisztelegni, akiket Churchill úgy hívott: a ’kevesek’. Ők voltak azok a pilóták, akik útját állták a hitleri gonoszságnak és sötétségnek. A közelgő esemény a hála és köszönet kifejezése azoknak, akik részesei voltak a modern történelem egyik legfontosabb fejezetének. A történelem arra tanít minket, hogy eljöhet az idő, mikor az egyénnek cselekednie kell – és mi hálás szívvel emlékezünk meg azokról, akik tették azt, amit tenniük kellett.” 

A Spitfire a Vickers Armstrong woolstoni gyárában készült és a RAF Croydon-ban állomásozó 92. százada kapta meg 1940-ben. A Rolls-Royce Merlin III motort Derby-ben gyártották, 1939. október 27-én.

A gép kiemelése után először a párizsi Musee d'l'Air at Le Bourget gyüjteményébe került, majd a duxfordi Aircraft Restoration Company / Historic Flying Ltd közremüködésével állították helyre. A restauráló csapat 12 mérnökből állt és a munkálatok három évig tartottak. Az első sikeres felszállás 2011-ben az Aircraft Restoration Company főmérnöke és egyben pilótája, John Romain nevéhez füződik. Ő így nyilatkozott: „Jogosan lehetünk büszkék a helyreállításra, a Spitfire fantasztikusan repül, nagyon szerethető, gyönyörü gép.”

Robert Copley, a Christie's UK elnökhelyettese hozzátette: „Nagy megtiszteltetés a Christi’s számára, hogy egy olyan ikonikus repülőgép eladásában müködhet közre, mint ez a különleges Mk1 Spitfire. Ez a gép több, mint egy egyszerü repülőgép – ez az Anglia Csata ’kevesei’ hősiességének és bátorságának szimbóluma.”

Forrás: telegraph.co.uk

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.