Egy igazi különlegesség kerül kalapács alá hamarosan: egy olyan Spifire, amelyet a II. világháborúban lőttek le Dunkerque-nél. A gépet, melynek Peter Cazenove volt a pilótája, teljesen helyreállították és 2,5 millió fontért szándékoznak eladni.
A gép igazi ritkaság – miután lelőtték, negyven évig el is feledkeztek róla. Az Mk1 Vickers Supermarine Spitfire pilótája, Peter Cazenove 1940. május 24-én szállt fel és a repülés 55. percében érte a végzetes találat egy Dornier 17-Z bombázó fedélzetéről. „Szóljatok a mamámnak, hogy a délutáni teára otthon leszek” – üzente Cazenove, az etoni öregdiák, mielőtt a Calais-i partok homokjára tette volna a gépét.
Cazanove sérülés nélkül megúszta a hasraszállást és Calais-nál csatlakozott az egyik brit ezredhez – velük együtt esett hadifogságba. A P9374-es számú Spitfire a természet martalékává vált és egyre mélyebbre süllyedt a parti homokban. Ott pihent egészen az 1980-as felfedezéséig, amikor is az erős árapály a felszínre tolta. Habár a tengervíz erősen korrodálta, meglepően jó állapotban maradt a repülőgép – az igazán nagy sérüléseket a kincsvadászok okozták, akik megpróbáltak minél több relikviát kinyerni a roncsból.
A repülőgépet idővel teljesen helyreállították, olyannyira, hogy mára ez az egyik a két repülőképes Mk1-esből – mindkettőnek Thomas Kaplan amerikai gyüjtő a tulajdonosa. A Christie’s július 19-i londoni különleges aukcióján kínálják eladásra a P9374-est, a remélt eladási ár 2,5 millió font. Thomas Kaplan az így befolyó összeget jótékony célokra kívánja fordítani, a kedvezményezettek között ott van a RAF alapítványa, illetve egy természetvédelemmel foglalkozó társaság is.
Német tisztek pózolnak a Spitfire roncsainál, 1940-ben (BNPS)
A másik Spitfire sem marad Mr. Kaplannál – az N3200-est az Imperial War Museumnak ajándékozza. A jószívü üzletember a következőkkel indokolta nagylelkü gesztusát: „Amikor gyerekkori barátommal, Simon Marsh-sal nekivágtunk ennek a projekteknek, akkor azok előtt a hősök előtt szerettünk volna tisztelegni, akiket Churchill úgy hívott: a ’kevesek’. Ők voltak azok a pilóták, akik útját állták a hitleri gonoszságnak és sötétségnek. A közelgő esemény a hála és köszönet kifejezése azoknak, akik részesei voltak a modern történelem egyik legfontosabb fejezetének. A történelem arra tanít minket, hogy eljöhet az idő, mikor az egyénnek cselekednie kell – és mi hálás szívvel emlékezünk meg azokról, akik tették azt, amit tenniük kellett.”
A Spitfire a Vickers Armstrong woolstoni gyárában készült és a RAF Croydon-ban állomásozó 92. százada kapta meg 1940-ben. A Rolls-Royce Merlin III motort Derby-ben gyártották, 1939. október 27-én.
A gép kiemelése után először a párizsi Musee d'l'Air at Le Bourget gyüjteményébe került, majd a duxfordi Aircraft Restoration Company / Historic Flying Ltd közremüködésével állították helyre. A restauráló csapat 12 mérnökből állt és a munkálatok három évig tartottak. Az első sikeres felszállás 2011-ben az Aircraft Restoration Company főmérnöke és egyben pilótája, John Romain nevéhez füződik. Ő így nyilatkozott: „Jogosan lehetünk büszkék a helyreállításra, a Spitfire fantasztikusan repül, nagyon szerethető, gyönyörü gép.”
Robert Copley, a Christie's UK elnökhelyettese hozzátette: „Nagy megtiszteltetés a Christi’s számára, hogy egy olyan ikonikus repülőgép eladásában müködhet közre, mint ez a különleges Mk1 Spitfire. Ez a gép több, mint egy egyszerü repülőgép – ez az Anglia Csata ’kevesei’ hősiességének és bátorságának szimbóluma.”
Forrás: telegraph.co.uk
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.