2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dubai repülőterének tervezett tartalék irányító-központot a HungaroControl

JETfly  |  2015. 06. 04., 11:55

A HungaroControl szakértői által kidolgozott magyar távoli toronyirányítási megoldás (Remote Tower, rTWR) volt annak a tervezetnek az alapja, amelyben az Independent Business Group tanácsadó cég vezetésével megalakult négytagú konzorcium elkészítette a Dubai Nemzetközi repülőtérre szánt tartalék irányítótorony terveit. A HungaroControl koncepciója szerint egy kamerarendszer segítségével 100 százalékos kapacitással elláthatók egy közepes és nagyobb forgalmú repülőtér irányítási feladatai. A 2014 októberében indult tanácsadói projekt a közelmúltban lezárult, azonban a partnerek már tárgyalnak a koncepció kiterjesztésének lehetőségéről egy másik dubai repülőtérre, az Al Maktoumra is.

A Dubai Nemzetközi repülőtér, a DXB tartalék irányításának kialakítása a Magyar Légiforgalmi Szolgálat távoli torony technológiák területén felhalmozott tudására és tapasztalataira épít. A HungaroControl által kidolgozott megoldás egy kamerarendszer segítségével jeleníti meg a légiforgalmi irányítók számára a jelenlegi irányítótorony ablakából látható képet, így bármilyen időjárási körülmények és látási viszonyok között 100 százalékos kapacitással biztosítja a repülőtér müködését. A technológia alkalmazásával a dubai léginavigációs szolgáltató egy, a repülőtértől független helyszínről tudja ellátni irányítási feladatait kényszerhelyzet esetén is. A Svédországban nemrégiben elindított távolsági toronyirányítástól eltérően, amely főként kis forgalmú repülőterek forgalmát képes egy központból kezelni, a HungaroControl megoldása nagyobb, közepes forgalmú repülőterek kiszolgálására alkalmas. A müködési koncepció része volt továbbá egy költség-haszon analízis, amelyet az angliai székhelyü Winsland Consulting készített el, illetve a megvalósítást támogató humán faktor elemzés is, amelyet a svéd GEISTT AB végzett el.

             

„A HungaroControl idén márciusban megkezdte a távoli toronyirányítás koncepció megvalósítását a budapesti repülőtéren. A dubai repülőtér budapestihez hasonló infrastruktúrája és elrendezése, valamint az elosztott kamerarendszerü Searidge-INDRA megoldásunk alkalmazása miatt nagy eséllyel indultunk a meghívásos nemzetközi pályázaton. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy – olyan esélyesek mellett, mint például a svéd léginavigációs szolgáltató – a dubai kollégák választása ránk esett” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

A HungaroControl koncepciója szerint a projekt a későbbiekben kiterjeszthető a másik dubai reptérre, az Al Maktoumra is – ahova többek között a WizzAir Budapest-Dubai járatai is érkeznek. A repülőteret a jövőben várhatóan egyre több járat választja majd úti célul, így idővel akár kritikussá válhat itt a forgalmi terhelés. A magyar légiforgalmi szolgálat ennek a megoldására is javaslatot tett, amely a két dubai repülőtér közös stratégiájának kidolgozására vonatkozott. A szakmai tervjavaslat alapján a partnerek további tárgyalásokat folytatnak a nagyszabású projektről.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.