2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Parazita a levegőben

JETfly  |  2004. 10. 29., 08:07

A II. világháború alatt a Messerschmitt Me 328-at eredetileg parazita vadásznak tervezték. A repülőgépet a Luftwaffe bombázó kötelékeinek védelmére kívánták alkalmazni. A típust Me 264 vagy Heinkel He 177 típusú bombázók hordozták és a levegőben az anyagépről indították volna (innen a találó parazita elnevezés), majd a küldetés befejezése után vitorlázva jutott vissza támaszpontjára. Ismerkedjünk meg ezzel a különleges repülés- és technikatörténeti érdekességgel.

E repülőgép fejlesztése azonban egyrészt nagyon elhúzódott, másrészt több feladatkörben való alkalmazása – pl.: pontvédelmi elfogóvadász, tengeralattjáróról üzemeltetett- és vadászbombázó – is felmerült. A háború végén a tervet ismét elővették, de a repülőgép az újabb elvárások áldozata lett, mivel a kijelölt céloknak egyszerüen már nem tudott megfelelni.A kísérővadász ötlete 1941 júliusában született, majd ezt követően a Messerschmitt cég tervezőirodájában megkezdték létrehozását. 1942 márciusában azonban a „Reichsluftfahrtministerium” (Birodalmi Légügyi Minisztérium, továbbiakban RLM) utasítást adott az Argus lüktető sugárhajtómüvel hatféle – 3 vadász és 3 bombázó – változat elkészítésére. Ez utóbbi szériákat már pontcélok leküzdésére szánták. A terv ekkor kapta a végleges Me 328 jelölést.

A Messerschmitt Me 328 felszállása ledobható futómüvel

1943 elején a Messerschmitt AG és a „Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug” (azaz Német Vitorlázórepülési Kutatóintézet, továbbiakban DFS) közösen folytatta a fejlesztést. A DFS irányítása alatt szélcsatornában vizsgálták a repülőgép aerodinamikai tulajdonságait hajtómüvekkel és azok nélkül. A legfőbb célkitüzés ekkor már az egyszerüség, kicsi tömeg, alacsony ár voltak, ezért a gyors sorozatgyártás érdekében a már rendszeresített Messerschmitt modellek alkatrészeit is felhasználták a prototípus elkészítésénél. Így 1943 májusában a darmstadti Jacob Schweyer GmbH-nél (Kft) megkezdték a Me 328 B sorozatgyártásának előkészítését. Ezt a munkát Rudolf Seitz okleveles mérnök irányította Prager és Mende, továbbá Kaiser mérnökök bevonásával. Az előkészületek elég jól haladtak, amikor váratlanul 1943. szeptember 3-án az egész programot átmenetileg leállították. Végül a tervező cég – a Messerschmitt – nagy befolyásával meggyőzte az RLM-et, hogy 1944 áprilisában legalább a „Schnellbomber” – azaz gyorsbombázó – változatokat folytathassák.Eközben a DFS-nél elkészült az első hajtómü nélküli vitorlázó prototípus – a Me 328 V1 – melyet az úgynevezett „Mistel” (fagyöngy) – azaz fiahordó – kísérletekre használtak. Ehhez átalakítottak egy Dornier Do 217 E-2 bombázót hordozógéppé, majd 1943 őszén megkezdték az első berepüléseket. Ez a vadász modell ekkor kapta a hivatalos Me 328 A típusjelzést. A V1, V2 és V3 hajtómü nélküli (vitorlázó) prototípusok a DFS-nél készültek, míg további 7-et (V4-től V10-ig) már hajtómüvel szerelve a Jacob Schweyer Vitorlázó-repülőgépgyár épített meg. A V2 és V3 rövidebb fesztávolságú szárnyakat kapott és ezek lettek a bombázó mintapéldányok. A siklórepülések alatt e repülőgépek alacsony magasságban jó repülési tulajdonságokat mutattak. 1944 tavaszán a híres pilótanő Hanna Reitsch teljes berepülési programot végzett e prototípusokkal. A stabilitási képességek mellett, kidolgozta a 3000 és 6000 m közötti legideálisabb légi-indításokat és külön vizsgálta a leszállásokat.

A vitorlázó V1 prototípus

Ugyanakkor a 2 db Argus As 014 lüktető sugárhajtómüvel, melyet a repülőgép törzsvégébe szereltek fel, megkezdődtek a berepülések is. Ezt a hajtómüvet egyébként a pilóta nélküli, úgynevezett V1 (ebben az esetben „Vergeltungswaffe 1”, azaz egyes számú megtorlófegyver) szárnyas-bombához már rendszeresítették. E próbarepülések során derült fény a hajtómüvek által előidézett erős vibrációkra, melyek a Me 328 könnyü faszerkezetét nagymértékben károsították. Ezzel magyarázható, hogy a repülési kísérletek alatt két prototípus is megsemmisült. A hibát úgy próbálták elhárítani, hogy a szárnyak alá helyezték át a hajtómüveket. A problémák azonban továbbra sem szüntek meg, leküzdésük megoldhatatlannak bizonyult, így aztán a repülőgép sorozatgyártási tervét 1944 nyarán végleg feladták. Az elkészült példányokkal a kísérletek során nemcsak légi indításokat végeztek, hanem kipróbálták ledobható futómüvekkel, katapultálták – a V1 szárnyas-bombához rendszeresített hasonló – indító sínről, sőt tengeralattjáróról is.

Az Me 328 A típuson később a szárnyak alá helyezték a hajtómüveket

A prototípusokon kívül a Me 328-nak számos változata készült el. Az A-1, A-2 és A-3 vadász modellek mellett a bombázó Me 328 B-0/B-1 típussal is végeztek kísérleteket, amelyet egy 500 kg-os bomba hordozására szántak. Továbbá a B-2-őt 1000 kg, a B-3-at 1400 kg bombával tervezték, ám ezek már nem épültek meg. Csak úgy, mint a 900 kg tolóerejü Jumo 004 gázturbinás sugárhajtómüvel elképzelt C-széria. Sőt 1944-ben felvetődött még a repülőgép orr-részében elhelyezett 1000 kg tömegü robbanóanyaggal feltöltött pilóta vezette szárnyas-bomba ötlete is, mellyel az 5/KG 200 (Leonidas Staffelt) – azaz a 200. bombázó ezred 5. (Leonidas nevü) századát – akarták felfegyverezni. De végül ezt a változatot is törölték, mert ebben az időben a már jobb teljesítményü Fieseler Fi 103 A1 „Reichenberg” egyértelmüen előnyt élvezett vele szemben.

A Messerscmitt Me 238 V1, V2, V3, A-1 és B-0/B-1 müszaki adatainak összehasonlító táblázata

Típus

V1

V2, V3

A-1

B-0/B-1

Hajtómü

-

-

2 db As 014 egyenként 300 kg tolóerővel 

2 db As 014 egyenként 300 kg tolóerővel

Fesztávolság

8,53 m

4,57 m

6,40 m

6,90 m (11.00 m)

Hosszúság 

6,974 m

7,05 m

6,83 m (8,63 m)

7,17 m (9,20 m)

Magasság

1,60 m

1,60 m

1,60 m (2,10 m)

1,60 m (2,50m, 3,60m)

Üres tömeg

-

-

1542 kg

1840 kg

Feltöltve

-

-

2185 kg (2674 kg)

2695 kg

Maximális sebesség

399 km/h

-

755 km/h

680 km/h (805 km/h)

Hatótávolság

-

-

565 km (700 km)(1638 km póttankkal)

485 km (600 km)

Csúcsmagasság

-

-

9300 m

9300 m

Fegyverzet

-

-

2 db MG 17 és2 db MG FF vagy2 db MG 151

2 db MG 17 és2 db MG FF,1 db 500 kg-os vagy4 db 50 kg-os bomba

Megjegyzés:1. A zárójelben található adatok a felhasznált irodalomban szereplő eltérésekből adódnak.2. Az MG 17 géppuska 7,92 mm-es volt.3. Az MGFF és MG 151 gépágyúk 20 mm-esek.4. A gépágyúkat a repülőgép szárnya alá, a géppuskákat a törzsbe építették.

Az Me 328 B háromnézeti ábrája

Felhasznált irodalom:- Walter Schick – Ingolf Meyer: Luftwaffe Secret Projekts. Fighters 1939-1945. Midland Publishing Limited, 1997.- J. Miranda – P. Mercado: Secret Wonder Weapons of the Third Reich. German Missiles 1934-1945. Schiffer Military History Book, Antglen, PA 1996.- Bill Gunston: A második világháború repülőgépei. Kossuth Könyvkiadó, 1995.- Kenneth Munson: a II. világháború repülőgépei. Müszaki Könyvkiadó, Budapest, 1994.- www.encyclopedia.thefreedictionary.com/Messerschmitt%20Me%20264-25k- www.tanks45.tripod.com/Jets45/Histories/Me328/Me-P.1073.htm- www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/me328.html - 5k- www.luftarchiv.de/flugzeuge/messerschmitt/me328.htm - 12k

Fotó dokumentáció forrása:- www.encyclopedia.thefreedictionary.com/Messerschmitt%20Me%20264-25k- www.tanks45.tripod.com/Jets45/Histories/Me328/Me-P.1073.htm- www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/me328.html - 5k- www.luftarchiv.de/flugzeuge/messerschmitt/me328.htm - 12k

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.