2025. 04. 02. szerda
Áron
: 403 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szovjet atomhordozó repülőgépek hazánkban

JETfly  |  2005. 01. 07., 12:55

A szovjet Déli Hadseregcsoport 1991. június 19-i végleges kivonása előtt is többször felmerült téma volt, hogy vajon a hazánkban állomásozó erők rendelkeztek-e ide telepített nukleáris fegyverzettel. A JETfly kérésre Vándor Károly, a téma kiváló szakértője osztja meg olvasóinkkal a valós információkat. 

A témáról 2004 májusában írt egy cikket az index.hu, melyben a kunmadarasi repülőtéren általam elmondottak is szerepeltek. Aztán az M1 ESTE című műsorában adtam egy rövid interjút a témában. És most újra felszínre került az atomfegyverek kérdése, Szűrös Mátyás tegnapi nyilatkozata kapcsán.

A Jetfly olvasóinak szeretném bemutatni az ebben a témában folytatott kutatásaim eredményeit, melyekről még részletesebben idén megjelent könyvemben is olvashatnak.http://www.soviet-airforce.com/main.php?kat=11

A szovjet Déli Hadseregcsoport /továbbiakban DHDSCS/ Légiereje, az 59.Légi Hadsereg (1968-tól 36.) 1963-ban kaphatott feladatot atomhordozó alakulatok kialakítására. Ennek nyomán 1963 márciusában a kunmadarasi 1. gárda-vadászezredet (MiG-17F, MiG-15UTI) 1. gárda-vadászbombázó ezreddé nevezték át, s egy század Szu-7B gépet kaptak. 1965-ben egy újabb század MiG-et váltottak, immár Szu-7BM és UM gépekkel. Ekkor az ezred állománya 31 Szu-7B/BM/UM, 12 MiG-17F és 5 MiG-15UTI gépből állt.A Debrecenben állomásozó, szintén atomhordozásra kijelölt 727. gárda-bombázó ezred 1953-tól 33 Il-28/U gépet repült.(Érdekességként említem meg, hogy az előbbi egység a világ legelső orosz/szovjet repülős alakulata, 1913-ban alakult. Elsőként lett gárdaezred (1941. december 6.), majd továbbharcolt egészen Berlinig. 1945-től Veszprémben települt (1956. október 23-27. között Tökölön diszlokált) , majd 1959-ben érkezett Kunmadarasra)

1965. májusban a DHDSCS és a Magyar Néphadsereg közös vezetési gyakorlatot tartott az előbbi mátyásföldi főhadiszállásán. Az erről készült magyar nyelvű levéltári dokumentumok már elérhetőek az interneten pdf formátumban: http://www.isn.ethz.ch/php/collections/coll_4.htm

Ezekben az anyagokban a sok mellékszöveg mellett megtalálhatjuk a DHDSCS egységeinek listátáját, kicsit kódolva (20-at hozzáadtak a valódi hadrendi számokhoz). A fent említett két alakulat is szerepel bennük, tételesen is megemlítve az atomhordozásra is képes gépek, és az alkalmazandó atombombák számát! Egy gyors háború esetén pedig nem sok értelme lett volna messze a hordozó gépektől tárolni a tölteteket.

Kunmadarason, a volt magyar olajraktár területén 1963-ban hoztak létre egy speciális tárolót, melynek fotóit itt találhatják http://index.hu/politika/belfold/szurat0106/A raktár egy kilóméterre a repülőtértől helyezkedik el, s két soros, elektromos kerítés, kutyás őrök, géppuskafészkek védték az illetéktelen behatolóktól. Maga az építmény egy hatalmas bunker, számos teherautó rakodására alkalmas rámpával (számozott rakodóhelyekkel!), darupályával. Ez utóbbin egy ferde tető helyzkedett el, mely megakadályozta az amerikai felderítőkamerák belátását. Külsején egy jó egy méter vastag rakodási vasajtó, és egy személyzeti bejáró található. Az első kamrában egy másik, hatalmas egyenes vasajtó állja utunkat, melyet a feliratok szerint két, elektromos kulcs nyitott. Az ajtón ki van képezve egy személyzeti bejáró is. Jelenleg kézi nyitással kb. 10 perc még az ajtó kiemelkedik a földből, majd újabb negyed óra, mire szép lassan elfordul a gigantikus vasszerkezet. A további teremben egy lépcső vezet föl a megfigyelő-termekbe, ahol pára-, sugárzás-, és egyéb szintmérők, agregátorok, vízbontók  maradványai árulkodnak egy letünt korról. Ha a földszinten tovább megyünk, egy boltozatos terembe érünk, ahol egy hatalmas csiga lánca lóg le a csupasz menyezetről: az utolsó, legvastagabb, figyelmeztető feliratokkal tarkított ajtó előtt állunk, melyen belépve egy alacsony, hosszú terembe jutunk. A repülőtér pilótái néma-szektornak nevezték ezt a területet, s kezelőiket Némáknak. Ők egy külön kis laktanyában laktak, kéthavonta váltották őket, valószínűleg fogalmuk sem volt, hol lehetnek. A kiürítés után több kártyát találtam kaszárnyájukban az alábbi feliratokkal: Familija, Imja, Otcsesztvo (név), Csiszlo (dátum), Uroveny radiacii (surgárzás szintje)...

Több, itt szolgált szovjet katona is megerősítette gondolatmenetemet: a debreceni ezred (1974-től Jak-28, majd 1982-től Szu-24M bombázók) feladata olaszországi célpontok támadása lett volna, míg a kunmadarasi alakulat (Szu-17M2/UM 1976-tól, MiG-27M/23UB 1989-től) célpontjait Ausztriában kell keresnünk.

A 727. ezred 1987 július elején Kirovogradba települt, a kunmadarasi 1. gárdaezred az oroszországi Lebjazséba repült át 1991. április 22-én. Ezzel elhagyta Magyarországot az utolsó támadó jellegű szovjet repülőalakulat is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 18., 09:50
A Diamond DA62 MPP légifényképész repülőgéppel, illetve a fedélzeten lévő Vexcel és Riegl távérzékelési szenzorokkal előállított légi távérzékelési adatokkal a geoinformációs támogatásban sosem látott távlatok nyílnak meg.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 01., 11:58
Január elsejétől új parancsnok irányítja a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárt. Elődjéhez, az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyettesének kinevezett dr. Bali Tamás dandártábornokhoz hasonlóan Kovács Krisztián ezredes is szállítóhelikopteres múlttal érkezett a parancsnoki beosztásba.
2025. 03. 31., 12:34
A Renegade gyakorlat egy repülőtér életében nagyon fontos művelet, ahol egy idegen-, önmagát nem azonosító légi járművet földre kényszerítenek, majd személyzetét előállítják a hatóságoknak.
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.

  Legfrissebbek most

Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.