Cikkem tárgya az A-model 1:72-es kitje,amelyre a legutóbbi kecskeméti repülőnapon tettem szert.
Hajdanán repültem is ilyenen,persze akkor még nem tudtam,hogy csupán néhány csavar tartja az utasfülke le-felszerelhető dobozát a vázhoz:-).A makett alkatrészei -szerintem-kellően részletesek,és alig tapasztaltam eltérést az eredeti géphez képest,persze nem Tamiya-szintről van szó.Sorja viszont bőven akad,a kisebb alkatrészeket úgy kell kiműteni közüle.
Az építés természetesen a pilótafülkével kezdődött,megelőzve persze hosszas netes képnézegetéssel.Ezt követte a váz összeszerelése,plusz a kész cockpit behelyezése összeragasztás előtt,majd a szélvédő polírozása,ragasztása.Itt jegyzem meg,hogy az átlátszó alkatrészek tejüveg szerűek...Ezután hosszasan gyakorolgattam a tömítést-csiszolást,főleg az alsó részen,ahol elég nagy beszívódás van.A két hajtómű egyenként öt alkatrészből áll,szintén tömítés,és csiszolás-igényes,de nagyon élethű.A négy futómű összerakása,és felhelyezése után már lábon is állt a madárkám.Merevítődúcait kicseréltem húzott szálakra,mert az eredetiek használhatatlanok.
Következhetett a makett legnehezebb része,a bonyolult rotor összeszerelése.Az eredeti összeszerelési útmutató szuper,első blikkre nagyon bonyolultnak tűnik ez a fázis,de csak a himbák miatt tűnik úgy,amik szintén húzott szálak.Itt is mindent Revell oldószeres ragasztóval csináltam,hogy maradjon állítási lehetőség a megkötés előtt.Minden himbát több oldalról nézegessünk behelyezés után,hogy lehetőleg függőlegesen álljanak.A kit rotorlapátjai teljesen egyenesek,a valóságban viszont "lógnak".Csipesszel nagyon forró vízbe mártva-meglágyítva- hajlítottam formára.
A zöld alapszín Humbrol91,az alsó kéket szerintem az RLM76 adja élethűen.Az oldalszámpt ötnullás ecsettel festettem fel,a felségjel HAD matrica.Befejezésül vékony selyemfény lakk következett,végül a maszkolások eltávolítása,és a motor hűtőnyílásait futtattam be feketével.Összességében elég munkaigényes a makett,de mindenképpen megéri a fáradtságot!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.