Az An-2-esek Magyarországon az \"Ancsa\" becenevet kapták. Használták őket a honvédségnél, a mezőgazdasági és a sportrepülés, a térképészet és a mentőrepülés területén is. A típus hazai darabszámát és tulajdoni helyzetét pontosan nagyon nehéz lenne meghatározni. Tény, hogy még ma is előszeretettel használják ezeket a – mind a pilóták, mind az utasok által igen kedvelt – gépeket.
Magyarországon alapvetően 7 változatot alkalmaztak, illetve alkalmaznak a mai napig is. Ezeket a németországi Drezdában (An-2T), a Szovjetunióban (An-2M), valamint a lengyelországi PZL-Mielec gyárban gyártották (P, PF, PS, R, T, TP). Legnagyobb számban a mezőgazdasági „R” változatot használják.
Az első An-2-esek a drezdai gyárból érkeztek Magyarországra a Magyar Néphadsereg légierejéhez, ahol csak rövid ideig voltak rendszerben. A legelső példány egy An-2T típus volt, gyári száma: 16210. A gép 1956. április 10-én érkezett Budaörsre a 16. Önálló Szállítórepülő Századhoz. Színe hadi világoszöld volt, magyar katonai felségjelzéssel és nagyméretü, fehér, 10-es oldalszámmal. Első személyzetként Tímár László főhadnagy, Baki Kálmán hadnagy, Mórocz József hadnagy, Tamási Lajos hadnagy repülőgépvezetők és Reiter József törzsőrmester, technikus vett részt a típusátképzésen, melyet a géppel érkező kapitány, a szovjet Batalov százados irányított.
A gép rendszerbe állítása éppen kapóra jött a magyar ejtőernyős válogatottnak, melynek tagjai az 1956. július 29. és augusztus 4. között Moszkvában, a tusinói repülőtéren megrendezett III. Ejtőernyős Világbajnokságra készültek, ahol ebből a típusból kellett az ugrásokat végrehajtaniuk. A felkészülés Alagon történt a szovjet Arisztov mesteroktató irányításával. A hadseregtől kölcsönkapott An-2-sel 1956. május 15. és július 15. között 65 felszállást hajtottak végre ebből a célból.
Még ugyanebben az évben, október 19-én megérkezett a második példány is. Színe az első példányénál sötétebb hadi zöld volt. A 05-ös oldalszámú gép gyári száma: 16805.
A gépek viszonylag keveset repültek a légierő kötelékében. Utolsó katonai felszállásukat 1956. október 31-én teljesítették Budaörsön. 1957 áprilisában Tímár László főhadnagy repülte át a 05-ös oldalszámú gépet Taszárra, ahol néhány polgári pilótát átképzett a típusra. Ezt követően, májusban mindkét gépet átadták a MÖHOSZ-MRSZ-nek, Alagra.
A 16210-es gyári számú gép a HA-ANA, a 16805-ös pedig a HA-ANB polgári lajstromjelet kapta. Elsősorban ejtőernyős kiképzésre használták őket, de végeztek velük útvonalrepüléseket is. 1962-ben az eredeti V-509A-D7 típusú kardlégcsavart V-509A-D9 típusú, egyenes tollú légcsavarra cserélték.
Az MHSZ 1962-ben Lengyelországból újabb két An-2T típusú repülőgépet vásárolt, ejtőernyős kiképzés céljára. A gépek lajstromjele HA-ANC (gyári szám: 1G2721) és HA-AND (gyári szám: 1G2722) volt. (A lengyelországi PZL Mielecben gyártott An-2-esek gyári számait a következőképpen jelölték: 1Gssnn, illetve 1Gsssnn, ahol az "ss" illetve "sss" a sorozatszám, az "nn" pedig a sárkány száma az adott sorozatban). Színük világos szürkéskék, középkék díszítéssel.
Egy korai An-2-es, a HA-ANK Sármelléken
(Fotó: Temesvári Jenő)
1966-ban térképészeti célokra két darab An-2M típusú repülőgép érkezett a Szovjetunióból. Ezek a gépek a HA-ANE (gyári szám: 500402) és a HA-ANF (gyári szám: 500403) lajstromjelet kapták. Eredeti színük homoksárga volt. A gépeket a Malév mühelyeiben alakították át a speciális felszerelések befogadására és müködtetésére. A vezetőfülkéből való jobb kilátás érdekében a jobb oldali pilótaülés oldalablakát is átalakították. A gépekkel különböző légi fényképező és térképészeti regisztráló feladatokat végeztek. Az 1968-as csehszlovák események idején szállítógépként használták az akkor már módosított festésü gépeket. Törzsükre felkerült az egyezményes jelként alkalmazott kettős piros gyürü.
1966 végén a Repülőgépes Növényvédő Állomás (RNÁ) 10 darab An-2M típusú repülőgépet vásárolt a Szovjetuniótól. A gépek színe egységes világossárga volt. Lajstromozásuk HA-MHA-tól egészen HA-MHJ-ig terjedt. A HA-MHI lajstromjelü gép kétkormányos volt, amellyel többnyire kiképzőrepülést folytattak Budaörsön.
1968-ban szovjet irányítással geodéziai kutatórepüléseket kezdtek az ország területe felett. Ezt a munkát először az CCCP-91742-es lajstromjelü szovjet An-2ZA repülőgéppel végezték, majd rövidesen ugyanezen a gépen átképeztek néhány mezőgazdasági pilótát is. E célra az RNÁ állományából a HA-MHF lajstromjelü gép került átalakításra, melynek pilótája Gál Ferenc volt.
1970-ben az RNÁ további gépeket vásárolt, ám ezek már lengyel gyártású An-2R változatok voltak. Lajstromozásuk HA-MHK-val kezdődött. Színük a korábbiaknál halványabb krémsárga volt, kék orrburkolattal, amelytől csak a szürkéskék színü HA-MHR lajstromjelü gép különbözött.
Ugyancsak ebben az évben az RNÁ átvette a térképész munkarepülés feladatkört is, ezért erre a célra An-2PF típusú gépeket vásárolt. Az első ilyen gép a HA-YHA lajstromjelet kapta (gyári szám: 1G15113), majd folyamatosan került szolgálatba a HA-YHB (gyári szám: 1G18144) és a HA-YHC (gyári szám: 1G18145), később pedig a HA-YHD (gyári szám: 1G18736) és a HA-YHE (gyári szám: 1G18737) is. A térképészgépek festése a felső részen fehér volt, alul sárga, a törzs középvonalán piros elválasztó díszítéssel. Speciális felszerelésüket általában RC-8 és RC-10 típusú légi fényképező berendezések képezték NKPB-7-es célzókészülékkel.
Sétarepültetést végző An-2-esek a budaörsi repülőnapon
(Fotó: Temesvári Péter)
1972-ben az RNÁ átvette az MHSZ-től a HA-ANE és a HA-ANF lajstromjelü térképészgépeket is. Nagyjavításukat követően mindkét gép az RNÁ gépekre jellemző festéssel repült.
1973 során a honvédség 3 darab lengyel gyártású An-2P változatú repülőgépet szerzett be, amelyek színe szintén hadi zöld volt. A gépek a HA-ANG, HA-ANH és HA-ANI polgári lajstromjeleket kapták, és vegyes, katonai-polgári személyzettel rádiófigyelői és bemérői feladatokat végeztek 1990-ig.
Az MHSZ gépparkjának bővítése céljából 1987 áprilisában ismét két An-2T típusú repülőgépet vásárolt, amelyek a HA-ANP (gyári szám: 1G22409), és a HA-ANR (gyári szám: 1G22410) lajstromjeleket kapták. Festésük hadi zöld, fekete lajstromjelekkel. 1988-ban folytatódott a gépek beszerzése, és júniustól kezdődően az év végéig újabb 6 darab, különböző változatú An-2-es érkezett a sportrepülők számára, HA-ANS-től HA-ANX-ig történt lajstromozással.
A MALÉV Repülőklubja 1988. április 26-án vásárolt egy An-2TP típusú gépet, amelyet a vállalat színeire festve, HA-YHF lajstromjellel vettek használatba (gyári szám: 1G22413).
Az időközben selejtezett és külföldre eladott, MHSZ tulajdonú An-2-esek (HA-ANA Németországba került, ahol Hermeskeilben a Flugausstellung Leo Junior múzeumban lett kiállítva, a HA-ANB szintén Németországba, a HA-AND pedig az USA-ba került) példáján felbuzdulva, a NOVEX külkereskedelmi cég két darab kiselejtezett An-2T típusú gépet vásárolt a Lengyel Néphadsereg haditengerészetétől. A beérkezés után a szükséges javításokat Budaörsön végrehajtották, majd a gépek HA-ANJ (gyári szám: 1T12618, korábbi oldalszáma: 2618) és HA-ANY (gyári szám: 1T12619) lajstromjellel magyar nyilvántartásba kerültek. Mivel a légügyi hatóság az átadott lengyel okmányokat nem fogadta el, illetve a gépek alkalmassági bizonyítványának kiadását teljesíthetetlen feltételekhez kötötte, a cég e téren csak annyit tudott elérni, hogy a HA-ANY lajstromjelü gépre egyszeri kirepülési engedélyt szerzett, s azzal egy külföldi vállalkozónak eladta. A másik gép évekig álldogált Budaörsön, mígnem Bircsák Károly repülőgép-restaurátor tulajdonába került.
A honvédség a korábban a sportrepülőktől selejtezett (M állományú) gépek pótlására 1990-ben 5 darab An-2-est vásárolt, amelyek HA-ABA-tól HA-ABF-ig lettek lajstromozva, majd a Magyar Repülőszövetség különböző klubjaihoz kerültek.
1991-től a különböző magáncégek, önállósult repülőklubok, mezőgazdasági repülő társulások sorra vásárolták meg a felbomló Szovjetunió An-2-eseit. A sport- és munkarepülőgépek nyilvántartásba vétele a HA-ABA, a mezőgazdasági gépeké pedig a HA-MAA-val kezdődő lajstromjelsorral történt meg.
Szúnyog írtáshoz készítik elő a permetszert Matkópusztán
(Fotó: Temesvári Péter)
1994-ben a Dunai Repülőgépgyár Rt. (az egykori Pestvidéki Gépgyár, röviden PG) vásárolt magának egy An-2P típusú repülőgépet, melyet HA-DAC (DAC = Danubian Aircraft Company) egyedi lajstromjellel (gyári szám: 1G22902) láttak el, és szalon kialakítású belső térrel, korszerü müszerezéssel, gyári használatban üzemeltettek. A gép azóta az Indicator Rt. tulajdonába került.
1998. december 31-ével – sokéves felszámolási eljárás után – jogilag is megszünt az Air Service Hungary, amely a 90-es évek közepétől a MÉM Repülőgépes Szolgálat jogutódja volt. A magyar repülés legjelentősebb vállalatának színeiben számos sárga színü An-2-es repült.
Repesemények, katasztrófák
1982. május 11-én a magyar sportrepülés egyik legsúlyosabb katasztrófája következett be. Délelőtt, erős szélben és alacsony felhőzet mellett Budaörsről Dunakeszire indult az MHSZ HA-ANL lajstromjelü, An-2TP típusú repülőgépe, fedélzetén a két fő személyzeten kívül hét repülőoktatóval és müszakival, akik repülőgépeket akartak visszarepülni Budaörsre. A felszállást követő 10-12 perces repülés után a gép a Hármashatár-hegy északnyugati oldalának ütközve kigyulladt és megsemmisült. A katasztrófa során életüket vesztették: Vincze Lajos pilóta, gépparancsnok, Szöllősi József hajózószerelő, Hollóiné Tóth Katalin, Simon László, Weingartner Ferenc, Witek Péter, ifjú Haray Imre repülőoktatók, valamint Hodai József és Haas Imre szerelők (emléktáblájuk a budaörsi repülőtér épületében található).
Ugyancsak katasztrófát szenvedett 1984. május 30-án a szarvas-kákai mezőgazdasági felszállóhelyen Kizma Lajos pilóta a HA-MBM lajstromjelü (gyári szám: 1G16631) An-2R típusú gépével, amikor a felszállás után nem tudott emelkedni, majd 7-10 méteren balra fordulva, a felszállóiránytól 300 méterre földnek ütközött. A gép kigyulladt és elégett, a pilóta meghalt. A katasztrófa feltételezett oka, hogy a gép rögzített csürőkkel szállt fel.
Szintén repülőesemény áldozata lett 1986. március 26-án a MÉM RSZ HA-MBH jelü An-2-es repülőgépe (gyári szám: 1G16626), amikor Mezőnyárádon Hegedüs Sándor pilótával egy hirtelen bekövetkezett időjárásromlás miatt először egy 20 kV-os távvezeték oszlopának ütközött, majd a kényszerleszállás közben egy fasorba rohanva átvágódott, kigyulladt és elégett.
1987. március 31-én a lengyel Henryk Kaniczka és Roman Murzyn pilóták Afrikából tartottak hazafelé Lengyelországba az SP-DNM (gyári szám: 1G10760) An-2R típusú repülőgéppel. A MÉM RSZ kaposújlaki bázisáról rendkívül rossz időjárási körülmények között indultak tovább. A repülőgépet – amellyel a fél világot körberepülték – jelentősen túlterhelték, ráadásul a felszállás után a szárnyakon lassan, de biztosan megindult a jégképződés. A túlsúlyos, még a jéggel is nehezített, felhőben repülő gép nem tudott a hegyek fölé emelkedni, és Pilisszentlélek körzetében egy hegynek ütközött. A gép kigyulladt, a személyzet meghalt.
Egy magyar expedíció indult Ausztráliába 1991. július 26-án Budaörsről a HA-MEV lajstromjelü géppel (gyári szám: 1G19429). Egy sárkányrepülő pár évvel korábbi repülését szerették volna megismételni, amikor is a pilóta Ausztráliából Magyarországra repült. Úgy tervezték, hogy az An-2-essel kísérve a sárkányt, a levegőből fogják filmezni az eseményt. A sárkányrepülőt a gép törzsében helyezték el, és az Ancsával akarták Ausztráliába kiszállítani. Már a gép felkészítésénél elkövettek egy hibát azzal, hogy a repülőgépbe vadonatúj motort építettek be. Ennek 50 órás karbantartását valahol Törökországban hajtották végre. Az indulás után Ferihegyen a gép farokfutómüvét kellett kicserélniük. A repülőgép 1991. szeptember 21-én Indonéziában egy leszívódásba (leáramlásba) repült bele, majd a motor is felmondta a szolgálatot, aminek következtében kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk. A gép felrobbant, a fedélzeten tartózkodók valamennyien ki tudtak menekülni a repülőgépből, így szerencsésen túlélték a balesetet.
Vezérsíkjaitól megfosztott An-2-es Budaörsön
(Fotó: Temesvári Péter)
A különböző – esetenként katasztrófával végződő – repesemények ellenére elmondható, hogy az An-2-es a jelenleg Magyarországon repülő gépek közül a legbiztonságosabb. Köszönheti mindezt annak, hogy tervezői – katonai megfontolások alapján – két-háromszoros biztonsági ráhagyással tervezték meg a robusztus fémtestet, a merev, de mégis kiváló rugózású, nagy átmérőjü kerekekkel felszerelt futómüveket és a rendkívül üzembiztos – és karbantartási szempontból is igénytelen – csillagmotort. Az An-2-es rendkívül toleráns a kevésbé súlyos pilótahibákkal szemben. Szárnykiképzése és automatikus orr-segédszárnya biztonságossá teszi – és rendkívül lerövidíti – a legkockázatosabb repülési fázisokat, a fel- és leszállást is.
An-2-esek a magyarországi mentőrepülés szolgálatában
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) repülőgépes csoportja 1989. december 18-án kapta meg a speciális, betegszállításra berendezett HA-YHG lajstromjelü An-2PS típusú gépet (gyári szám: 1G28408) amellyel már a környező országok területére is kiterjesztette tevékenységét. Felmerült ugyanis az igény egy – az alkalmazott Mi-2-es helikopterek gazdaságos hatósugarát (80-100 kilométert) meghaladó távolságokon – bel-és külföldi viszonylatban a kórházak közötti betegszállítás végrehajtására, nagyobb, tágasabb belső térrel rendelkező, többszemélyes, merevszárnyú repülőgép rendszerbe állítására. Igényként fogalmazódott meg, hogy a forgalmi gépeknek megfelelő müszerezettségü és a nemzetközi légi forgalomban is alkalmazható legyen a gép. A csoport Mielecben vehette át az elképzelése szerint kialakított belső terü repülőgépet. A fokozottan hang- és hőszigetelt utastérben három tábori hordágy volt rögzíthető úgy, hogy az egészségügyi kísérőn kívül még négy ülés is található a törzs jobb oldala mentén.
A Pilatus Turbo Porterek 1988-ban történt eladása után felmerült egy másik ötlet is. Azt tervezték, hogy országos menetrendszerü betegszállító körjáratot szerveznek egy An-2-es repülőgéppel. Néhány évig müködött is ez a rendszer, de sajnos az olajárak emelkedése miatt gazdaságtalanná vált ez a megoldás. Közben kiderült az is, hogy nemzetközi betegszállításra az An-2-es túl lassú és drága, azonban a belföldi betegszállítások során ki lehetne használni a még ma is üzemelő mezőgazdasági repülőtereken.
1991 decemberében az OMSZ néhány repülő müszaki szakembere és pilótája létrehozta a Budapest Aircraft Service (Base Kft.) nevü céget. A mentőrepülés 1994-es átszervezés óta az OMSZ tulajdonában lévő repülőeszközök légi és földi üzemeltetését végzik. Az ő tulajdonukba került az An-2PS típusú gép is.
Magyar An-2-esek festései
A Magyar Néphadsereg légiereje számára leszállított gépek festése egységes hadizöld volt. A csillag alakú felségjelet a törzs és a függőleges vezérsík két oldalára, valamint a felső és alsó szárnyak jobb és bal oldalára festették fel. A fehér oldalszám a törzscsillag és a vízszintes vezérsík belépőéle között kapott helyet.
A mezőgazdaságban elsőként használt M változatok egységes sötét okkersárga színben érkeztek. A kabin előtti rész és a törzs hasoldala csillogó fekete volt, de az 5. törzskerettől hátrafelé a textilbevonat miatt egy tónussal mattabb. Fényes fekete színt kaptak az I- és T-dúcok, a kabin bordázata, az orrsegédszárnyak, a függőleges vezérsík belépőéle, a futókitámasztók, a rugóstagok, a keréktárcsák burkolólemezei és a szárnyfeszítő kábelek. A légcsavartollak és a kúpok sötétkékek lettek. A nagyméretü, fekete lajstromjeleket a törzs két oldalára, valamint az alsó és felső szárnyakra festették fel. Az elvégzett nagyjavítások során a gépek világosabbak lettek és a lajstromjelek betütípusai is változtak. A legkülönösebb színt az első harkovi nagyjavításból hazaérkező HA-MHC viselte. A szovjet gyárban nem találtak az eredetihez hasonló festéket és a gép malacrózsaszínüre sikerült...
A mezőgazdasági repülés számára Lengyelországból vásárolt példányok színe általában szabványos volt. A tojásfehér árnyalatot csak a világoskék motorburkolat bontotta meg, felső részén a kabinig kifutó fekete csillogásmentesítő felülettel. Az orrsegédszárnyak, a dúcok, a futómü és a függőleges vezérsík belépőéle fekete maradt. Az ugyancsak fekete lajstromjelek a különböző szállítási időpontokban eltérő méretezést kaptak. A kabintól a törzsajtó mélységéig elkeskenyedő világoskék csík haladt. A hazai nagyjavításoknál az eredeti festést világosabb okkersárga váltotta fel, rendszerint piros csík díszítéssel, ami főként a Nyíregyházán javított gépekre volt jellemző.
Zöld-sárga inverz festésü An-2-esek
(Fotó: Temesvári Péter)
A térképészgépek festése a felső részen fehér volt, alul sárga, a törzs középvonalán piros elválasztó díszítéssel.
Egyes példányokon a személyzet egyéni jelzéseket is alkalmazott. Így került a HA-YHC-re Chaplin-fej, vagy a HA-MHJ-re a televízió filmsorozatának Judy majma.
1990 után a standard festésü gépek nagy része selejtezésre került, vagy az új tulajdonosok igényei szerint a legkülönbözőbb színezéseket és egyéni jelzéseket kapták, amelyek vagy a cég, vagy a reklámokért fizető megrendelők betüjeleit, grafikai jeleit tartalmazták. A kezdetben vagy sötét alapon fehér vagy világosabb alapon fekete lajstromjelek között ma már kék, ezüst, piros színeket is találunk.
A magyar An-2-esek közül kiemelkedik két gép is, amelyek igen látványos festéssel repülnek: a HA-ANK és a HA-MEP. A HA-ANK a két Jak-52-essel és egy Jak-18T géppel repülő "Sky Hussars" bemutatókötelék "vezérgépe" volt. Manapság ezzel a repülőgéppel folytatnak ún. Zéró G” repüléseket, mely során a gép utasai átélhetik a súlytalanság érzését. A HA-MEP az "Utterly Butterly" repülő cirkusz bemutatógépe volt.
Kiállított, múzeumi An-2-esek
Az évek során a repülőgépeket folyamatosa leselejtezték. A szerencsésebb példányok múzeumokba, kiállítóhelyekre kerültek, a kevésbé szerencsések az enyészeté lettek.
A szolnoki Magyar Repüléstörténeti Múzeum munkatársai a korábban HA-MDG lajstromjelü, An-2R típusú (gyári szám: 1G18138) repülőgépet restaurálva és átalakítva „élesztették újjá” a 10-es oldalszámú gépet, amely az első An-2-es volt Magyarországon. Olyan jól sikerült eltüntetni a mezőgazdasági és a szállító változat közötti különbségeket, hogy még szakavatott szem sem veszi azokat észre. Egyetlen szemmel látható különbség van: az eredeti "tízesen" még szabja formájú légcsavar volt, ezen a gépen viszont az újabb, egyenes tollú légcsavar látható. Kardlégcsavart azonban sehonnan sem tudtak szerezni. A repülőgépet 2004. február 29-e óta láthatja a nagyközönség is a szolnoki katonai repülőtér melletti múzeumban.
Évek óta a Ferihegyi Repülőskanzen gépparkjának része a HA-MHI lajstromjelü, An-2M típusú, kétkormányos repülőgép (gyári szám: 701647). Rendkívül lehangoló állapotban van: a megkopott festés és a leszakadt vásznazás az időjárás viszontagságainak eredményét mutatja.
Csepelen állítottak ki egy korábban térképészgépként használt An-2M típusú gépet (gyári szám: 500403), a Kossuth Lajos Szakközépiskola udvarán pedig egy szintén M változat látható (gyári szám: 601220).
Három McDonald’s étteremnél is kiállítottak egy-egy An-2-est: a budapesti Pólus Centerben egy M változat (gyári szám: 1G181-42), az Üllői úti gyorsétterem mellett egy R változatú (gyári szám: 1G18549), a Kerepesi úton szintén egy R változatú gép (gyári szám: 1G15512) látható.
Ópusztaszeren látható a 601301 gyári számú, M változatú gép, az Alsónémediben lévő Roncs Ranch fantázianevü gyüjteményben pedig a 601302 gyári számú An-2M. Nemrégen került egy An-2-es a Budapesti Közlekedési Múzeum teraszára is.
A magyarországi An-2-esek jövője
A rendkívül sokoldalúan használható Ancsák még ma is méltóságteljesen falják a kilométereket. Ejtőernyősöket ugratnak, utasokat repültetnek a különböző repülőnapokon, vitorlázóepülőgépeket vontatnak – egyszerre akár öt darabot is –, árvízi megfigyelőket szállítanak, mezőgazdasági munkákat látnak el, légi fényképezésre használják őket, és még sorolhatnánk. Az An-2-esnek nincsen – és a közeljövőben valószínüleg nem is lesz – igazán komoly váltótípusa, így reméljük, hogy teszik ezt még hosszú éveken, vagy akár évtizedeken keresztül.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.