2025. 04. 27.
Zita
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A RIAT otthona - RAF Fairford Air Base

JETfly  |  2005. 08. 01., 08:23

A JETfly oldalain már sok szó esett a világ legnagyobb repülőnapjának tartott Royal International Air Tattoo-ról, a rendezvénynek helyet adó fairfordi légibázisról azonban eddig nem sok információ látott napvilágot. Ezt a hiányt igyekszünk most pótolni a bázis bemutatásával.

A fairfordi légibázis kiépítése 1944-ben kezdődött meg, a normandiai partraszállás előkészületeinek keretében. Ebben az időben a szigetországba érkező hatalmas mennyiségü hadianyag fogadására és több százezer amerikai katona elhelyezésére számos repülőtér és katonai tábor létesült, kiegészítve a RAF és a brit hadsereg már meglévő infrastruktúráját. A fairfordi repülőtéren kezdetben szállítógépek és hatalmas csapatszállító vitorlázógépek állomásoztak, melyek a D-napon aktív szerepet vállaltak a sikeres partraszállásban. A háború hátralevő részében a harcoló alakulatok ellátásában vettek részt az innen felszálló gépek, majd a béke beköszöntével átmenetileg csendesebb évek következtek, melyek azonban a nagy átalakulás kezdetét jelentették.

Ezen a felülnézeti képen jól láthatóak a hatalmas állóhelyek és a szokatlanúl széles gurulóutak.

A hidegháborús szembenállás fokozatos kialakulása ugyanis arra kényszerítette az amerikai katonai vezetést, hogy fokozza hadászati légierejének jelenlétét Európában. Ez a döntés érintette a fairfordi bázist is, melyet kijelöltek a bombázók leendő támaszpontjául. A hatalmas stratégiai bombázók azonban speciális igényeket támasztottak a fogadó repülőterekkel szemben, így számos beruházást kellett végrehajtani (hosszabb felszállópálya, szélesebb gurulóutak, nagyobb hangárak és állóhelyek, speciális bombaraktárak, stb.) melyek évekig elhúzódtak. Az első Convair B-36 Peacemaker bombázók 1953-ban települtek a repülőtérre, majd nem sokkal később B-47-esek is érkeztek.

Európa egyik leghosszabb felszállópályájával büszkélkedhet Fairford.

Számos újabb átalakítást követően az 1960-as években ez a repülőtér adott otthont a Concorde tesztjeinek is, melyek egészen 1978-ig folytatódtak. Időközben az Amerikai Légierő különböző alakulatai felváltva használták a repülőteret előretolt bázisként. Állomásoztak itt KC-135-ös légiutántöltő gépek és B-52-esek egyaránt, attól függően, hogy az aktuális katonapolitikai helyzet mit kívánt. Az európai hadszíntéren a Szovjetunióval szembeni stratégiai erőegyensúly fenntartásában fontos szerepet töltött be ez a bázis, ugyanis az USA-ból napok alatt előre lehetett ide telepíteni akár egy komplett bombázó ezredet is minden ellátó és kiszolgáló egységével egyetemben.

Egy Rockwell B-1B Lancer látható az egyik hangár előtt.

Az 1990-es években a bázis tartalék állományba került, nem használták folyamatosan az amerikai alakulatok, azonban a készültségi állapot megmaradt, krízis esetén gyakorlatilag órákon belül alkalmas a B-52-esek és a B-1-esek fogadására és kiszolgálására. Erre sor is került az 1999-es Jugoszlávia- és a 2003-as Irak elleni hadmüveletek alkalmával.

Különlegesség, hogy az amerikai ürsiklók tartalék repülőtereként is szolgál a bázis. Amennyiben valamilyen oknál fogva nem tudna leszállni valamelyik ürsikló az USA-ban kijelölt repülőtéren, akkor ezt Fairfordban is megteheti, minden készen áll a fogadására. A B-2-es lopakodók számára is kialakítottak speciális hangárakat, így az Indiai-óceánon található Diego Garcia mellett Fairford-ból is bevethetőek ezek a repülőgépek, melyek békeidőben kizárólag az Egyesült Államok területén állomásoznak. 

Fairford az utóbbi évtizedben azonban elsősorban a RIAT kapcsán vált híressé, melynek - egy rövid időszakot leszámítva, amikor felújítás miatt Cottesmore-ban rendezték meg - minden évben otthont ad. A hatalmas kiterjedésü bázis ideális helyszín egy ekkora volumenü rendezvénynek, melyen több száz repülőgép és közel 200ezer ember jelenik meg minden évben.

A fairfordi légibázis stratégiai jelentősége mellett kiváló jelképe is egyben a hagyományosan szoros brit és amerikai katonai szövetségnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.