2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Születésnap olasz módra – Giornata Azzura 2005

JETfly  |  2005. 09. 07., 15:53

Minden ötödik évben Rivolto-ban ad egymásnak randevút Európa bemutatókötelékeinek java, hogy egy szenzációs repülőnap keretében többszázezer néző előtt ünnepeljék meg a legendás Frecce Tricolori fennállásának aktuális évfordulóját. Idén ősszel is folytatódott ez a nemes hagyomány, mely méltó az immár 45 éves olasz gárdához.

A repülőnapokat szervező szakemberek minden, periodikusan ismétlődő rendezvénynek igyekeznek valamilyen egyedi jelleget, sajátos arculatot adni. Olaszországban a nemzeti büszkeségnek számító Frecce Tricolori születésnapi légibemutatója miről is szólhatna másról, mint a kötelékrepülés csodájáról. Mivel az olaszok is részt vesznek szinte minden jelentős európai repülőnapon nincs nehéz dolguk, amikor a viszontlátogatás megszervezésén van a sor. A világhírü gárda tiszteletére rendezett rendhagyó partin állandó résztvevőnek számít a brit Red Arrows, a francia Patrouille de France, a svájci Patrouille Suisse, valamint a spanyol Patrulla Aguila. Ez már önmagában egy olyan névsor, mely garantálja azt a repülést szerető többszázezres nézőközönséget, mely Európa majd minden országából összesereglik erre a különleges eseményre. Ha pedig ehhez még hozzátesszük a Jordanian Falconst, a Breitling Jet Team-et és néhány vadászgépet, akkor kapunk egy egyedülállóan érdekes airshowt, mely a repülőbarátok naptárában kiemelt helyre kerül majd.

A Frecce Tricolori vezére, Massimo Tamarro integet a közönségnek.

Az Észak-Olaszországban fekvő Udine város közelében található Rivolto légibázison állomásozik az Olasz Légierő 313. százada, ismertebb nevén a Frecce Tricolori, így praktikusan ez a repülőtér ad otthont a „Giornata Azzura” névre keresztelt születésnapi airshownak is. Ez a szombati napjára a sajtó munkatársai valamint a különböző VIP vendégek léphetnek be, vasárnap azonban ingyenes (!) közönségnapot tartanak. Mindkét napon ugyanazt a programot repülik a résztvevők, így senki nem marad le semmilyen látványosságról. A szervezőknek idén is sikerült tartalmas programot összeállítaniuk, melyben a kötelékek produkciói és a szóló gépek váltogatták egymást, sajátos ritmust adva a repülőnapnak. A már korán reggel megnyíló kapukon hatalmas tömeg özönlött a bázisra, pillanatok alatt ellepve a guruló-utak környékét, így a később érkezőknek már csak hátrébb jutott hely. A statikus soron főleg az olasz felségjeles gépek domináltak, melyek közül kiemelném a nemrégen beszerzett és repülőnapokon viszonylag ritkán látható F-16-osokat, valamint a múltat képviselő F-84-est, F-86-ost és G-91-est, ez utóbbi gépek bemutató festésüek voltak.

F-86 Sabre, mely a néhai „Cavallino Rampante” színeiben pompázott.

Kicsit távolabb örömmel fedezhettük fel a magyar Mi-24 Hind harcihelikoptert, mely hatalmas érdeklődésnek örvendett a nézők részéről. Az egyre bővülő olasz Eurofighter Typhoon flotta egyik tagja is ki lett állítva, de láthattunk szerb Super Galeb-et is, valamint számos helikoptert és gyakorlógépet egyaránt.

A „Giornata Azzura” azonban alapvetően nem a földi kiállításról, hanem a légi programjáról híres. A fél tízkor induló show nyitányaként egy zászlóvivő AB-212-es helikopter repült el a nézők előtt, majd pedig egy, a repülés hőskorát idéző replika Zanardo gép következett, melynek gurulásából és felemelkedéséből azonban nem túl sokat lehetett látni. Az ezt követő Eurofighter Typhoon programját azonban már mindenki élvezhette, a fülsüketítő dübörgéssel startoló vadászgép ugyanis alacsonyan végrehajtott, intenzív manőverezéssel kápráztatta el a hatalmas tömeget.

A Typhoon viszonylag rövid, ám annál dinamikusabb repülése – az olasz pilóta szinte végig használta az utánégetőt - megadta a show alaphangulatát.

Az előzetesen kiadott program ezután kicsit módosult, a magyar Mi-24-es helyett ugyanis az olasz HH-3F helikopter kutató-mentő gyakorlatát iktatták be a szervezők, valamint elmaradt a lengyel Iskry kötelék produkciója is. Szerencsére a magyar forgószárnyas a svéd Team 60 kötelék repülése után végrehajthatta nagyszerü bemutatóját, mely osztatlan sikert aratott mind szakmai mind laikus körökben egyaránt. A lengyel kötelék távolmaradásának oka nem ismert, mindenesetre a spanyol Aguila és a svéd Team 60 repülése kipótolta a délelőtti programban keletkezett kis ürt. A köztes időkben a holland Teamwork demo festésü F-16-osa szórakoztatta a közönséget, a rendkívül dinamikus produkció kiemelkedő pillanatai voltak a nagy magasságból szük spirál alakban való süllyedés és a nagy mennyiségü infracsapda szórás. Véleményem szerint a szóló repülések közül a hollandok programja volt a leglátványosabb. Az olasz Tornado leginkább szokatlan foltos festésével és hajtómüveinek dobhártya szaggató hangjával hívta fel magára a figyelmet. Bár a típus manőverezőképessége messze elmarad az F-16-os vagy a Typhoon mögött, a pilóta ezúttal igyekezett mindent kihozni gépéből, ellentétben a hasonló típuson repülő brit vagy német pilóták többségével. A Red Bull kötelék és a Jordanian Falcons egyaránt légcsavaros mürepülő gépeket használ, melyek teljesítménye illetve dinamizmusa alapvetően más, mint a sugárhajtású gyakorlógépekkel repülő csapatoké. A hatalmas hangorkán kíséretében manőverező félelmetes harcigépek között üde színfolt volt ezeknek a fordulékony kis gépeknek a produkciója. Említést érdemel még a lassan kuriózumnak számító, demo festésü osztrák SAAB Draken repülése is, ezt a vadászgépet ugyanis hamarosan már csak a múzeumokban láthatjuk majd.

A Breitling Jet Team L-39 Albatros gépei gyönyörü festésükkel és nagyszerü repülésükkel is kivívták a nézők elismerését.

A délutáni program nagyon gazdagnak ígérkezett. A Breitling Jet Team kék Albatroszai és a Red Arrows vörös Hawkjai „színesítették” a felhősből azúrkékre váltó égboltot. A britek repülése volt talán a legizgalmasabb, néhány új formáció mellett leginkább az volt a különlegessége, hogy szinte pillanatnyi üresjáratot sem engedtek, folyamatosan volt gép a nézők előtti légtérben.

"Vörös Nyilak" az azúrkék égen.

A szóló gépek közül az olasz AMX könnyü támadó gép, és a nagyon furcsa elrendezésü, tolólégcsavaros Piaggio P.180-as tetszett leginkább. Ez utóbbi manőverezőképessége lenyügöző volt, az egyedi formavilágú kis utasszállító hamar a kedvencemmé vált. Leszálláskor a C-130 Herculestől és a G-222-estől gyakran látott „Sarajevo landing”-et mutatta be, nagy sikert aratva. Az F-5 Tiger harcigépekkel repülő svájci Patrouille Suisse nagyon dinamikus, a szétváláskor infracsapda szórással füszerezett bemutatót tartott. A Patrouille de France specialítása az, hogy a különböző formációkat a nézők szeme láttára alakítják ki, a kötelék olyannyira összehangolt repülést mutat be, hogy az alakzatok közötti váltás egészen egyszerünek tünik.

A "Giornata Azzura" fénypontjának természetesen a házigazda Frecce Tricolori bemutatója ígérkezett, melyhez a felvezetést az ismét felszálló Typhoon és a C-27J Spartan szállítógép adta. A vadászgép és az orsozó (!) szállítógép produkciója közben hatalmas ováció kíséretében startra gurult az olasz gárda. A nemzetiszínü füstfelhőbe burkolózó gépek ötös kötelékben szálltak fel, összerendeződés után azonnal megkezdték a záró bemutatót. Magassági korlát nélkül, a füstölőket a szokottnál is többet használva repültek. A rendkívül hálás közönség tapssal jutalmazott minden szép formációt, minden extra manővert. Az egyik csúcspont a különösen látványos összerepülés volt, melynek során a szélrózsa minden irányából közeledő gépek a nézők előtt keresztezték egymást. A Frecce Tricolori leszállása jelentette a repülőnap záró momentumát, a hatalmas tömeg elindult hazafelé.

Sajnos az időközben borulttá váló égbolt nem adott olyan szép hátteret a Frecce repüléséhez, mint mondjuk a Red Arrows-éhoz, ennek ellenére az olaszok repülése nagy élmény volt.

A kiváló hangulatú és a nagy számú kötelékrepülés miatt egyedülállónak tekinthető rendezvényen a beléptető kapuk adatai alapján 480.000 (!) ember vett részt. Stábunk ezúttal is a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével jutott el Rivolto-ba, melyért ezúton kívánunk köszönetet mondani.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.