2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Super Etendard - a hajógyilkos legenda

JETfly  |  2005. 11. 19., 11:45

A Francia Haditengerészet szürke eminenciása sok más típushoz hasonlóan valószínűleg soha nem vált volna híressé, azonban a Falkland-szigeteki háborúban a brit Royal Navy kárán megtapasztalhatta a világ a Super Etendard és az Exocet rakéta együttesének félelmetes képességeit. Azóta a típus ismert és elismert tagja a haditengerészeti légierőkben szolgáló, a harctereken is bizonyító repülőgépek „elit klubjának”.

Etendard IV, az elődtípus

Az 1950-es évek első felében a Mystere sorozat felváltására és párhuzamosan a NATO könnyü vadász-bombázó pályázatára készítette el a Dassault tervezőiroda a későbbi Etendard alapjául szolgáló konstrukciót. Hat prototípust építettek, melyek közül három darab volt a két, kisméretü Turboméca-Gabizo hajtómüvel ellátott Etendard II, míg a többi az egy Bristol-Orpheus hajtómüvel felszerelt Etendard VI. A Francia Légierő azonban végül a jóval ígéretesebbnek tünő, nagyobb teljesítményü Mirage III-ast választotta, így az Etendard majdnem a süllyesztőbe került. Szerencsére a Haditengerészeti Légierőnek is szüksége volt egy új típusra, így az áttervezés és a jelentős teljesítménynövekedéssel járó új Snecma Atar hajtómü beszerelése után Etendard IV M néven 1961-től szolgálatba állhatott a Foch és a Clemenceau hordozókon. Az alap támadó változatból 69 példány került a flottához, a némileg módosított fotófelderítőből pedig 21 darab. Ez utóbbi jellemzője, hogy a légi-utántöltő csonk fixen van beépítve az orr-részbe, a beépített fegyverzet helyett pedig Omera típusú kamerákat kapott. Később egy törzs alatti légi utántöltő berendezéssel is felszerelték, így tartálygépként is használható volt.

Egy fotófelderítő Etendard landol a repülőgéphordozó fedélzetén.

A repülőgép hagyományos felépítésü, egy-hajtómüves, három pontos behúzható futómüves, középszárnyas konstrukció. A szárnyak nyilazottak, a hajtómü levegőellátását biztosító beömlők a törzs két oldalán kerültek elhelyezésre. Az elektronikus rendszerek a kor követelményeinek megfelelőek voltak, legfontosabb közülük a keskeny, ellaposodó orr-részben egy kis méretü Aida-7 távolságmérő radar.

A repülőgéphordozók fedélzetén minden négyzetcentiméter hely számít, így a jobb elhelyezés érdekében sok más típushoz hasonlóan a Super Etendardok szárnyvége is felhajtható.

Egy majdnem teljesen új típus – Super Etendard

Az 1970-es évek elején már látszott, hogy a meglehetősen korlátozott képességü Etendard-ok hamarosan teljesen elavulttá válnak, és nem lesznek képesek az új generációs típusokkal felvenni a versenyt. A Francia Haditengerészet alternatív megoldásként kísérletezett a Jaguar vadászbombázók hajófedélzeti üzemeltetésére átalakított változatával is, azonban végül mégis az Etendardok korszerüsítése és képesség növelése mellett döntött. A Dassault az igényeknek megfelelően hozzá is látott a fejlesztéshez, melynek végén megszületett a Super Etendard, - mely figyelembe véve az átalakítás mértékét – elődjéhez képest szinte új típusnak tekinthető.A hőn áhított képesség növekedés alapja egy direkt tengerészeti feladatkörre tervezett lokátor, az Agave beszerelése volt. A pontos navigáció szintén nagy jelentőséggel bír a tájékozódási pontok nélküli tengerfelszín feletti hosszú repülések során, ezért a korszerü SAGEM/Kearfott SKN602 típusú inerciális rendszer is beépítésre került. A gép fegyverrendszereinek irányításához már számítógépeket alkalmaztak, valamint szemmagasságú kijelzőt építettek a pilótafülkébe. Az egyik legfontosabb változtatás a gép sárkányszerkezetét érintette.

A Super Etendard két-két szárny alatti és egy törzs alatti fegyvertartó konzollal rendelkezik.

A kor divatjának megfelelően áttervezték a szárny mechanizációt, lehajló ívelőlapokkal és kettős réselésü féklapokkal látták el a gépet, hogy a tömegnövekedés miatt romló fel- és leszálló tulajdonságait javítsák, vagy legalábbis szinten tartsák. Ez a hajófedélzeti alkalmazás miatt elengedhetetlen volt, figyelembe véve, hogy a franciák akkori hordozói a Foch és a Clemenceau nem éppen hatalmas méreteikről voltak híresek. Az új, erősebb szárnyak révén növelni lehetett a maximális fegyverterhelést is, mely az elődtípushoz képest mintegy 50%-al több lett. A Super Etendardot alkalmassá tették az új AM39 Exocet hajó elleni rakéták hordozására, mely nagyságrendekkel növelte a gép harcértékét.Az első prototípus 1974-ben emelkedett a levegőbe, majd a sikeres teszteket követően megkezdődött a régi példányok átépítése. 1978-tól álltak szolgálatba a szinte új típusnak tekinthető Super Etendardok a Francia Haditengerészeti Légierő hajófedélzeti századainál valamint a kiképző alakulatnál. Összesen 71 darab átalakított gép készült el.

Harci alkalmazás

A Super Etendardok első harci alkalmazására az Atlanti-óceán déli részén, a Falkland-szigeteki háborúban került sor. Argentína – első külföldi vásárlóként - ugyanis 14 darab gépet rendelt, melyek közül azonban csak ötöt szállítottak le a franciák a háború kezdetéig. Bár az argentin pilóták nem rendelkeztek túl nagy rutinnal a típuson, mégis sikeresen alkalmazták a kevés rendelkezésre álló Exocet rakétát a brit hajók ellen. A HMS Sheffield rombolót és az Atlantic Conveyor szállítóhajót egyaránt alacsony magasságból, messziről támadták a szárazföldi bázisokról felszálló gépek. A nagy értékü, megfelelőnek hitt védelemmel ellátott hajók elsüllyesztése bizonyította a Super Etendard és az Exocet páros kiváló képességeit, a britek pedig jobb ha bele sem gondolnak, hogy milyen következményekkel járhatott volna, ha mind a 14 gép és az összes rakéta leszállításra kerül a háború kezdetéig az argentinok számára.

Az egyik példány a még napjainkban is szolgálatban álló argentin Super Etendard-ok közül. A végül leszállított 14 gépből 3 semmisült meg balesetekben. Jól megfigyelhető a gyakran alkalmazott asszimetrikus fegyver felfüggesztés, az egyik szárny alatt Exocet rakéta látható, míg a másik alatt ledobható üzemanyag tartály.

Az 1980-as években a Szaddam Husszein vezette Irak háborúban állt a fundamentalista Iránnal, melynek során kölcsönösen támadták egymás hajóit a Perzsa-öbölben. Az irakiak kiváló francia kapcsolataiknak köszönhetően szert tettek néhány Super Etendard-ra, melyekkel sikeresen támadták az iráni hajókat. Később visszaadták a gépeket a franciáknak, mivel időközben beérkeztek a szintén Agave radarral felszerelt Mirage F1-esek.

Folyamatos modernizálások

Már az 1980-as években, nem sokkal a szolgálatba állításuk után elkezdték modernizálni a gépeket, melynek során alkalmassá tették az ASMP nukleáris rakéták hordozására is, továbbá új fedélzeti müszereket (pl. HOTAS és korszerü kijelzők) is beépítettek. A fegyverzetkezelő számítógép kapacitása is növekedett, valamint új, összetett feladatkörü, Anemone típusú radart kapott a gép. Az átalakítások célja az volt, hogy a váltótípus, a Rafale szolgálatba állásáig a Super Etendardok megfelelő szinten el tudják látni a feladataikat. Új elektronikai zavaró konténer, valamint egy lézeres felderítő és célmegjelölő is bekerült a függesztmények listájába, ez utóbbi a precíziós csapásmérési képesség megteremtése szempontjából volt elengedhetetlen. A 90-es évek közepére az összes, még szolgálatban álló gépen végrehajtották a módosításokat, ezeket azóta Super Etendard MOD néven nevezik. 

Mivel időközben a Clemenceau és a Foch hordozók kivonásra kerültek, az új, nukleáris meghajtású Charles de Gaulle hordozón állomásoznak a modernizált Super Etendardok.

Technikai adatok

Típus

Etendard IVM

Super Etendard

Első repülés

1958 május 21

1977 november 24

Szolgálatba állás kezdete

1962

1978

Hossz

14.40 m

14.31 m

Szárny fesztávolság

9.60 m

9.60 m

Magasság

3.79 m

3.85 m

Szárnyfelület

29 m2

29 m2

Üres tömeg

5,900 kg

6,460 kg

Maximális felszálló tömeg

10,200 kg

11,500 kg

Hajtómü

 1x SNECMA Atar 8B

1 × SNECMA Atar 8K-50

Tolóerő

43.16 kN

49.0 kN

Maximális sebesség

1,099 km/h

1,180 km/h

Hatótávolság

3,300 km

3,400 km

Szolgálati csúcsmagasság

15,500 m

13,700 m

Emelkedőképesség

6,000 m/min

6,000 m/min

Szárnyterhelés

282 kg/m2

396 kg/m2

Fegyverzet

 2 darab 20 mm-es gépágyú és 1360 kg külső fegyverzet

 2 darab 20 mm-es gépágyú és 2100 kg külső fegyverzet

Elöttem az utódom. Igaz, hogy lassú ütemben, de folyamatosan halad a francia haditengerészeti repülőszázadok átfegyverzése a Dassault Rafale-ra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.