A Messerschmitt Me 262 főbb változatai
Me262 V1-V12 12 db prototípusMe 262 A-0 Előszériás repülőgépekMe 262 A-1a „Schwalbe” Együléses sorozatgyártott elfogóvadász-változatMe 262 A-1b Együléses elfogóvadász-modell, melyet a 4 db 30 mm-es MK 108 gépágyú mellett, 24 db 55 mm-es R4M levegő-levegő rakétával is felszereltekMe 262 A-2a „Sturmvogel” Együléses sorozatgyártott vadászbombázó-változat, melyet 2 db 250 kg-os, vagy 2 db 500 kg-os, vagy 1 db 1000 kg-os bombával lehetett felszerelniMe 262 A-5a Felderítő változatMe 262 B-1a Kétüléses kiképző repülőgép4 db 30 mm-es MK 108 gépágyúvalMe 262 B-2a Kétüléses éjszakai-vadász változat, melyet 2 db MK 108 gépágyúval felszereltek ferdén a pilótafülke mögött (innen a „Schräge Music” elnevezés), vagy 48 db 55 mm-es R4M rakétávalMe 262 C 3 db kísérleti modell, melyek a felszálláshoz segédrakéta-hajtómüvet kaptakMe 262 D Kísérleti modell az SG 500 „Jagdfaust” fegyverrel felszerelve (12 db huzagolt aknavetőcsövet építettek ferdén az orr-részbe)Me 262 E Kísérleti modell az 50 mm-es MK 214 ágyúvalvagy 48 db R4M rakétával felszerelveAVIA S-92 Az együléses Me 262 A-1a vadászgép cseh elnevezése, melyből 1945 után 5 db-ot szereltek összeAVIA CS-92 A kétüléses Me 262 B-1a gyakorlógép cseh elnevezése, melyből 1945 után 3 db-ot szereltek összeMe 262 A-1c Amerikai változat (!) General Electric J-85 hajtómüvel, amely 2002 áprilisában repült először (!!!)Me 262 B-1c Amerikai változat General Electric J-85 hajtómüvel, amely 2002. november 25-én emelkedett először a levegőbe
Az európai harcok már a végéhez közeledtek, amikor a németek tengeralattjárókon titkos szállítmányokat juttattak a szövetséges Japánba. Ezek elsősorban a tudományos és technikai újításokat tartalmazták, köztük az Me 262 sugárhajtású repülőgép rajzait is. A Japán Császári Hadsereg részére tervezett Ki 201 „Karyu” (Tüzsárkány) nevü vadászgép építési munkálatait azonban a II. világháború végéig már nem tudták befejezni. Ellenben a haditengerészeti vadászbombázó-változatú Nakajima J8N1 „Kikka” (Narancsvirág) 2 db prototípusa még időben elkészült. A leendő szériát 1 db 500 vagy 800 kg-os bomba hordozására alakították át. Hajtómüve a mindössze 475 kg tolóerejü Ne 20 volt, melyet a BMW 003-ból fejlesztettek. Az első mintapéldánya 1945. augusztus 7-én emelkedett először a levegőbe, ám a négy nappal későbbi berepüléskor lezuhant. A második prototípusát már nem tudták kipróbálni, mert Japán szeptember 2-án kapitulált.
Röviddel a háború után a cseh AVIA-gyár a még fellelhető alkatrészekből összeszerelt 5 db együléses Me 262 A-1a-t S-92, valamint 3 db kétüléses B-1a-t pedig CS-92 jelzéssel. A repülőgépek az 50-es évekig álltak szolgálatban a csehszlovák légierőnél.A szovjetek 1945 után szintén „klónozták” az Me 262-őt. A Szuhoj Szu-9 együléses vadászgép – a Jumo 004-ből másolt – RD-10 jelü hajtómüvel készült el. Az első berepülési próbák 1946-ban kezdődtek a Szu-9-cel. Fegyverzete 1 db 37 mm-es és 2 db 23 mm-es gépágyú, valamint 2 db 250 kg-os vagy 1 db 500 kg-os bomba volt. A kísérleti gép továbbfejlesztett változata a módosított szárnyú Szu-11 lett, melyet már az 1.300 kg tolóerejü Ljulka TR-1 sugárhajtómüvekkel építettek. Végül azonban az Me 262-höz való nagy hasonlóság miatt sorozatgyártását mégis törölték.Az Me 262 sikertörténete azonban ezekkel a kísérletekkel még nem ért véget. A repülőgépet ugyan hosszabb időre elfelejtették, de a vele szerzett tapasztalatok és a müszaki megoldások tovább éltek, sőt meghatározták még a világ repülőgépgyártását is. A Messerschmitt tervezőirodában egykor megálmodott hátranyilazott szárnyú modell, a nagysebességü repülőgépek előfutára volt. Az ilyen konstrukciójú gépek fölénye már a koreai háborúban egyértelmüen megmutatkozott, igazolva ezzel az Me 262 eredeti célkitüzéseit. Ezen kívül az újabb generációt képviselő sugárhajtómüvek megjelenése bizonyította, hogy sikerült a korai „gyermekbetegségeket” kijavítani. E hajtómüvek nemcsak megbízhatóbbak lettek, hanem alkalmassá váltak a nagyobb teljesítmények elérésére. Ezekhez az eredményekhez azonban az egykori Jumo és BMW típusokkal szerzett tapasztalatok is kétségtelenül hozzájárultak.
A „Csipkerózsika” álom az 1990-es évek végén (!) váratlanul véget ért. Amerikában ugyanis elhatározták, hogy eredeti formában legyártanak 5 db kitünő vonalvezetésü repülőgépet, melyhez a modern 1.340 kg tolóerejü General Electric J 85 utánégető nélküli hajtómüvet használták fel. A hagyományoknak megfelelően meghagyták az Me 262 (!) elnevezést, sőt még az 1945-ben abbahagyott szériaszámozást is folytatták. Így kapta az együléses változat az új A-1c, míg a kétüléses modell a B-1c jelzést. A „megújult” típus első repülése 2002 áprilisában történt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.