2025. 04. 02. szerda
Áron
: 403 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

223 éve kezdődött a léggömbrepülés

JETfly  |  2006. 10. 04., 08:37

Az emberiséget már ősidők óta foglalkoztatja a levegő meghódítása. Az első úttörők alaposan tanulmányozták a madarak mozgását az aviatika korai időszakában, míg végül eljutottak a különböző szárnyformákig, amelyekkel aztán ténylegesen is megvalósulhatott a repülés. Ám a levegőnél könnyebb szerkezetekkel már jóval ezelőtt sikerült komolyabb eredményeket elérni. S ebben a francia Montgolfier testvéreknek a szerepük kétségtelenül nagy volt.

Az eredetileg papírgyártással foglalkozó Joseph Michel Montgolfier (1740-1810) 1782 novemberében, egy avignoni fogadóban lett figyelmes arra, hogy a kandalló melege és füstje levegőbe emeli a selyem- és papírdarabokat. Ez a különös jelenség azonnal felkeltette kíváncsiságát. Ezért kísérlet képen papírdarabot gyújtott meg egy selyemzsák alatt, amely rövidesen felfúvódott és végül felemelkedett. A sikeres felfedezést Joseph azonnal megosztotta testvérével, Jacques Étienne-el (1745-1799), akivel ettől kezdve egyesült erővel munkálkodott tovább a hőlégballon-repülés technikai megvalósításán.

Az első sikeres repülési próbát 1782. december 14-én hajtották végre, amelynek során a felbocsátott modell mintegy 2 km-t tett meg a levegőben, ám leszállásakor összetörött. A kezdeti tapasztalatok alapján tehát Etienne és Joseph Montgolfier feltalálta a már gyakorlatban is használható gáztartályos repülőeszközt, a ballont. Felismerték ugyanis, hogy tulajdonképpen a szilárd hulladék (pl. papír, szalma, fa) elégetésével felmelegített levegő fajsúlykülönbséget okoz, s ennek következtében aerosztatikus felhajtóerő keletkezik, amellyel kivitelezhető a repülés.1783. április 25-én a franciaországi Annonay-ben emelkedett 305 m magasba az a léggömbjük, amely kb. 205 kg felemelésére volt képes. A mintegy 12 m átmérőjü hőlégballon a felszállás helyétől mintegy 900-1.200 m-rel távolabb ért földet. A Montgolfier fivérek első, nyilvános bemutatójukat Annony piacterén tartották, 1783. június 4-én vagy 5-én, amikor kisméretü, lenvászonból készült, papírral burkolt modelljük a megdöbbent tömeg szeme láttára 1.830 m-re szállt fel. A prototípus a mindössze 10 perces repülés során kb. 1.600 m távolságot tett meg. E szenzációs hír hallatán a Francia Tudományos Akadémia meghívta a testvéreket egy kísérleti ballon indítására, amelyet szeptember 13-án hajtottak végre. Majd ezt követően, szeptember 19-én, már a versailles-i kastély kertjéből XVI. Lajos király, Marie Antoinette királyné és az udvar szeme láttára engedték útjára a 13 m átmérőjü, 1.000 m³-es ballonjukat benne az első élőlényekkel: egy birkával, egy kacsával és egy kakassal. A repülő szerkezet, a kb. 8 perces út során a 3-3,5 km-re lévő Vaucresson-i erdőig jutott, miközben 520 m magasra emelkedett. Az egykorú beszámolók szerint az utasokat sem a repülés, sem pedig a leszállás nem viselte meg túlságosan. A siker azonnal lázba hozta Franciaországot. A Montgolfier fivérek tevékenységét maga a király is nagyra értékelte. Ezért még aznap pénzjutalmat adott és nemesi rangra emelte, valamint kitüntette őket a Szent Mihály Renddel. Joseph-nek később maga Napóleon ítélte oda a Becsületrendet.

A nagylelkü támogatást követően nemsokára a természettudományi múzeum igazgatója, Pilatre de Rozier (1754-1785) csatlakozott a Montgolfier testvérekhez, akik október 15-én, 17-én és 19-én újabb kísérleti indításokat folytattak. November 21-én végül Rozier, és egy fiatal katonatiszt, Marquis d Arlandes (1742-1809) márki egy 2.200 m3–es ballonnal indult útnak a párizsi, La Muette kastélyparkból. A 25 perces repülés során közel 10 km-re jutottak, és a Fontainebleau közelében lévő, La Butte aux Cailles-ben landoltak. Az újabb szenzációt állítólag az egész város, sőt még XVI. Lajos király is érdeklődő tekintettel kísérte végig.

A Montgolfier fivérek kezdeti sikerei után még a francia kormány is előhozakodott egy javaslattal. Ennek értelmében a Francia Tudományos Akadémia kinevezett egy bizottságot – melynek maga Lavoisier is tagja volt – amely az ilyen típusú kísérletekkel foglalkozott. Időközben a léggömbkészítés területén is újabb technikai előrelépések történtek. Ugyanis Etienne és Joseph feltaláltak egy olyan rugalmas ragasztót, amely 24 óra alatt képes volt megszáradni. A Kémiai Laboratóriumban folyó kísérletekhez az Egyetemi Tanács biztosította a szükséges pénzösszegeket, amelyeket részükre az 1784-es ülésén meg is szavazott.

1784. január 19-én már 7 utassal – köztük Joseph Montgolfier-rel és Pilatre de Rozier-rel – a kosarában repült egy ún. Montgolfier-féle hőlégballon. Az első hölgyek, akik 1784. május 20-án, a párizsi Faubourg-Saint-Antoine-ben kötött ballonon a magasba emelkedtek: Montalembert márkiné, Montalembert grófné, Podenas grófnője és de Lagarde kisasszonyok voltak. Majd június 4-én, Thible asszony és egy Fleurant nevü úr szálltak fel a franciaországi Lyonból a Le Gustav-nak keresztelt léggömb kosarában, mellyel akkor 2.600 m magasságot értek el. Az esetnek szemtanúja volt maga a svéd király is. A Montgolfier testvérek által épített legnagyobb ballon, az állítólag 23.000 m³ térfogatú Flesselles volt, melyet egyben máig a valaha is épített harmadik leghatalmasabb hőlégballonnak tartják a szakemberek.

A repülés eme formájában rejlő nagy lehetőségeket a hadsereg is elég korán felismerte. Már az 1794-es fleurus-i csatában alkalmazták a franciák a Montgolfier-ballonokat az osztrák állások megfigyelésére és a tüzérség irányítására. A világ első léghajós alakulatát Meudonban szervezték meg az aeronautikai iskolával együtt. Az osztrákok 1849-ben Velence ostrománál – a kiszámíthatatlan széljárás miatt nem sok sikerrel – vetettek be 200 bombahordozó léggömböt. Majd az amerikai polgárháborúban felderítésre, míg az 1870-es francia-porosz harcokban szállításra és üzenetek továbbítására (futárszolgálatra) használták ezeket. A repülőgép megjelenéséig a hőlégballonnak nem igazán akadt ellenfele a levegőben…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 18., 09:50
A Diamond DA62 MPP légifényképész repülőgéppel, illetve a fedélzeten lévő Vexcel és Riegl távérzékelési szenzorokkal előállított légi távérzékelési adatokkal a geoinformációs támogatásban sosem látott távlatok nyílnak meg.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 01., 11:58
Január elsejétől új parancsnok irányítja a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárt. Elődjéhez, az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyettesének kinevezett dr. Bali Tamás dandártábornokhoz hasonlóan Kovács Krisztián ezredes is szállítóhelikopteres múlttal érkezett a parancsnoki beosztásba.
2025. 03. 31., 12:34
A Renegade gyakorlat egy repülőtér életében nagyon fontos művelet, ahol egy idegen-, önmagát nem azonosító légi járművet földre kényszerítenek, majd személyzetét előállítják a hatóságoknak.
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.

  Legfrissebbek most

Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.