2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Több mint egy makett - Zümi Thaiföldről

JETfly  |  2006. 10. 17., 05:01

A cím első hallásra talán furcsának tűnhet. Mitől tud egy műanyag makett több lenni, mint egy eredeti gép élethű, méretarányosan kicsinyített mása? A válasz egyszerű, ugyanis egy ilyen kis műalkotás is üzenetet hordozhat, érzelmi tartalommal töltődhetnek meg a lefestett és összeragasztott plasztikdarabok. Hazánktól több mint 10 000 km távolságra született meg annak a kis gépnek a makettje, mely számunkra több, fontosabb, mint társai.

Történetünk kezdete 2005-re nyúlik vissza, és akár úgy is indulhatna, hogy volt egyszer egy repülőnap. De a valóság az, hogy már a várva várt esemény előtt megszületett az, amire oly régen és oly sokan vártak, és amely tőlünk nyugatra és keletre, északra és délre természetes. Legyen a Légierőnek egy, a többi repülőeszköztől markánsan eltérő festésü, bemutatókon és légiharc-gyakorlatokon egyaránt jól használható gépe. Így született meg az egyik L-39 Albatros átfestésével „Zümi”, a Dongó század mérges, mégis szeretni való kis darazsa. A szép vonalú, kecses L-39 Albatrosból átlényegült sárga-fekete csíkos „méregzsák” hatalmas sikert aratott a 2005-ös kecskeméti repülőnapon. Légierőnk jelenlegi helyzetében természetesen gondolni sem lehet bemutatókötelékre, de legalább egy ötletesen, esztétikusan kifestett gép vitt némi színt a zord, szürke vasmadarak közé.

Az eredeti gép sikere természetesen magával hozta, hogy a kicsinyített gépek piacán, azaz a makettezővilágban is igény mutatkozhat sok kis „Zümi” létrehozására. A HAD néven ismert, magyar témákra specializálódott matricagyártó vállalkozás gyorsan reagált, és el is készített egy készletet, mely a 2005-ös repülőnapon szerepelt, átfestett L-39-es feliratait és díszítőelemeit tartalmazta. Az 1/48-as MPM maketthez és az 1/72-es Eduard, illetve KP készletekhez tehát rendelkezésre állt minden, ami egy élethü „Zümihez” kellhet. Az ötletgazda és az átfestéshez anyagilag is hozzájáruló JETfly Internetes Magazin weboldalának a címe – mely az eredeti gépen is látható volt a függőleges vezérsíkon – a matricaíven is megtalálható volt. Ez is közrejátszott abban, hogy a 2006-os Szolnoki Makettkiállításon és Versenyen külön kategóriát hirdettünk meg különleges festésü magyar makettek részére, titkon remélve, hogy a szívünknek oly kedves madarat, illetve darazsat is elkészíti valaki. A felajánlott, igen komoly pénzdíj ellenére egyetlen darab L-39 „Zümi” sem nevezett, a díjat egy Mi-24 „Csőrike” és Vári Gyula egykori gépe, a kék MiG-29-es vitte el. A magyar makettezők többsége nem érezte fontosnak, hogy a 100 000 Ft-os összdíjazású külön kategóriás versenyen megmérettessék magukat, mi pedig egy illúzióval szegényebben könyvelhettük el, hogy a mindössze két – egyébként igényes – pályamunka között egyetlen „Zümi” sem volt.

Az azóta eltelt időben nem is foglalkoztunk különösképpen a kérdéssel, mígnem pár héttel ezelőtt az egyik nagy, nemzetközi makettezőportálon meg nem láttam „Zümi” semmivel sem összetéveszthető színeit egy csodaszép L-39-esen. De sajnos a makett nem magyar alkotóé, hanem egy thaiföldi fiatalemberé. Szerencsére a rövid kis cikk mellett hozzáférhető volt Somchai "Blackeyes" Rattanasangsai e-mail elérhetősége, így egy gyors levélváltás után már rendelkezésünkre is álltak a fotók a thaiföldi „Zümiről”. A délkelet-ázsiai fiatalember először internetes szörfözés közben talált rá "Zümi" fotójára, majd célzottan keresni kezdte a róla készült fotókat. Így jutott el a JETfly galériájába is, ahol számtalan képet talált a csíkos L-39-esről, ezek alapján döntött a megépítéséről. A makett alapjait a cseh Eduard cég 1/72-es méretarányú L-39-es készlete adta, a matricákat a magyar HAD kínálatából választotta a Linden Hill Imports segítségével.

A képekre kattintva nagy méretben is megtekintheti azokat:

 

A rendkívül szép, élethü makett bemutatása, reméljük, számos olvasónkat ösztönzi arra, hogy megépítse a magyar "Zümi" makettjét. Bízunk abban is, hogy a különböző makettkiállításokon találkozunk majd ezekkel az alkotásokkal, és nem csak a külföldi weboldalakon lelhetjük fel "Zümi" kicsinyített másait. Ennek elősegítése érdekében Repülőnap 2005 DVD lemezzel díjazzuk a legszebb L-39 "Zümi" makett alkotóját, amennyiben beküldi fotóit a jetfly@jetfly.hu e-mail címre. A makettek fotóiból galériát készítünk, melyre olvasóink is szavazhatnak. A fotók beküldési határideje 2006. 12. 31., a levélhez kérjük mellékelni az alkotó nevét, címét és egy nyilatkozatot arról, hogy "a fotókon szereplő makett a pályázó munkája". Eredményhirdetés: 2007. 01. 31.

 

A cikkhez küldött jó minőségü fotókért külön köszönet illeti a makett alkotóját, Somchai "Blackeyes" Rattanasangsait.

 

Az alábbi linkeken számos fotót találhatnak a makett eredetijéről, az azóta már átfestett Zümiről:

Galéria: Több mint egy makett - Zümi Thaiföldről

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.