2025. 04. 26. szombat
Ervin
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Luxus Cessna gazdagoknak

JETfly  |  2008. 04. 28., 12:17

Új taggal bővül a Cessna Citation család. A Columbus névre keresztelt business jet nemcsak a Citationök legnagyobbika lesz, hanem minden tekintetben felülmúlja a széria korábbi gépeit. Messzebbre repül, ráadásul gyorsabban és kényelmesebben, mint a család régebbi típusai.

A Cessna név nemcsak a dugattyús motoros kisgépek tekintetében jelenti a világ első számú gyártóját, hanem az üzleti jetek világában is. A Cessna Citationök változataiból több mint 5100 repül világszerte, így ebben a piaci szegmensben is a wichitai gyár számít világelsőnek.A legjobbnak kijáró dicsőség azonban azt is jelenti, hogy egy ilyen cégnek mindig az élen kell haladnia, hiszen iparági szinten is meghatározóak a termékeik. Ezt a szerepet felvállalva készítette el a gyár legújabb, és történetének legnagyobb üzleti gépét, a Cessna Citation Columbust. Ez a gép minden eddigi Citationt felülmúl, hiszen mind a méreteit, mind pedig a képességeit tekintve egyedülálló az, amit a Columbus nyújtani tud.

Bár a közhiedelem szerint nem a méret a lényeg, mégis, a Columbus olyan mutatókkal büszkélkedhet, amilyeneket kevés üzleti gép mondhat magáénak. A tíz méter hosszú és 1,85 méter magas utaskabin valóban a kényelem érzetét keltheti azokban, akik a gép fedélzetére lépnek, s akkor még azokról az extrákról nem is beszéltünk, amelyek révén valóban luxuskörülmények közepette lehet a Columbuson repülni.

A 23,7 méter hosszú, 24,4 méter fesztávú Cessna Columbus a lehetőségek tekintetében is sok újdonságot nyújt a tulajdonosa számára. Például azt, hogy akár 7408 km-es távolságra is elrepülhet leszállás nélkül a géppel. Ami azt jelenti, hogy nonstop közlekedhet München és New York, Szingapúr és Sydney vagy éppen London és Dubai között. Méghozzá igen gyorsan, akár 0,85 Mach-os sebességgel.

Mindez pedig annak a Computational Fluid  Dynamics processzornak is köszönhető, amelyet a sárkány tervezése során is felhasználtak, s amelynek révén egy olyan áramvonalas gépet sikerült a tervezőasztalra varázsolniuk, amely a lehető legideálisabb mutatókkal rendelkezik, legalábbis a légellenállás tekintetében. Ez, no meg a Pratt & Whitney Canada által újonnan kifejlesztett PW810-es hajtómü az, ami lehetővé tette a nagy sebességet a Columbus számára, arról nem is beszélve, hogy a gép igen nagy magasságon képes ezt a teljesítményt hosszú időn keresztül produkálni. Így aztán persze jóval kevesebb üzemanyagot is fogyaszt, és ennek köszönhetően lényegesen kedvezőbbek az üzemeltetési költségei, mint más business típusoknak. De az új PW810-es hajtómüveknek köszönhető az is, hogy teljes terhelés mellett sem kell 1646 méternél hosszabb beton a Columbus felszállásához.

Az új gép pilótafülkéje sem mindennapi. A Rockwell Collins által kifejlesztett Pro Line Fusion rendszer egy olyan integrált irányítási szisztéma, amely a mai legfejlettebb csúcstechnológiát képviseli. A pilóták előtt négy 38 cm átmérőjü, nagy felbontású monitoron jelennek meg a repüléshez szükséges adatok és információk, illetve a katonai gépek Head-up-Displayéhez hasonlóan a bal oldalon egy úgynevezett Head-up-Guidance System (HGS) található, amelyen minden fontos paraméter megjelenik a parancsnok-pilóta látóterében. A monitorok érintésre, valamint hangutasításra is reagálnak, és rossz látási viszonyok közepette a bal oldali fő képernyőn egy olyan virtuális légi térkép is megjeleníthető a kapitány előtt, amely lehetővé teszi számára, hogy a rossz külső körülmények ellenére is biztonságosan manőverezzen a géppel bármilyen légtérben vagy éppen a föld közelében. Vagyis a gép vezetése során minden olyan információ a pilóták rendelkezésére áll, amelynek révén a lehető legnagyobb biztonsággal vezethetik a gépet, legyenek bármilyenek is a külső időjárási viszonyok.

Azok számára pedig, akik utasként repülhetnek a Columbus fedélzetén, legalább akkora élmény az utazás, mint azon pilóták számára, akik egy ilyen csodagépet vezethetnek. Az utaskabin kialakításánál minden olyan szempontot figyelembe vettek a Cessna tervezői, amely az utazók kényelmét szolgálja. Többek között orvosszakértők is közremüködtek annak érdekében, hogy olyan ülésekkel lássák el a kabint, amelyekben valóban kényelmesen lehet utazni hosszú távon is. De a tíz méter hosszú fülke azt is lehetővé tette, hogy kanapé is jusson a fedélzetre, amelyen bárki ledőlhet az út során, ha aludni van éppen kedve. Persze a businessjet-tulajdonosok nem éppen arról híresek, hogy alvással töltik a drága idejüket – éppen ezért van üzleti gépük –, szóval számukra teljes vezetékmentes hálózat teremt lehetőséget arra, hogy a laptopjukat, a PDA-jukat vagy éppen a mobiltelefonjukat gond nélkül használhassák az út teljes időtartama során.

Illetve ha munka közben mégis lazítanának egy pillanatra, akkor a bárpultnál tölthetnek – vagy a légiutas-kísérővel töltethetnek – maguknak egy frissítő vagy éppen alkoholos italt. De akár egy kiadós meleg ebéd vagy egy vacsora sem lehet probléma, hiszen beépített konyha is van a fedélzeten. Így aztán tényleg bárhová el lehet indulni a Columbusszal egy felfedezőútra...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.