2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Luxus Cessna gazdagoknak

JETfly  |  2008. 04. 28., 12:17

Új taggal bővül a Cessna Citation család. A Columbus névre keresztelt business jet nemcsak a Citationök legnagyobbika lesz, hanem minden tekintetben felülmúlja a széria korábbi gépeit. Messzebbre repül, ráadásul gyorsabban és kényelmesebben, mint a család régebbi típusai.

A Cessna név nemcsak a dugattyús motoros kisgépek tekintetében jelenti a világ első számú gyártóját, hanem az üzleti jetek világában is. A Cessna Citationök változataiból több mint 5100 repül világszerte, így ebben a piaci szegmensben is a wichitai gyár számít világelsőnek.A legjobbnak kijáró dicsőség azonban azt is jelenti, hogy egy ilyen cégnek mindig az élen kell haladnia, hiszen iparági szinten is meghatározóak a termékeik. Ezt a szerepet felvállalva készítette el a gyár legújabb, és történetének legnagyobb üzleti gépét, a Cessna Citation Columbust. Ez a gép minden eddigi Citationt felülmúl, hiszen mind a méreteit, mind pedig a képességeit tekintve egyedülálló az, amit a Columbus nyújtani tud.

Bár a közhiedelem szerint nem a méret a lényeg, mégis, a Columbus olyan mutatókkal büszkélkedhet, amilyeneket kevés üzleti gép mondhat magáénak. A tíz méter hosszú és 1,85 méter magas utaskabin valóban a kényelem érzetét keltheti azokban, akik a gép fedélzetére lépnek, s akkor még azokról az extrákról nem is beszéltünk, amelyek révén valóban luxuskörülmények közepette lehet a Columbuson repülni.

A 23,7 méter hosszú, 24,4 méter fesztávú Cessna Columbus a lehetőségek tekintetében is sok újdonságot nyújt a tulajdonosa számára. Például azt, hogy akár 7408 km-es távolságra is elrepülhet leszállás nélkül a géppel. Ami azt jelenti, hogy nonstop közlekedhet München és New York, Szingapúr és Sydney vagy éppen London és Dubai között. Méghozzá igen gyorsan, akár 0,85 Mach-os sebességgel.

Mindez pedig annak a Computational Fluid  Dynamics processzornak is köszönhető, amelyet a sárkány tervezése során is felhasználtak, s amelynek révén egy olyan áramvonalas gépet sikerült a tervezőasztalra varázsolniuk, amely a lehető legideálisabb mutatókkal rendelkezik, legalábbis a légellenállás tekintetében. Ez, no meg a Pratt & Whitney Canada által újonnan kifejlesztett PW810-es hajtómü az, ami lehetővé tette a nagy sebességet a Columbus számára, arról nem is beszélve, hogy a gép igen nagy magasságon képes ezt a teljesítményt hosszú időn keresztül produkálni. Így aztán persze jóval kevesebb üzemanyagot is fogyaszt, és ennek köszönhetően lényegesen kedvezőbbek az üzemeltetési költségei, mint más business típusoknak. De az új PW810-es hajtómüveknek köszönhető az is, hogy teljes terhelés mellett sem kell 1646 méternél hosszabb beton a Columbus felszállásához.

Az új gép pilótafülkéje sem mindennapi. A Rockwell Collins által kifejlesztett Pro Line Fusion rendszer egy olyan integrált irányítási szisztéma, amely a mai legfejlettebb csúcstechnológiát képviseli. A pilóták előtt négy 38 cm átmérőjü, nagy felbontású monitoron jelennek meg a repüléshez szükséges adatok és információk, illetve a katonai gépek Head-up-Displayéhez hasonlóan a bal oldalon egy úgynevezett Head-up-Guidance System (HGS) található, amelyen minden fontos paraméter megjelenik a parancsnok-pilóta látóterében. A monitorok érintésre, valamint hangutasításra is reagálnak, és rossz látási viszonyok közepette a bal oldali fő képernyőn egy olyan virtuális légi térkép is megjeleníthető a kapitány előtt, amely lehetővé teszi számára, hogy a rossz külső körülmények ellenére is biztonságosan manőverezzen a géppel bármilyen légtérben vagy éppen a föld közelében. Vagyis a gép vezetése során minden olyan információ a pilóták rendelkezésére áll, amelynek révén a lehető legnagyobb biztonsággal vezethetik a gépet, legyenek bármilyenek is a külső időjárási viszonyok.

Azok számára pedig, akik utasként repülhetnek a Columbus fedélzetén, legalább akkora élmény az utazás, mint azon pilóták számára, akik egy ilyen csodagépet vezethetnek. Az utaskabin kialakításánál minden olyan szempontot figyelembe vettek a Cessna tervezői, amely az utazók kényelmét szolgálja. Többek között orvosszakértők is közremüködtek annak érdekében, hogy olyan ülésekkel lássák el a kabint, amelyekben valóban kényelmesen lehet utazni hosszú távon is. De a tíz méter hosszú fülke azt is lehetővé tette, hogy kanapé is jusson a fedélzetre, amelyen bárki ledőlhet az út során, ha aludni van éppen kedve. Persze a businessjet-tulajdonosok nem éppen arról híresek, hogy alvással töltik a drága idejüket – éppen ezért van üzleti gépük –, szóval számukra teljes vezetékmentes hálózat teremt lehetőséget arra, hogy a laptopjukat, a PDA-jukat vagy éppen a mobiltelefonjukat gond nélkül használhassák az út teljes időtartama során.

Illetve ha munka közben mégis lazítanának egy pillanatra, akkor a bárpultnál tölthetnek – vagy a légiutas-kísérővel töltethetnek – maguknak egy frissítő vagy éppen alkoholos italt. De akár egy kiadós meleg ebéd vagy egy vacsora sem lehet probléma, hiszen beépített konyha is van a fedélzeten. Így aztán tényleg bárhová el lehet indulni a Columbusszal egy felfedezőútra...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.