Befejeződött a Fazotron-NIIR cég legújabb változatú Zsuk radarjának, a Zsuk-AEh-nak az integrációs tesztje, így már az oroszok is képesek jó eséllyel indulni olyan többfunkciós vadászrepülőgépek beszerzésére irányuló tendereken, ahol az egyik alapkövetelmény az aktív sugáreltérítéses, avagy AESA antennával szerelt fedélzeti rádió-lokátorállomás megléte. Ilyen kihívásnak minősül például az oroszok számára kulcsfontosságú indiai 126 darabos beszerzés is, ahol az egyik befutónak még mindig a MiG-35-öst tartják, mégpedig az amerikai F-18E/F Super Hornettel szemben (vagy mellett?)
Közismert tény, hogy az oroszok mindig az Egyesül Államok mögött kullogtak az ötödik generációs repülőtechnika minden területén, de ez a hátrány mára már összezsugorodott, legalább is így véli Alekszej Fedorov, az Egyesített Repülőgépgyártó Társaság vezetője.A MiG tervezőirodát is koordináló szerveződés első embere kifejtette, hogy az amerikaiak már javában gyártják az F-22-es Raptort, és nemzetközi összefogásban tesztelik a világ jelenleg legösszetettebb és legprogresszívebb fegyverrendszerét, az F-35-öst, így az orosz repülőgépgyártásnak lételeme, hogy erre méltó válasszal álljon elő.
Már napjaink realitása a 117Sz-jelü hajtómü, amely a Szu-35BM fedélzetén jelent meg, és a jövő orosz ötödik generációs harci repülőgépének erőforrása, szintén jóideje üzemel a szentpétervári Klimov tervezőiroda RD-33MK hajtómüve amelynél meglévő opció a teljeskörü 3D-s tolóerővektorálás. Folyadékkristályos kijelzők uralják a kabinbelsőt, és teljesen digitalizált fedélzeti elektronika áll kapcsolatban a repülőgép-vezetővel, beleértve a rendkívül összetett müveletekre képes kormányvezérlő rendszereket is.
De mit ér egy ilyen harci gép és a pilótája, ha vak? Ezt a problémát hidalja át a Fazotron cég legújabb radarja, a Zsuk-AEh. A már lassan húsz éves Zsuk radar legújabb megjelenési formája ez a szerkezet, amelynél már nincs szükség mozgó alkatrészekre, az egész berendezés 680 darab miniatür egységből áll, amelyek sugáreltérítése sokkal gyorsabb mint a hagyományos megoldásé, ráadásul jóval könnyebb kivitelben. Ennek azonban ára is van: az óriási számítástechnikai kapacitás, amely területen eddig nem jeleskedtek az orosz fejlesztők. Azonban mára ezt is sikerült orvosolni, így a Zsuk-AEh egy időben képes 30 légi cél követésére és ebből 6 darab szimultán támadására, 140 km-es hatótávolságra és +/- 60 fokos látómezőre. Mindezt úgy, hogy a légi célok leküzdésén kívül a földi objektumok letapogatására és a terepkövetésre, vagy akár az elektronikus ellentevékenység végzésére is képes.Pont, mint az F-35-ös hasonló berendezése, az AN/APG-81-es rádiólokátor - vélekedik Fedorov.
Ugyanakkor meg kell említeni, hogy hasonló képességü berendezésekkel szerelték fel már eddig is az amerikai gyártású F-15E/K/SG, az F-18E/F Super Hornet és az F-16E Block 60-ason kívül, a svéd Gripen NG, illetve a közös európai fejlesztésü Eurofighter Typhoon-t is, még ha ez utóbbiakat csak kísérleti példány szintjén. Hasonló fejlesztések folynak a brit Tornado GR-4-es gépek ilyen rendszerü antennával való ellátásával kapcsolatban, de a franciák Rafale gépeit is az RBE-2-essel kívánják szerelni 2012-től.
Az orosz avionika hatalmasat fejlődött az utóbbi húsz évben, de az orosz repülőgépgyártás a teljes beszállítói iparával jóformán csak a Szuhoj cég Szu-30-asainak látványos exportsikerei hatására kezdett újra éledezni.
A MiG tervezőiroda sikeréhez még sajnos kevés az első tényleges AESA kivitelü radar integrációja, ha az egykor szebb napokat látott cég napjainkra a manufakturális szerelés szintjére zuhant vissza az elmúlt két évtized alatt.De ne feledjük, az ami ma a MiG-nek a túléléshez kell, az a lényegesen jobban prosperáló Szuhojnak csupán csak egy újabb integrálandó elem, amivel javíthatja piaci pozícióit.Hiszen ne feledjük, ma már az orosz harci repülőgép szinonimája Nyugaton is a Szuhoj…
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kitelepült a dániai Skrydstrup légibázisra a Magyar Honvédség öt JAS 39 Gripenje. A vadászgépek a Ramstein Flag 2025 többnemzeti repülő harcászati gyakorlaton vesznek részt, amelyet Hollandia, Németország és Dánia légtereiben tartanak április 11-ig – közölte a Honvédelmi Minisztérium.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.