Az emlékekben minden megszépül, tartja a mondás, de a kollégáim elmondásai alapján Szenkirályszabadja a mindennapokban is szép és jó volt. 1993-ban ide is elért a karjelvények rendszeresítésével kapcsolatos procedúra, mely érintette az egész légierőt. A hivatalos rendszeresítés során a repülős jelvények egy része kisebb módosításokon esett át az előírásoknak megfelelően, két alakulat- és három századjelvényt át kellett tervezni. (Az ötből négy \"szentkirályi\" jelvény volt.) Ezekben az esetekben a hivatalosan engedélyezett változat jelentősen eltért a korábban hordott jelvénytől, ezért nem tetszett senkinek, csak nagyon kevesen hordták.
A harcihelikopter-ezred története
Az alakulat jogelődje, a 86. önálló vegyes repülőszázad 1958. december elsején alakult meg Kecskeméten, MN 6690 fedőnévvel. (Részlet a Honvédelmi Minisztérium 0066/1958. számú parancsából, mely rendelkezik az alakulatoknál használatos MN-számokról: "A teljes hadrendi elnevezés nyílt használata a fegyveres alakulatoknál tilos. Ez titoktartás szempontjából teljesen indokolt. Az ilyen alakulatok fedőnevet kapnak. Ez a fedőnév biztosítja a polgári szervekkel való kapcsolatot. Ezt a számot kell az alakulatnak minden nyílt megnyilatkozás során használni!") Az alegység egy szállítórepülő-rajból (négy Li-2-es), egy futárrepülő-rajból (három Jak-18-as és négy Jak-12-es) és egy célrepülőrajból (három Il-28-as) állt. Idetartozott még a helikopterraj megmaradt Mi-4-ese, de ez csak tároláson volt, senki nem repült vele. 1961. szeptember 16-án a századot osztályszintre fejlesztették, az új megnevezése 86. önálló vegyes repülőosztályra változott. A szervezetbe ekkor három repülőszázadot állítottak fel, a tüzérhelyesbítő felderítőszázad (öt Il-28-as és egy UIL-28-as), a futár- és szállítószázad (négy Li-2-es, három Jak-18-as és négy Jak-12-es) és a helikopterszázad (hat Mi-1-es és egy Mi-4-es tároláson). 1962. szeptember 27-től az alakulat megnevezése 86. vegyes repülőosztályra változott, és átkerült a 2. Honi Légvédelmi Hadosztály alárendeltségébe. 1968. október elsején felállították az MN 86. önálló helikopterezredet, mely állománytábla szerint három helikopterszázadból (16 Mi-8-as, 22 Mi-1-es, 22 Ka-26-os) és egy szállítórepülő-rajból (négy Li-2-es) állt. 1969. február 12-én érkeztek az első Mi-8-asok, majd 1970 őszén az első Ka-26-osok az alakulathoz. 1969. május 5-e és 1970. május 31-e között az ezred áttelepült Szentkirályszabadjára. 1970. május 15-től az ezred részt vett a tiszai árvíz mentési feladataiban, melynek során 4150 főt mentettek ki. 1971. december elsején megalakult a MN 87. szállítóhelikopter-ezred. 1978. augusztus 24-én kerültek Szentkirályszabadjára az első Mi-24-es helikopterek. 1984. április elsejei hatállyal az alakulat megnevezése MN 87. harcihelikopter-ezredre változik, és átkerül a csapatrepülő-parancsnokság alárendeltségébe. 1987. március elsején dandárszintre fejlesztik az alakulatot, majd 1990. augusztus 8-tól ismét az ezredszintü szervezeti formára térnek vissza. 1991. december 11-én az alakulat felvette az MH 87. Bakony harcihelikopter-ezred nevet. A haderőreform keretében 2004. április elsején az alakulat megszünt, a repülőtechnikát és a személyi állományt átvezényelték Szolnokra. 2004. május 24-én megalakult az MH 86. Szolnok helikopterezred, az MH 87. Bakony harcihelikopter-ezred és az MH 89. Szolnok vegyes szállítórepülő-ezred összevonásával.Kérek minden olvasót, vegye figyelembe a felidézett történetekkel kapcsolatban, hogy minden ember, aki emlékeivel segített összeállítani ezt az anyagot, fenntartja magának a pontatlan emlékezés jogát, és biztos benne, hogy szándékosan senkit és semmit nem hagyott ki a felidézett eseményekből!
A harcihelikopter-ezred jelvénye
A rendszerváltásnak köszönhetően a hadseregben komoly változások kezdődtek. Szentkirályszabadján többen felvetették, hogy készüljön ezredjelvény. A kezdeményezést az akkori parancsnok, Simon Jójárt Sándor János (jelenleg) nyugállományú ezredes is támogatta. 1989 végén hivatalosan is enyhült a szovjet mintájú titkolózás, és engedélyezték, hogy az alakulatok nevet válasszanak és ezredjelvényt készítsenek. Az alakulat vezetése Balog Miklós (jelenleg) nyugállományú századost kérte fel a jelvény megtervezésére. Egy szép kivitelü jelvényt akart készíteni, mely utal az alakulat feladatára is. Sokan javasolták, hogy a jelvény ovális alakú legyen, hasonlatosan a néphadsereg idejében hordott Killián-iskola jelvényéhez. Hoszszas rajzolgatás kezdődött, nagyon sok skiccel, végül két változat készült, melyekben a jelvény kerete óarany, benne az alakulat nevével, a Bakony felirattal. Az óarany a minőség és a hagyománytisztelet jelképe, de a karjelzéseken ezt sárga cérnával hímezték ki. Az első világháború idején használt pilótajelvények motívuma, az olaj- és tölgyfaág került a jelvény aljára. A központi motívum a régi százpengősön látható nagyméretü, széttárt szárnyú turulmadár lett, melynek szárnyai kilógnak a jelvényből. A jelvény háttere kék, mely az eget és a repülőcsapatokat szimbolizálja. A turul mögött ferdén végigfutó nemzeti trikolór utal arra, hogy ez egy magyar alakulat jelvénye. A kék mező alján látható Mi-24-es az alakulat legmagasabb technikája, és ez a harcihelikopter-ezredre is utal. A másik változat fő különbsége az volt, hogy kisebb volt a turul, és nem lógott ki a jelvényből a szárnya. Mindenkinek tetszettek a vázlatok, amelyek valóban szépre sikeredtek, és végül a nagy turulmadár került bele az alakulat jelvényébe. Radnai Róbert közalkalmazott készítette el a vázlatok alapján a jelvény grafikáját. Az ezred vezetése úgy döntött, hogy elkülönít 35 000 forintot a jelvény kihímeztetésére, hogy minél hamarabb hordhassa az állomány az egyenruhákon. Győrben készültek el a karjelvények, melyeket a hímző úgy vállalt el, hogy a háttér kék színe nem varrva lesz, hanem kék posztóra készül a jelvény, mert problémás a háttér kihímzése. Ez nem volt kizáró ok, ezért megrendelték, de amikor megérkezett a nagy csomag a felvarrókkal, akkor mindenki meglepetésére mégis hímezett lett a kék háttér. Az állomány minden tagja két karjelzést kapott, melyek hamarosan felkerültek az egyenruhákra. Veszprémben készültek el az ezredjelvény-matricák, melyek népszerü szóróanyagként funkcionáltak. Eljött 1993, amikor hivatalossá lehetett tenni a jelvényeket. Felküldték a jelvény meglévő grafikáját, ez azonban nem felelt meg a követelményeknek két pontban: nem lehetett trikolór a jelvényben, és nem fért bele az előírt nyolc centiméteres körbe. Leküldték a központi leírást a karjelvények formai követelményéről, és ezek alapján Balog Miklós nyugállományú százados elkészítette a hivatalosan elfogadható jelvény tervezetét. Láttam néhány megmaradt eredeti felterjesztési jelvényrajzot, melyet nem zúztak be, és részrehajlás nélkül állíthatom, hogy a "bakonyos" ezredjelvény volt a legkidolgozottabb és a legszebb kézzel festett vázlat az összes közül. Az újjáterveztetett jelvény kerek, az óarany pedig narancssárga lett. A nemzeti trikolórt nemzetiszínü ék váltotta fel. A bizottság ezt a tervezetet elfogadta, de sem szépségében, sem népszerüségében nem közelítette meg az eredetit. A Honvédelmi Közlöny 1994. évfolyam 9. számában, a 2/1994. számú parancsban rendszeresítették az ezredjelvényt, majd a rendszeresítő parancs után központilag legyártották a karjelzéseket, amelyet csak nagyon kevesen hordtak.
Az 1. harcihelikopter-század jelvénye
A század tagjai felvetették, hogy válasszanak saját nevet, és tervezzenek századjelvényt, melyet az akkori századparancsnok, Mihály Péter (jelenleg nyugállományú) ezredes támogatott. A névválasztás során Balog Miklós (jelenleg) nyugállományú százados javaslata, a magyar hitvilág fontos madara, a kerecsensólyom nyert, mely egy gyors, ügyes és olyan agresszív ragadozó, hogy sok esetben más ragadozó madaraktól is elveszi a zsákmányt. Úgy gondolták, hogy ez a ragadozó madár fejezi ki legjobban a századot, ezért Balog századost a századparancsnok felkérte, hogy készítsen egy tervezetet a századjelvényre. Az általa készített jelvény pajzs alakú volt, benne egy markáns, harcias kinézetü kerecsen csólyommal.
A jelvény végleges formáját a századnál szolgáló Nagy Lászlóné (jelenleg) nyugállományú törzszászlós készítette el, aki porcelánfestőként nagyon ügyesen rajzolt. A század tagjai összeültek a tanteremben, és elkezdődött a rajzolgatás. Mindenki tehetett javaslatot, hogy milyen legyen, végül elkészült a részletes kidolgozású jelvény. A tagság szerette volna a hajózóruhán is hordani a századjelvényt, ezért keresték a lehetőségét a jelvény elkészítésének. Nagy Lászlóné (jelenleg) nyugállományú törzszászlós elvállalta, hogy speciális festékkel kipróbálja, hogyan mutat a jelvény textilre festve. Egy ügyes porcelánfestőnek nem jelentett gondot, ezért a századjelvény nagyon igényes és részletesen kidolgozott lett. A századból mindenki akart magának belőle, ezért meg kellett oldani a sokszorosítást. A sorozatban készült jelvények is hasonló technológiával készültek, annyi különbséggel, hogy Gyurcsány Zoltán (jelenleg) őrmester textilre szitázta a körvonalakat, majd kifestették, és rávarrták piros filcre. A kézi festés miatt nem volt két teljesen egyforma jelvény, de a szitázott körvonalak és az azonos festési séma miatt hasonlóak voltak. A jelvény pajzs alakú, kék háttérrel, mely a repülő fegyvernem színe. A fő motívum, a kerecsensólyom a kék mező közepén, alatta a végeinél aláhajtott íves sárga szalagban kerecsen felirat. A jelvény alsó csúcsából két keresztbe tett tölgykoszorú indul ki, melyek közrefogják az íves nemzeti trikolórt és a pajzs széleinek kétharmadát. A kerecsensólymot két színösszeállításban festették ki, volt barnás és szürkés árnyalatú. A hivatalos engedélyeztetés során ez a jelvény sem felelt meg a követelményeknek, mert tizenegy centiméter magas volt, és szerepelt benne a trikolór. A hivatalosan elfogadott változat kerek lett, piros szegéllyel, a trikolór helyére zöld mezőt és a madár testét rajzolták. A Honvédelmi Közlöny 1994. évfolyam 9. számában, a 2/1994. számú parancsban rendszeresítették a századjelvényt, majd a rendszeresítő parancs után központilag legyártották a karjelzéseket. Ez a jelvény még a központilag kihímzett változatban is szép lett! Később a század készíttetett matricát a jelvényből, majd hímeztettek új századjelvényt, mely kerek alakú lett, fehér vagy zöld háttérrel, belehímezve a pajzs alakú jelvény kicsinyített mása.
A 2. harcihelikopter-század jelvénye
Miután az ezred vezetése engedélyezte a századjelvények készítését, a század tagjai is szerettek volna saját jelvényt tervezni. Király Csaba (jelenleg) nyugállományú százados felvetette a főnix nevet. A phoenix (főnix) egy mitológiai madár, aki a történet szerint a tüzben elég, majd a hamvaiból újjáéled. Ezzel ez a madár az elpusztíthatatlanság és az újjászületés jelképe lett. Ez a névválasztás utalás volt arra, hogy a századot sokszor átszervezték a megalakulása óta, és mindig képes volt újjászületni. A század tagságának tetszett a név, ezért megszavazták, majd az alegység tantermében összegyültek, és Király Csaba (jelenleg) nyugállományú százados felvázolta az elképzeléseit. A közös javaslatok alapján elkészült a végleges változat, mely pajzs alakú lett, a tetején, a végeinél aláhajtott sárga szalagban phoenix felirat látható. A jelvény kék háttere az eget jelképezi, alsó részében a lángoló tüz látható, melyből a sárga főnix emelkedik fel. A madár fején fekete korona van, a csőre és a lábai piros színüek. A századjelvényt vászonra szitával festették fel, majd fekete, ritkább esetben fehér filcre varrták fel. Sajnos ez a jelvény sem felelt meg az előírásoknak, ezért át kellett tervezni. A hivatalos változat kerek lett, fehér háttérrel. A jelvény aljáról kikerült a lángoló tüz, helyette néhány lángnyelv látható a háttérben. A madár alakja is megváltozott, mert a szárnyai felfelé ívelnek, a korona, a csőr és a lábak sárga színüek lettek. A századjelvényt a Honvédelmi Közlöny 1994. évfolyam 9. számában, a 2/1994. számú parancsban rendszeresítették, majd a rendszeresítő parancs után központilag legyártották a karjelzéseket. A század készíttetett matricát a jelvényből, később (miután elfogytak a korai pajzs alakúak) hímeztették a századjelvényt, mely a hivatalos változathoz képest a madár színezésében különbözött.
Az 1. szállítóhelikopter-század jelvénye
Ennél az alegységnél is felmerült a századjelvény-tervezés kérdése. A tagságtól várták a javaslatokat a század elnevezésére, ezért néhányan próbáltak valami találót keresni. Két javaslat érkezett, Krenács János (†) alezredes javasolta, hogy Szárnyas Elefánt legyen a század neve, mert a Mi-8-as olyan erős és teherbíró, mint az elefánt. Cordier Endre (jelenleg) nyugállományú százados pedig a Borzot javasolta századnévként, mert látott egy természetfilmet, melyből kiderült, hogy a borz párban megy élelmet gyüjtögetni, összeszedik a kukoricát, majd a hím hanyatt fekszik, és annyi csövet fog össze, amennyit bír, ezután a nőstény pedig hazahúzza. A "Minyó" is annyi terhet visz, amennyit csak bír, ezért találó a párosítás, sőt ez a név még humoros szójátékként is megállta a helyét! Hogy hívják azt a helyet, ahol sok a borz? Borzalom, ezenkívül az elején ott a bor, ezért nem lehet rossz! A pilóták megszavazták, így név már volt, de a jelvény megrajzolására nem volt vállalkozó, ezért ők is Balog nyugállományú századost kérték fel a feladatra. A jelvény íves oldalú pajzs alakú, háttere kék színü, mely a repülősök színe, sárga kerettel. Középen a nagyméretü fekete és fehér színü borzfejjel. A századjelvényt vászonra, szitanyomással készítették el, melyet fekete filcre varrtak fel, és készült belőle matrica is. A századjelvényt a Honvédelmi Közlöny 1994. évfolyam 9. számában, a 2/1994. számú parancsban rendszeresítették, majd a rendszeresítő parancs után központilag legyártották a karjelzéseket.
A JETly webáruházban (www.shop.repulonap.hu) Ön is kedvére válogathat a felvarrók széles kínálatából!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.