2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Scale RC helikopterek

JETfly  |  2011. 11. 17., 13:57

Szinte minden helikopterrel modellezni vágyó első gondolata az, hogy csak az igazi kicsinyített másai érdeklik, az a \"csapkodós, a valóságtól elrugaszkodott dolog\" - mármint a 3D - na az aztán nem. Aztán a legtöbben kigyógyulnak belőle, de vannak páran, akik az eredeti álmot tökélyre viszik.

Az átlagos - hogy úgy mondjuk, kommersz - helikopterek árai sem a bagatell kategória megtestesítői, de a scale gépek mellett ezek eltörpülnek. Az igazi scale helikopterek ára majdhogynem felveszi a nagytestvérekkel a harcot - szinte méretarányosan kisebb.A performance helikopterek is csavaronként szoktak megérkezni, és aki rakott már össze ilyet, az tudja, hogy bizony a müvelet akár két egész napot is igénybe vehet, mire minden a helyére kerül. A scale helikoptereknél azonban nincsenek bejárt utak, nincsenek "kommersz" kitek, minden egyes elemet magunknak kell összeválogatni, rengeteg dolgot magunknak kell kitalálni, elkészíteni, legyártani. A tökéletességnek pedig az igényességen túl a pénztárca szab határt.

Eurocopter EC-135 - scale RC helikopter

Az ausztriai Josef Schmirl sok más modell mellett egy igen szép forgószárnyas gépet mondhat magáénak: egy AH-1 Cobra Red Bull színekben, de egy Eurocopter EC-135 vagy akár más scale helikopter is feltünhet a furgonjában. Mindegyik gép a scale kategória gyöngyszeme, és tökéletes példa arra, hogy miért nem terjednek el ezek a forgószárnyasok a mindennapokban, miért olyan nagy kuriózum egy-egy ilyen helikopter.A RedBull CobraA helikopter Josef bevallása szerint 1700 munkaóra alatt készült el. Eredetileg a világ legnagyobb RC helikoptere projektként indult az építése. A gép 1:4-es méretarányú scale helikopter, 24,2 kg felszállótömeggel. 352 cm hosszú, 100 cm magas, 85cm-es törzsszélességü, 305-335 cm-es rotorátmérővel rendelkezik, amihez 64,5 cm-es farokrotor tartozik. Az hajtásról egy Jakadofsky Pro 5000 gázturbina gondoskodik, aminek üzemi fordulata 98 000 RPM, ahol 5,1 kW teljesítményt ad le. Ilyenkor mintegy 1,7 dl JET A-1 kerozint fogyaszt percentként.

A gép 20 000 USD körüli bekerülési áron készült el, ami a Jakadofsky turbina 5800 dolláros árához képest érthető. De azért ez a helikopter sem lehetne meg - legalábbis sokkal nehezebben lenne repülhető - egy jó flybarless rendszer nélkül: a stabilitást egy Mikado V-Stabi biztosítja. A vezérlést Graupner Jumbo digital szervók végzik.

Az AH-1 Cobra és a pilótája

Amikor nem megy minden simán - EC 135 törésBizony egy ilyen helikopter is képes meghibásodni, és akár meglehetősen csúnyán földet érni, pedig az ilyen gépek pilótái nem nevezhetők rutintalanoknak. Az alábbi videó végén az EC-135 farokkihajtása megszünik. Minden mozdulat érthető, minden mozdulat magyarázható, amit Josef a gép megmentéséért tesz, de a földetérés így sem nevezhető simának - az a fájdalmas csattanás csak ott van.

Amikor a helikopter bepörög, a pilóta feljebb viszi, hogy magasságot nyerjen a rotációhoz. Aztán alapjárat, aminek hatására a forgás csillapodik és a gép vezethetővé válik. De ahogy a nagy testvérnek - az igazi EC-135-nek - úgy ennek sem erőssége a rotáció, ezért a legapróbb hibákat sem tolerálja. Ahogy az ilyenkor lenni szokott: a végén kárfelmérés zajlik. Talán még emlékszünk a HA-ECE tragédiájára, ahol a kényszerleszállás végén a helikopter felborult a keményre sikerült autorotáció miatt: nagyjából így nézhetett ki az is.Semi scale vs. scaleA scale világában ezt a két kategóriát mindenképpen megkülönböztetjük. A semi scale helikopterek emlékeztetnek, de csak emlékeztetnek a nagyokra. Körülbelül úgy néznek ki, de a részletek hiányzonak. A scale helikopterek esetén a legapróbb részletek is helyesek, pontosan olyanok, mint a nagyokon. Éppen ezért scale helikoptert 50-es (600-as) méret alatt nem igazán lehet építeni, mert az alapul szolgáló eszközök nem adnak erre lehetőséget.Semi scale helikopter még Magyarországon is jónéhény akad, de valódi scale helikopterekre kis hazánkban nem sok embernek van lehetősége.
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.