A Zsukovszkijban található Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézet (CAGI) repülőgép- és rakéta aerodinamikai szakemberei befejezték a „repülő szárny” (csupaszárny) modelljével végzett kísérletek első fázisát. A modellt a T-106 szuperszonikus csatornában tesztelték 0,88 Mach (kb. 1010 km/h) „utazósebességen” és kritikus Reynolds* értékeken. A tesztek célja a távlati repülőgép aerodinamikai jellemzőinek meghatározása volt.
A 2011-ben indított „repülő szárny” projekt modelljének
kísérletei 2012-ben kezdődtek meg, különböző hajtómü-elhelyezési és
farokstabilizátor geometriai kialakítással. A tesztsorozat a T-102 és T-107aerodinamikai csatornákban kezdődött, hangsebesség alatti tartományban.
„Kellemes meglepetésként ért bennünket a magassági kormány magas hatásfokaminden állásszögön végrehajtott kísérlet során. Ugyanakkor a létrejövő
interferencia, amely a hajtómügondolák felső elhelyezéséből adódott rosszabbértékeket mutatott a vártnál”, - mondta Anatolj Bolszunovszkij, a CAGI
repülőgép- és rakéta aerodinamikai részlegének vezetője.A Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézet közleményében
többek között emlékeztet arra, hogy a CAGI több mint 25 éve foglalkozik a
„repülő szárny” projekttel.2010-es beszámoló a "törzsnélküli repülőgépről"
Az elképzelések szerint ezt a tervet kívánják
alkalmazni a nagytávolságú utasszállító repülőgép fejlesztésénél, illetve a
kutatási eredményeket felhasználják a Távolsági Repülők PerspektivikusRepülő-komplexuma (PAK DA) tervezési munkáinál is, amelyek az Orosz Légierő
Távolsági Repülőerői kötelékében rendszerben álló, „kiöregedett” Tu-95 MSz ésTu-160 típusokat fogják váltani.
* A Reynolds-szám egyike az áramlástan és a hőátadás
számításaiban használt hasonlósági dimenziómentes számoknak. Ha egy áramlástani
elven müködő gép (repülőgép, hajó, szivattyú, vízturbina, csővezeték) kimért,ismert jellemzőiből egy tőle eltérő méretü, hasonló gép jellemzőire akarunk következtetni,
a hasonlósági törvényeket kell követni. Ilyen eset fordulhat elő példáulrepülőgép tervezésénél, ahol a tervezés előrehaladtával elkészítik a gép
léptékhelyes modelljét, majd annak légellenállását, a szárnyfelhajtóerejét ésegyéb aerodinamikai jellemzőit szélcsatornában kimérik és a kapott adatokat
átszámítják a végleges méretü repülőgépre. De hasonló a feladat akkor is, haegy repülőgép-modellező elkészíti egy nagy repülőgép kicsinyített mását és
annak ismert adataiból kívánja meghatározni a modell tulajdonságait. (wikipedia.org)A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.