2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Kopp-Etchells effektustól a Prandtl–Glauert jelenségig

JETfly  |  2013. 09. 23., 10:13

Nem tudom kinek, mi jut eszébe a címben említett két jelenségről. Írásunkban olyan fizikai jelenségeket osztunk meg Olvasóinkkal, amelyekkel a katonai pilótáknak időnként szembe kell nézniük, időnként meg kell küzdeniük velük. A modern repülőgépgyártás olyan természeti törvények komplexumán alapul, amelyek ismerete nélkül az emberiségnek soha nem sikerült volna fából, fémből készült eszközöket a levegőbe emelniük. Azonban a repülőgépek, helikopterek repülését kísérik, kísérhetik olyan fizikai jelenségek, amelyekkel szemben a mérnökök (jelenleg) tehetetlenek. Összeállításunkban a leggyakrabban előforduló, meglehetősen szokatlan eseményeket mutatjuk be, amivel úgy a polgári, mint a katonai pilótáknak szembe kell nézniük.

A fizikai effektek a katonai és polgári repülőtechnikai eszközök üzemeltetése során különbözőképpen jelennek meg: időnként a helikopterek irányíthatóságát befolyásolják (rontják), más esetben a helikopter rotorlapátjainak törővégein villódzás (fényjelenség) látható, kikapcsolt fények esetén. A jelenségek egy része csak „látványosság”, a repülőeszköz irányíthatóságát nem befolyásolja. Vannak azonban olyanok, amelyek veszélyt jelentenek mind a személyzet, mind az utasok számára, és azokat a tapasztalatlan pilótáknak kivédeni nem egyszerü.

Tribolumineszcencia egy CH-47F Chinook rotorlapátjainak törővégein(Fotó: Egyesült Államok Hadserege) Napjainkban a helikopterek gyakran hajtanak végre repüléseket sivatagi körülmények között, ahol a le- és felszállások során por- és homokfelhőt kavarnak, aminek következtében a rotorlapátok törővégein egy „glória” szerü fényjelenség alakul ki. A tribolumineszcencia – anyagok, esetünkben homokszemek karcolása, dörzsölése, hasítása során keletkező fényjelenség. A legtöbb esetben a lumineszcenciát (lumineszkálást) elektromos kisüléssel magyarázzák, amelyek a kristályokban fellépő deformációk során jönnek létre. Például a cukorkristály feltünő kék fényt ad hasadáskor, míg a gyémánt a feldolgozás során először kék, majd zöld fényt ad.

Az Egyesült Államokban a tribolumineszcenciát a sivatagban fel- és leszállást végrehajtó helikopterek esetében figyelték meg, amely jelenség a Kopp-Etchells elnevezést kapta, két Afganisztánban, 2009 júliusában életét vesztett amerikai katona tiszteletére.Egy másik, a repülőgép-vezetők körében ismert jelenség, a Szent Elmo tüze.

A tengerészek védőszentjéről, Szent Elmo-ról elnevezett jelenségről szóló első, írásos emlék 1886-ból származik. Először a tengerészek figyelték meg, amikor viharban a hajók árbocainak végén „korona” szerü fényjelenséget láttak. Az elnevezés eredete egy legendás esetre vezethető vissza, amikor is Szent Elmo (Szent Erasmus) tovább folytatta prédikációját annak ellenére, hogy a közvetlen közelében sújtott le egy villám. E tett volt az, ami miatt a viharoktól, villámlásoktól fenyegetett tengerészek őt választották patrónusuknak. Az árbocokon felvillanó fényeket a hajósok égi jelnek tekintették, hogy Elmo megvédelmezi őket; innen az elnevezés „Szent Elmo tüze” – ami nem más, mint egy zivataros időben előforduló meteorológiai jelenség.

Szent Elmo tüze egy KC-135 Stratotanker pilótakabinjának üvegén(Fotó: Amerikai Légierő) Az erős elektromos mező hatására a kérdéses tárgynál – árboc, villámhárítók, repülőgépek szárnyvége – a levegő olyannyira ionizálódik, hogy szabad szemmel láthatóvá válik. Napjainkban a flották tekintetében ritkán figyelhető meg a Szent Elmo tüze a hajók kialakítása miatt. A repülésben a jelenség a pilótakabin üvegén, a már említett szárnyvégeken, valamint az elektromos túlfeszültség elvezetőknél jelentkezhet vihar közelében, vagy viharon keresztül végrehajtott repülések során.Egy sokkal elterjedtebb fizikai jelenség, amikor a repülőgép eléri a hangsebességet és a repülőgép mögött egy felhő keletkezik. A jelenség a Prandtl-Glauert szingularitás. A hangsebesség elérésekor a levegőben található pára két, nagynyomású levegőréteg közé préselődik, és amikor a repülő objektum átlépi a hangsebességet, a pára kicsapódik – kialakul a „felhő”.

A Prandtl-Glauert jelenség egy F-22 Raptor repülése során(Fotó: Amerikai Légierő) A Prandtl-Glauert jelenséggel azonban nem csak abban az esetben találkozhatunk, amikor egy repülőgép átlépi a hangsebességet. Hasonló felhő alakulhat ki magas páratartalom mellett egy gyorsan haladó autó mögött, de megfigyelhető akár egy lövedék röppályáján is.A repülőgépek esetében gyakran előforduló jelenség az úgynevezett felszínhatás, amelynek során a pilóta leszállás során úgy érezheti, hogy „lebeg” a repülőgép, míg felszállás során a felszínhatás ideiglenesen csökkentheti az átesési sebességet. Ezt a hatást használták (ki) a az ekranoplanok – párnahatás-repülőgépek tervezésénél és fejlesztésénél, amelyek kis magasságban, akár föld- vagy vízfelszín fölött képesek a levegőben maradni.

"Héja" (Luny) ekranoplan-rakétahordozó(Fotó: topwar.ru) Ennek érdekében nagy nyomású gázt (ami akár égéstermék vagy levegő is lehet) juttatva a gép szárnya és a felszín közé aerodinamikai felhajtóerőt létrehozva az ekranoplanok a levegőben képesek maradni.Az örvénygyürü jelenséggel ritkábban találkozhatunk a repülésben, mint a már bemutatott Szent Elmo vagy Prandtl-Glauert jelenségekkel. Az örvénygyürüvel a helikopterek pilótái találkozhatnak abban az esetben, ha a helikopter függőleges ereszkedése közben az alulról érkező légáramlás sebessége megközelíti a rotoron keletkező indukált sebesség értékét. Ebben az esetben a rotoron áthaladó levegő egy zárt örvénygyürüt alkot, aminek következtében a helikopter irányíthatósága rendkívül nagymértékben csökken, a rotorlapátok emelő ereje megszünik.

Az Oszama Bin Laden elleni akcióban lezuhant amerikai helikopter(Fotó: EPA) Információk szerint az örvénygyürü miatt vesztette el egy helikopterét az amerikai SEAL elitegység 2011 májusában, Oszama Bin Laden likvidálása során.Még egy érdekes, a repülésben előforduló jelenség, a Coanda-effektus, amely Henri Coanda (1885–1972) román repülőmérnökről kapta az elnevezést. A repülőmérnök az 1900-as évek elején olyan repülőgépet épített, amelyet egy csőben forgó, több ágú légcsavar mozgatott. Coanda az általa folytatott kísérletek során azt tapasztalta, hogy az áramló levegő követi a tengelyével párhuzamos felület elhajlását. Az elv későbbi alkalmazásával a sikerült megnövelni a repülőgépek szárnyfelületén keletkező felhajtóerő nagyságát, javítani a szárnyak körül kialakuló áramlásviszonyokat. A Coanda-effektust a repülőgép építésben ritkán alkalmazzák.

An-72 katonai szállító repülőgép(Fotó: Orosz Védelmi Minisztérium) Egy tipikus példa az alkalmazásra az An-72 típusú katonai szállító repülőgép, amelynek sugárhajtómüvei a repülőgép szárnyfelülete felett helyezkednek el.

A titkosítás alól feloldott "Projekt 1794)(Fotó: Egyesült Államok kormánya) Az 1950-es évek közepén a kanadai Avro Aircraft repülőgépgyár „Projekt 1794” kód alatt futó fejlesztése keltette fel az Amerikai Légierő érdeklődését. A repülő objektum tányér (korong) alakú volt és éppen a Coanda-effektusnak köszönhetően lett volna képes repülni.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.