2013. szeptember 24-26. között került megrendezésre immáron 15. alkalommal a Helitech International helikopter expo és konferencia Londonban, és most első alkalommal az ExCel kiállító és konferencia központban. A JETfly egyik olvasójának köszönhetően most egy képgaléria segítségével vehetjük szemügyre az expo legérdekesebb pillanatait!
Ez a kiállítás és konferencia kiváló európai találkozási lehetőség a forgószárnyas ipar szereplőinek, beleértve a gyártókat és felhasználókat egyaránt. A kiállítást a Reed Exhibitions szervezte az European Helicopter Association (EHA) együttmüködésével. A 23 országból érkezett 220 kiállító – amelyből 40 először vett részt a kiállításon – reprezentálta a helikopteres üzleti világ szinte minden fontos szereplőjét. Helikopter gyártókat, mint az AugustaWestland, Bell Helicopter Textron, Eurocopter, Russian Helicopters JSC, Sikorsky Aircraft Corporation, az alkatrész és hajtómü gyártókat, mint Safran Turbomeca, Pratt & Whitney, MD Helicopters Inc, Jeppesen GmbH, Honeywell UK, hogy csak néhányat említsek, e mellett képviseltették magukat az iparág egyéb szereplői is, mint a legjelentősebb média képviselők, Rotor &Wing, Shepard Media, Rotorblatt Vertical Magazin, Deutcher Hubschrauber Verband, Helicopter Association International, European Helicopter Association (EHA) és még sokan mások.
Természetesen megtalálhatóak voltak a légi kutatás és mentés, a müholdas léginavigáció, a kommunikációs rendszerek, a repülő és védőruházatok, sisakok, fejhallgatók, a fedélzeti adatrögzítő berendezések, a földi kiszolgáló berendezések és leszállóhelyek gyártóinak, forgalmazóinak standjai ugyanúgy, mint a helikopteres kiképző szervezetek, müszaki karbantartó és üzembentartó szervezetek, valamint különböző helikopteres müveleti területek, biztosítótársaságok képviselői.
A kiállítás kiváló lehetőséget teremtett az iparág képviselőinek a találkozásra, üzletkötésekre, kapcsolatok építésére, az újdonságok bemutatására és megismerésére.
Olyan újdonságokkal ismerkedhetett meg a kilátogató közönség (jórészt szakmabeliek) mint az Augusta AW189, valamint AW101 VIP konfiguráció, az Eurocopter EC130 T2, EC145 T2, a BELL Textron VIP koncepció helikoptere, a Russian Helicopters KA-62 és KA-32A11BC többfeladatú helikopterei (sajnos itt még csak makett formájában, de a közelmúltban a Moszkvai kiállításon már életnagyságban is láthatóak voltak), a Safran Turbomeca és a Pratt & and Whitney legújabb hajtómüvei. Bemutatták a legújabb HUD (Head Up Display) technológiát, számos müholdas navigációt és a müvelettervezést segítő digitális újdonságot, szimulátoros képzési lehetőségeket, alacsony láthatósági körülmények közötti le és felszállást megkönnyítő és biztonságosabbá tevő mesterséges képalkotási technológiát felhasználó, fedélzeti rendszereket.
A látvány mellett a szakembereket 3 napos konferenciára és workshop-okra invitálták, ahol a legnagyobb szaktekintélyek tartottak előadásokat az éjszakai repülések a mentőszolgálatoknál, az iparág jövőképéről, az EASA Repülési szabványok és középtávú tervek, a pilóták terhelhetősége a mentőszolgálatoknál és az iparág fejlesztésének jövőbeni gazdasági lehetőségeiről.
A konferencia mellett az alábbi témakörökben szerveztek workshop-okat: képzés és karbantartás állapot szerinti felügyelet, a Repülésbiztonsági Menedzsment Rendszer kis cégeknél, annak dokumentációja, veszélyfelismerés és kockázatkezelés a legveszélyesebb müveleti körülmények között, milyen nehézségekkel találják szembe magukat az üzembentartók, hogyan lehet megoldást találni a biztonság érdekében a legnagyobb problémákra, valamint a fedélzeti adatrögzítés szükségessége, figyelemmel kísérése, és felhasználásának lehetőségei.
A sok látnivalóban megfáradt kiállítókat és látogatókat kedves lányok várták a kiállító terem egyik részén frissítő masszázs felajánlásával.
Mint az közismert a Magyar Honvédség helikopter állománya nagyon gyorsan kifuthat a közeljövőben a szolgálati időből, és mint azt a kormányzat is jóváhagyta hamarosan beszerzési tender kiírására kerülhet sor, szintén az EU szabályoknak megfelelően a mentőszolgálat munkáját is a jövőben csak kéthajtómüves helikopterek láthatják el, tehát az ott szolgáló Ecureuil helikopterek is cserére szorulnak. Azt hiszem, látva a kiállítók minden felhasználói igényt és EU követelményt kielégítő kínálatát, nem lesz nehéz megtalálni, a Magyarország igényeinek és lehetőségeinek legjobban megfelelő típust/típusokat.
Cikk és fotó: Nagy Sándor nyugállományú alezredes (repülésbiztonsági menedzser, HidroplánNord Kft.)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.