2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

TLP Spotters’ Day Albacete 2013 - Képgaléria

JETfly  |  2013. 10. 11., 10:53

2013 nyarán sikerült felfedezni az Albacetében működő TLP (Tactical Leadership Programme) által meghirdetett Spotters\' Day-re vonatkozó felhívást az interneten. Fanatikus spotterekként azonnal regisztráltunk, és sikeresen be is válogattak bennünket a nagy érdeklődésre való tekintettel két naposra bővített eseményre. 2013. október 2-ra kaptunk lehetőséget a részvételre (30 euro regisztrációs díj fejében) ezen az érdekesnek ígérkező programon. Az odajutásnál több verzió is felmerült, úgy mint repülővel Madridba, majd onnan bérautóval Albacetébe, illetve repülővel a tengerpartra, majd onnan bérautóval a NATO bázisra. Az utóbbi mellett döntöttünk, amit nagyban elősegített, hogy fapadossal is elérhető Alicante, ahonnan Albacete \"csak\" 200 km távolságra fekszik. 

Az alapos szervezés részeként e-mailben előre megkaptuk a részletes programot, és a bázison betartandó szabályok is kiküldésre kerültek. Természetesen megadták a regisztrációs számunkat is. Az érkezést 9:30-10:00 közé határozták meg, és megadták a címet is, viszont semmilyen egyéb jelzés, információs tábla nem jelezte, hogy jó irányba tartunk-e. Némi kétségbeesés árán, a GPS hathatós segítségével azért minden gond nélkül megérkeztünk. 

A parkolóban átadták a névre szóló belépőkártyákat, amely már tartalmazta az étel, ital, ajándék kuponokat is. A profi szervezést itt is kiemelném: a 150 belépőt a regisztrációs szám alapján 50-es csoportokra osztva 3 pultnál szolgálták ki. A bejutás a már ismert bombakereső kutyás csomag átvizsgálás után történt meg. A spanyol eb kecskeméti társához hasonló lelkesedéssel nyálazta össze a fotós hátizsákokat. A kaputól buszokkal vittek bennünket a TLP nagy hangárjába, ahol spanyol és angol nyelü briefinget tartottak nekünk, spottereknek a biztonsági rendszabályokról és a napi programról. 

A házigazdánk minden látogatót az anyanyelvén köszöntött, ehhez gyaníthatóan azért szorongatott kis cédulát a kezében, mert a szlovák és a magyar nyelvvel is megpróbálkozott egy mondat erejéig a spanyol, angol, német, holland, belga és francia mellett, több-kevesebb sikerrel. Érdekes módon angolul 7 percben összefoglalták azt, amit a pergő nyelvü spanyol parancsnok fél órában fejtett ki. Ennek ellenére nem éreztük azt, hogy bármiről lemaradtunk volna, és amúgy is csak félig figyeltünk, mert a nyitott hangárból jól látszottak a közeli apronon álló gépek, F-16-osok, Typhoonok, Mirage-ok, F-18-asok. 

A TLP kurzusain hagyományosan Spanyolország mellett három TLP tagország és három vendég ország képviselteti magát, most ezek Nagy-Britannia, Olaszország és Franciaország, illetve Lengyelország, Törökország és Svájc voltak. A tájékoztató után mindenki megkapta a névre szóló TLP logós láthatósági mellényét, természetesen az előre leadott méretének megfelelő nagyságban, majd kisebb csoportokra osztva, egy biztonsági ember kíséretében fél 11-körül megkezdtük a statik fotózását. Itt szembesültünk az egyetlen számunkra érthetetlen szabállyal: mindenkivel levetették a sapkát, kalapot, délben, harminc fokban, ragyogó napsütésben. 

A statikon korlátozás nélkül fotózhattuk az összes apronon álló gépet, vagyis olasz Typhoonokat, svájci F-18-asokat, lengyel és török F-16-osokat, angol Hawkokat, a franciáktól három Mirage 2000 változatot, és a házigazdák F-18-asai és Typhoonjai mellett egy igazi csemegét, egy Mirage F1-est is kiraktak nekünk. Legalább másfél óra fotózás után a hangárban gyülekeztünk, majd busszal átvittek minket a campaign lunch-nak nevezett ebédre a bázis éttermébe. Többféle előétel és gyümölcs várt minket a terített asztalon, majd paella mixtát (spanyol rizses húst) kaptunk, s hozzá vizet, kólát és vörösbort. A bejáratnál elkérték az ebéd kuponokat, amitől nehezen váltunk meg, hiszen az előző évi fotókból készített kollázzsal volt díszítve, és átadták az aláírandó nyilatkozatokat, amellyel elfogadjuk a bázis szabályait és előírásait. Ebéd után az aláírt nyilatkozatokért és az ajándék kuponért cserébe megkaptuk az ajándékcsomagot: egy TLP logós kis hátizsákot, benne kulcstartó-akasztót, és egy (előzetesen leadott méret szerinti) TLP pólót. 

Ezután újabb buszos transzferrel kijutottunk a felszálló pálya mellé kijelölt spotter helyre, amit gondosan választottak ki, hogy egymás zavarása nélkül, kényelmesen elférjünk, és még a nap állását is figyelembe vették, így nem volt szembe napos. Talán ennek is volt köszönhető a barátságos hangulat, a jobb helyekért való küzdelem nélküli felszabadult beszélgetés a spotterek között a várakozási időben. Az érkezésünk után fél órával kezdődtek a felszállások a gyakorló bevetésre. Kettesével szálltak fel a gépek, de nem géppárban. Lenyügöző látvány volt már a várakozó gépek sora is, amelyek a hangárok mögött elgurulva "line-up"-oltak. A buszon füldugót osztottak, amit kicsit kétkedve vágtunk zsebre, majd a felszálló F-16-osokat közvetlen közelről hallva gyorsan beláttuk a létjogosultságát. 

A tobzódás a felszálló gépekben legalább egy órán át tartott, és a visszaérkezésig adódó szünet alatt hideg italokat kaptunk az ital kuponokért. Az utolsó felszállás és az első visszaérkező között nem volt több fél óránál. A leszállás hasonlóan mozgalmas volt, mint az indulás, folyamatosan jöttek az újabb géppárok, és ez feledtette azt, hogy low pass és touch and go nélkül rögtön leszállt egy kivételével az összes gép. A pálya hossza lehetővé tette, hogy fékernyő nélkül, magasra tartott orral, aerodinamikailag fékezzék a gépeket. A több mint 30 repülőgép és helikopter közül az utolsók már a lemenő nap elé beúszó fátyolfelhők szürt fényében érkeztek vissza, mindemellett nem lehetett panaszunk az időjárás kegyességére. Élményekkel, ajándékokkal és ismerősökkel gazdagabban és kellemesen elfáradva hagytuk el a bázist a tervezett időben, fél hétkor. Egy biztos, ha lehetőségünk lesz rá, akkor jövőre ugyanekkor, ugyanitt! 

Alt Judit és Király M. Csaba (AviationSpotters.net Team)

Kérjük látogassanak el a közelmúltban indult aviationspotters.net oldalra, ahol további fotókat találhatnak a TLP Spotters\' Day-ről, illetve egyéb hazai és külföldi repülőnapokról!

Galéria: TLP Spotters’ Day Albacete 2013 - Képgaléria

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.