2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A polgári repülés piaca készül a globális változásokra

JETfly  |  2013. 11. 04., 10:04

A polgári repülés világpiacára komoly változások várnak a közeljövőben: az Airbus és Boeing, mint régi versenytársak küzdenek majd (háttérben a kanadai Bombardierrel és brazil Embraerrel), azonban számolni kell Oroszország és Kína képviselőivel is, nem kizárva utóbbi két állam esetleges együttműködését sem. Hasonló változások elé néz az orosz piac is, ami a MAKSZ-2013 szalonon vált világossá. Az „Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium” monopóliuma mellett egyre inkább számolni kell a „Rosztech” által előállított repülőgépekkel is.

A polgári repülés piaca általában az Airbus és a Boeing küzdelméről szól, míg a többi cég igazából csak „második ligás” a történetben, mind a mennyiséget, mind pedig a szerződések összegeit figyelembe véve. Mindazonáltal nagy valószínüség szerint, a piac összetétele már a közeljövőben változni fog, és várhatóan 2020-tól már nem kizárólag az amerikai és európai repülőgépgyártók gépei fogják uralni a piacot.A Boeing előrejelzése szerint az elkövetkező 20 évben több mint 35 ezer új repülőgépre lesz szüksége a piacnak, mintegy 4,8 billió dollár értékben. A gépek nagy része – mintegy 24,7 ezer – úgynevezett keskenytörzsü (egyfolyosós), több mint 90 fős repülőgép kell, hogy legyen. A „pirog” ezen részéért (mintegy 2,3 billió dollár) hatalmas küzdelem várható: a repülőgépgyártás ezen szegmensében szinte valamennyi gyártó újdonsággal száll versenybe.

Szuhoj Superjet 100(Fotó: wikipedia.org) Az orosz Szuhoj Superjet 100 (Oroszországban regionális besorolású, azonban a Boeing keskenytörzsünek, de nem regionálisként aposztrofálja) és az MSZ-21 típusú repülőgépekkel kapcsolatban már nagyon sokszor elmondták: nagy valószínüség szerint a két típus egyenlő részben fogja elfoglalni az orosz piac jelentős részét, mivel az állam a helyi légitársaságokat ezen típusok beszerzésére „ösztönzi”. A Boeing úgy becsüli, hogy a Független Államok Közössége piaca az elkövetkező 30 évben mintegy 860 darab keskenytörzsü repülőgépre tart majd igényt, amelyek nagyrészét szintén orosz típusok fogják alkotni.

COMAC C919(Fotó: bog.hiddenharmonies.org)

A kínai és brazil területi piacokat nagy valószínüség szerint helyi gyártású repülőgépekkel töltik majd fel. Kínában már több éve folyik a COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) C919 típusú, 158-174 ülőhelyes repülőgép fejlesztése. Az előzetes várakozások szerint 2015-ben emelkedik levegőbe a repülőgép, míg 2016-ban a megrendelők már átvehetik az első példányokat, amelyekre már most 380 megrendelés van. A hatalmas kínai piacon ilyen számokkal lehet „operálni” még akkor is, ha a repülőgép jelenleg még csak „papíron” létezik.

Embraer E2(Fotó: airportsinternational.com)

Ami Brazíliát illeti, a helyi Embraer cég új tervét, csak az idén nyáron megrendezett francia repülőszalonon jelentette be, Le Bourget-ban. A vállalat a tervek szerint 2018-ra készül el saját, E-2 típusjelü, keskenytörzsü, 80-132 férőhelyes keskenytörzsü repülőgépével, amelyre már mintegy 150 előzetes megrendelést könyvelhetnek el.

Bombardier CSeries(Fotó: aviationblog.dallasnews.com)

Végezetül a kanadai Bombardier által gyártott CSeries típusú, 110 – 130 férőhelyes utasszállító repülőgép, amely 2013. szeptember 16-án hajtotta végre első repülését és a tervek szerint a megrendelők 2014 végén, de legrosszabb esetben is 2015 elején már át is vehetik az első repülőgépeket. Úgy tünik, már a közeljövőben komolyan számolni kell az új piaci résztvevővel.

Boeing 737MAX(Fotó: ainonline.com) A jelenleg még többé-kevésbé monopolhelyzetben lévő Airbus és a Boeing cégeknek azonban nem áll szándékukban átadni a piacot. Az európai cég már évekkel ezelőtt elindította A320neo elnevezésü programját, amelynek keretében nagymértékben átalakítják az A320 verziót és 15%-kal csökkentik az üzemanyag fogyasztást. Válaszul a Boeing cég teljes erőbedobással dolgozik a 737 MAX verzión – amely a korábbi 737 és 737 Next Generation frissített változata.Az új típusok megjelenése egy nagyon rövid időre tehető – minden új modell az utolsó egy évtized fejlesztése –a keskenytörzsü repülőgépek hat(!) gyártójánál, ami a légitársaságok számára is példátlan lehetőségeket biztosít. A légitársaságok a kínálat alapján most komoly tárgyalásokba – alkudozásba – kezdenek a gyártókkal, hogy jelentős kedvezményekkel jussanak hozzá új repülőgépekhez. A Boeing ugyanakkor kiemeli azt a tényt, hogy a „pirog” hatalmas, az mindenkinek elegendő, ugyanakkor soha nem látott konkurencia kialakulására kell számítani a gyártók között.Nem csak „jetek”Jelenlegi vélemények szerint konkurenciaharc nem csak a regionális (keskenytörzsü) repülőgépek piacán alakul ki, hanem a turbólégcsavaros gépek esetében is, és ezen a területen Oroszország várhatóan kulcsszerepet fog játszani. A 2000-es években az orosz repülőgépgyártó vállalatokat az Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium (OAK) vette „szárnyai alá”. Hasonló szerepet játszik, azonban nem csak a repülés terén, hanem szélesebb körben a „Rosztech” (a volt állami „Rosztechnológia”). A két cég útjai elméletileg kellett volna, hogy keresztezzék egymást, amikor azonban 2013 elején az OAK korábbi első embere, Alekszej Fedorov a „Rosztech”-hez került világossá vált, nem lesz semmilyen „összeütközés”.

Bombardier Q400... egy kis nosztalgia; Bombardier Q400 MALÉV színekben(Fotó: wikipedia.org) A „Rosztech” 2013-ban kezdett el aktívan megjelenni a repülés, mint üzlet azon szegmenseiben, ahol az OAK nem volt jelen. A cég Le Bourget-ben írt alá memorandumot az osztrák Diamond Aircraft Industries vállalattal maximum 19 férőhelyes repülőgépek oroszországi összeszereléséről, majd a MAKSZ-2013 során hasonló megállapodást kötöttek a kanadai Bombardier vállalattal, a Q400, 78 férőhelyes gépet illetően.Ez a két megállapodás voltaképpen hamarosan azt fogja jelenteni, hogy Oroszországban lesz a repülőgépgyártás második számú központja. Hivatalosan a cég nem versenyez az OAK-kal, miután az állami vállalat nem mutat érdeklődést a kisgépes piac iránt, azonban Oroszországban más elképzelés van a konkurenciával kapcsolatban: itt kell versenyezni nem a piacon a vásárlókért a tervek, a projektek területén és ebben az értelemben az OAK egy teljesen kész versenytársra talált.A „Rostech” ugyanazt, a már bejárt utat folytatja, amit Oroszország már végigvitt az gépjármü piacon: a belső piac kielégítése érdekében együttmüködési megállapodásokat kötnek az autógyártás oroszországi megvalósításáért. Az OAK ezzel ellentétes utat jár: a repülőgépeket saját márka alatt gyártja, azonban a gyártás során felhasznált anyagok nagyrészét külföldről szerzik be (a Superjet esetében a külföldi „töltelék” aránya eléri a 70%-ot).

Egyelőre nem lehet azt mondani, hogy a „Rosztech” határozott alakot öltött volna terveivel a repülés területén: Alekszej Fedorov a MAKSZ folyosói beszélgetései során mondta el, hogy a Bombardierrel megkötött memorandum egyáltalán nem jelenti azt, hogy a projekt százszázalékosan meg is fog valósulni. Ezen felül a „Rosztech” nem szakította meg a tárgyalásokat a kanadai cég versenytársával: nem zárják ki annak lehetőségét, hogy esetleg az olasz-francia EADS-sel lépnek együttmüködésre és ATR típusú repülőgépeket fognak gyártani. Annak érdekében, hogy ez ne történhessen meg és az orosz „Aviakapital Szerviz” és az „Iljusin Finansz” megállapodást írt alá 100 darab Q400 oroszországi összeszereléséről, azonban ez a megállapodás egyelőre nem kötelező érvényü.

(Alekszandr Polivarov)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.