A polgári repülés világpiacára komoly változások várnak a közeljövőben: az Airbus és Boeing, mint régi versenytársak küzdenek majd (háttérben a kanadai Bombardierrel és brazil Embraerrel), azonban számolni kell Oroszország és Kína képviselőivel is, nem kizárva utóbbi két állam esetleges együttműködését sem. Hasonló változások elé néz az orosz piac is, ami a MAKSZ-2013 szalonon vált világossá. Az „Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium” monopóliuma mellett egyre inkább számolni kell a „Rosztech” által előállított repülőgépekkel is.
A polgári repülés piaca általában az Airbus és a Boeing küzdelméről szól, míg a többi cég igazából csak „második ligás” a történetben, mind a mennyiséget, mind pedig a szerződések összegeit figyelembe véve. Mindazonáltal nagy valószínüség szerint, a piac összetétele már a közeljövőben változni fog, és várhatóan 2020-tól már nem kizárólag az amerikai és európai repülőgépgyártók gépei fogják uralni a piacot.A Boeing előrejelzése szerint az elkövetkező 20 évben több mint 35 ezer új repülőgépre lesz szüksége a piacnak, mintegy 4,8 billió dollár értékben. A gépek nagy része – mintegy 24,7 ezer – úgynevezett keskenytörzsü (egyfolyosós), több mint 90 fős repülőgép kell, hogy legyen. A „pirog” ezen részéért (mintegy 2,3 billió dollár) hatalmas küzdelem várható: a repülőgépgyártás ezen szegmensében szinte valamennyi gyártó újdonsággal száll versenybe.
(Fotó: wikipedia.org)
Az orosz Szuhoj Superjet 100 (Oroszországban regionális besorolású, azonban a Boeing keskenytörzsünek, de nem regionálisként aposztrofálja) és az MSZ-21 típusú repülőgépekkel kapcsolatban már nagyon sokszor elmondták: nagy valószínüség szerint a két típus egyenlő részben fogja elfoglalni az orosz piac jelentős részét, mivel az állam a helyi légitársaságokat ezen típusok beszerzésére „ösztönzi”. A Boeing úgy becsüli, hogy a Független Államok Közössége piaca az elkövetkező 30 évben mintegy 860 darab keskenytörzsü repülőgépre tart majd igényt, amelyek nagyrészét szintén orosz típusok fogják alkotni.
(Fotó: bog.hiddenharmonies.org)
A kínai és brazil területi piacokat nagy valószínüség szerint helyi gyártású repülőgépekkel töltik majd fel. Kínában már több éve folyik a COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) C919 típusú, 158-174 ülőhelyes repülőgép fejlesztése. Az előzetes várakozások szerint 2015-ben emelkedik levegőbe a repülőgép, míg 2016-ban a megrendelők már átvehetik az első példányokat, amelyekre már most 380 megrendelés van. A hatalmas kínai piacon ilyen számokkal lehet „operálni” még akkor is, ha a repülőgép jelenleg még csak „papíron” létezik.
(Fotó: airportsinternational.com)
Ami Brazíliát illeti, a helyi Embraer cég új tervét, csak az idén nyáron megrendezett francia repülőszalonon jelentette be, Le Bourget-ban. A vállalat a tervek szerint 2018-ra készül el saját, E-2 típusjelü, keskenytörzsü, 80-132 férőhelyes keskenytörzsü repülőgépével, amelyre már mintegy 150 előzetes megrendelést könyvelhetnek el.
(Fotó: aviationblog.dallasnews.com)
(Fotó: ainonline.com)
A jelenleg még többé-kevésbé monopolhelyzetben lévő Airbus és a Boeing cégeknek azonban nem áll szándékukban átadni a piacot. Az európai cég már évekkel ezelőtt elindította A320neo elnevezésü programját, amelynek keretében nagymértékben átalakítják az A320 verziót és 15%-kal csökkentik az üzemanyag fogyasztást. Válaszul a Boeing cég teljes erőbedobással dolgozik a 737 MAX verzión – amely a korábbi 737 és 737 Next Generation frissített változata.Az új típusok megjelenése egy nagyon rövid időre tehető – minden új modell az utolsó egy évtized fejlesztése –a keskenytörzsü repülőgépek hat(!) gyártójánál, ami a légitársaságok számára is példátlan lehetőségeket biztosít. A légitársaságok a kínálat alapján most komoly tárgyalásokba – alkudozásba – kezdenek a gyártókkal, hogy jelentős kedvezményekkel jussanak hozzá új repülőgépekhez. A Boeing ugyanakkor kiemeli azt a tényt, hogy a „pirog” hatalmas, az mindenkinek elegendő, ugyanakkor soha nem látott konkurencia kialakulására kell számítani a gyártók között.Nem csak „jetek”Jelenlegi vélemények szerint konkurenciaharc nem csak a regionális (keskenytörzsü) repülőgépek piacán alakul ki, hanem a turbólégcsavaros gépek esetében is, és ezen a területen Oroszország várhatóan kulcsszerepet fog játszani. A 2000-es években az orosz repülőgépgyártó vállalatokat az Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium (OAK) vette „szárnyai alá”. Hasonló szerepet játszik, azonban nem csak a repülés terén, hanem szélesebb körben a „Rosztech” (a volt állami „Rosztechnológia”). A két cég útjai elméletileg kellett volna, hogy keresztezzék egymást, amikor azonban 2013 elején az OAK korábbi első embere, Alekszej Fedorov a „Rosztech”-hez került világossá vált, nem lesz semmilyen „összeütközés”.
... egy kis nosztalgia; Bombardier Q400 MALÉV színekben(Fotó: wikipedia.org)
A „Rosztech” 2013-ban kezdett el aktívan megjelenni a repülés, mint üzlet azon szegmenseiben, ahol az OAK nem volt jelen. A cég Le Bourget-ben írt alá memorandumot az osztrák Diamond Aircraft Industries vállalattal maximum 19 férőhelyes repülőgépek oroszországi összeszereléséről, majd a MAKSZ-2013 során hasonló megállapodást kötöttek a kanadai Bombardier vállalattal, a Q400, 78 férőhelyes gépet illetően.Ez a két megállapodás voltaképpen hamarosan azt fogja jelenteni, hogy Oroszországban lesz a repülőgépgyártás második számú központja. Hivatalosan a cég nem versenyez az OAK-kal, miután az állami vállalat nem mutat érdeklődést a kisgépes piac iránt, azonban Oroszországban más elképzelés van a konkurenciával kapcsolatban: itt kell versenyezni nem a piacon a vásárlókért a tervek, a projektek területén és ebben az értelemben az OAK egy teljesen kész versenytársra talált.A „Rostech” ugyanazt, a már bejárt utat folytatja, amit Oroszország már végigvitt az gépjármü piacon: a belső piac kielégítése érdekében együttmüködési megállapodásokat kötnek az autógyártás oroszországi megvalósításáért. Az OAK ezzel ellentétes utat jár: a repülőgépeket saját márka alatt gyártja, azonban a gyártás során felhasznált anyagok nagyrészét külföldről szerzik be (a Superjet esetében a külföldi „töltelék” aránya eléri a 70%-ot).
(Alekszandr Polivarov)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.