2024. 12. 26. csütörtök
István
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szomorú születésnap: Volt egyszer egy század...

JETfly  |  2013. 11. 04., 10:59

Megalakulásának 30. évfordulójára emlékezett a 101. felderítő repülőszázad állománya Taszáron. Az 1983-ban megalakult Szu-22M3 és Szu-22UM gépeket repülő századénál nagyobb csapásmérő potenciállal sem azelőtt, sem azóta nem rendelkezik hazánk. A viszontlátás örömét nem kisebbíthették a szomorú tények, sem a korai kivonás felett érzett fájdalom, sem a szeretett, még meglévő Fitterek jelenlegi állaga, sem a taszári repülőtér romos volta.

Köszönhetően a szervezők - kiemelten Horváth István "Buci" nyugállományú törzszászlós - áldozatkészségének, munkájának és a volt "cserepesek" összetartó kollektívájának, méltó módon elevenítettük fel a régvolt eseményeket. A találkozóra mindösszesen 130 fő érkezett (108 volt századtag és 22 hozzátartozó), Taszár jelen viszonyait hüen tükrözve sajnos nem a volt müvelődési otthonba, hanem a falu italboltjába. Nem azért, mert kocsmázni támadt kedvük, hanem azért, mert ott fogadták be a rendezvényt. Mint ahogy az lenni szokott, az első percek a köszöntéssel, rácsodálkozással és harsány üdvözletekkel, egymás lapogatásával teltek. Az udvaron végrehajtott "sorakozón" Balogh Imre nyugállományú altábornagy, a század első parancsnoka köszöntötte a csapatot, kiemelve: büszke arra, hogy egy ilyen összetartó, egymást támogató, segítő, felkészült állományt vezethetett. Ahogy fogalmazott: "A Fürkészdarázs század nemcsak a legmagasabb technikai színvonalat képviselte akkoriban, de annak volt a legjobb szellemü, legütőképesebb állománya is." A köszöntőt követően - sajnos már csak MP3 formátumban - felzúgott az indító hajtómü, majd sivítani kezdtek a forgórészek, beindult a hajtómü, és kezdetét vette a repülés - vissza a múltba. A megemlékezést az elhunyt 38 bajtársunk előtti főhajtással, nevük, lényük felidézésével kezdtük, majd Iváncsik Gábor nyugállományú őrnagy kollégánk ismertette a század - sokunk által a kezdetektől a végéig átélt - történetét. 

Érdekes, felemelő színfoltként élő, internetes kapcsolatot létesítettünk Moszkvával, ahonnan Pavel Belenyin alezredes, a Kunmadarason települt 1. gárda vadászbombázó-ez­red jelenleg jogászként dolgozó századparancsnoka köszöntött bennünket. Az ezred 1989 nyaráig a Szu-17M2-eseket repülte. Az egykori kőkemény pilóta felidézte az együtt töltött időszakot, megemlítve a közösen végrehajtott gyakorlatokat, majd láthatóan elérzékenyült, amikor meglátta, hogy százharmincan figyelnek rá és üdvözlik a számára immár oly távoli Magyarországról. A program további részében meglátogattuk a laktanyában lévő csapatmúzeumot, majd kisebb csoportokban, de annál harsányabban sztoriztunk. Szebb és még annál is szebb események elevenedtek újra fel, a megmérettetéseken elért közös sikerek felett érzett büszkeségen át egymás ugratásától, zrikálásától a repülés szeretetéig. Voltak történetek, amelyek most hangzottak el először a gépbe beejtett villáskulcstól (amit a vétkes orosz kolléga drótra eszkábált mágnessel próbált kihalászni az alumíniumtestből, a kérdésre - mi lesz, ha a mágnes is beesik? - vigyorogva vágta rá: annak nincs száma, csak a kulcsnak!) a segítőkész szekrényemelésig. Ez utóbbi történetnek szenvedő alanya az az ejtőernyős kolléga volt, aki - rossz idő esetén szokásosan - egy lemezszekrény lábához beakasztva rendezte a hangár folyosóján a fékernyő zsinórzatát. Az ajtón belépő, ilyet még sosem tapasztalt friss hadnagy csak azt látta, hogy tőle vagy huszonöt méternyire egy kolléga 45 fokban hátradőlve, erősen feszülve próbálja kihúzni valahogy a "szekrényben elakadt" ernyőt, "segített" hát, s a szekrényt megemelve, egy laza mozdulattal kirúgta alóla a fékernyő végét. Nem várta meg, amíg az amúgy ugyan­csak keménykötésü ejtőernyős feltápászkodott... 

A sok vidámságra, jó hangulatra azért néha rátelepedtek a jelen szomorú árnyai is. Ilyen pillanat volt többek között az is, amikor a szervezők ismertették velünk, mik a repülőtér meglátogatásának feltételei. Mindenki számára engedélyezték a belépést az előzetesen leadott névsor alapján. Vagyis szabadon meglátogathattuk volna életünk egy darabkáját, a volt munkahelyünket, de csak gyalog. Egy repülőtér általában nagy. Nem az a müfaj. Főleg nem a hatvanas-hetvenes korosztály tagjainak. Ott gyalogolni bajos - hacsak nem távgyaloglóverseny, mezei futóbajnokság stb. résztvevője épp az ember. Szabad lett volna fényképezni, ha vállaljuk, hogy nem jelennek meg a fotók sehol, sem újságban, sem blogokban, sem a közösségi portálokon. Ezek után egy ember gondolta úgy, hogy kimenne, de őt leszavazta a többség. 

Maradtunk inkább, beszélgettünk emberekről, katonákról és gépekről. Mert mi, akik ott voltunk, már kisgyerekként is vágyakozva kémleltük az eget, amely - benne a semmivel - össze nem hasonlítható szagot árasztó, dörögve robogó, kecses gépmadárral együtt vonzza, rabul ejti képzeletünket egy életen át.

A Magyar Szuhojok

A 80-as évek elején felvetődött, hogy az új, nagyobb mozgékonyságú szárazföldi csapatok ellen kiváló felderítőképességü, strapabíró, mozgékony, nagy - és gyorsan variálható - tüzerővel rendelkező, alacsonytámadásra is alkalmas vadászbombázót rendszeresít Magyarország. A választás - az "erősen ajánlott" - Szu-17-es gépre esett. Egyrészt azért is lett az exportnevén Szu-22 (Fitter) a befutó, mert hazánkban már javában repülte egy szovjet ezred Kunmadarason, másrészt a többi VSZ-tagország is beszerezte a variaszárnyú vasalót. Az igazság­hoz azért az hozzátartozik, hogy olyan, ami nekünk lett - az Szu-22UM3 jelü oktatógépeket kivéve -, nem volt senki másnak e földrészen. Az ok logisztikai praktikumra vezethető vissza, hazánk az 55-BSZ hajtómüves, lényegesen olcsóbb verziót kérte, a drágább, modern fegyverzettel, mondván, a Pápán rendszeresített MiG-23-asok hajtómüve is ugyanaz. Illetve majdnem... olyannyira nem, hogy nemcsak nem volt a kettő csereszabatos, de szinte alig akadt egyforma alkatrészük. A döntés után kezdetét vette a szervezés, a század felállítása. A repülőgép-vezetőket mindhárom akkori honi vadászezredből (Taszár, Pápa, Kecskemét) toborozták, a müszaki állomány kisebbik része a csapatrepülőktől, túlnyomó többsége az iskolapadból került ki. Legkisebb létszámban épp Taszárról került át technikai személyzet. Nem volt sikk "cserepesnek" lenni. (A név abból adódott, hogy a század nem a veszprémi székhelyü Honi Légvédelem vadászrepülő-csapataihoz, hanem a Börgöndön települt csapatrepülő-parancsnokság alárendeltségében volt. Az ellátás szempontjából viszont Taszárhoz utalt alakulat volt. Így lett a három MiG-21-es századból álló ezred köznyelvben a "IV." század, ami végképp bonyolulttá tette a dolgokat.) Az első vegyes, a pilóták zöméből és javarészt idősebb - így vezető beosztású - müszakiakból álló csoport nyár elején repült át Krasznodarba, típusátképzésre. Októberben váltotta őket a második, már csak tisztán müszaki "csikó"-csapat. Novemberben szállították a gépek nagy részét részlegesen szétszerelve Taszárra An-12-esek fedélzetén. Az utolsó két gép februárban, emlékezetes körülmények között érkezett meg, ugyanis az őket szállító Ancsa főfutója lement a betonról, és elsüppedt a felázott talajban. Kipakolás után a személyzet a légcsavarok erejével kiszedte az Ant, és már gurult is felszállni. Érdekesség, hogy az utolsóként érkezett gépek nemcsak gyári számukban tértek jelentősen el a többitől, hanem a később 15-ös oldalszámot kapott harciban itt-ott angol feliratozású müszerek voltak a cirill helyett. A gépek összeszerelése, végellenőrzése márciusig tartott, a berepülést februárban kezdte meg Ba­logh Imre parancsnok és Máté László. 

A taszári Szuhojok két számjegyből álló oldalszámozást kaptak 01-től 16-ig. A 12 harci és 3 oktató, vagyis összesen 15 repülőgép teljes gyári azonosítójuk utolsó két számjegyét kapta oldalszámként. Azért kaphatott 16-ig tartó számozást 15 repülő, mert fejlett harci technika, lézer-távolságmérő, fedélzeti (analóg) számítógép ide, kiválóan képzett, magas harci szellemü állomány oda, az 51813-as végü Szöcskére csak nem akaródzott felfesteni - hát még azzal repülni! - a 13-as oldalszámot. Így lett az a 16-os. A sors fájdalmas fintora, hogy később az a gép ütközött, majd zuhant le (pilótája sikeresen katapultált) azon a végzetes éjszakán a pápai MiG-23 UM-mel, amelynek személyzete sajnos nem élte túl a katasztrófát.

Az intenzív repülőkiképzés 1984. áprilisban kezdődött el, attól kezdve szinte állandóan üzemelt a század. Egy átlagos hét akkoriban úgy zajlott Taszáron, hogy hétfőn müszaki nap és készültségváltás volt. Akkor csak a javítások, karbantartások utáni berepülések zaja hallatszott. Kedd, csütörtök és péntek délelőtt a Szuhojok repültek együtt a MiG-21PF-et használó 1. századdal, délután-este pedig a két Bisz-század "akasztotta be a fáklyát" óránként. Szerdán hibajavítás vagy a repülőcsapatok nagy-nagy kedvence, általános katonai képzés volt. Mindehhez igazából egy ezredre való repülésirányító, repülőtéri karbantartó, üzemanyagos stb. "tartozott", akik óriási leterheltség mellett szolgálták ki a repüléseket. A nappali jártasság megszerzése után az éjszakai repülések, majd a fegyveralkalmazások időszaka következett. Annak érdekében, hogy a földi célok elleni gépágyúval és nem irányított rakétákkal való éleslövészetet minél hatékonyabban és gazdaságosabban végrehajtsa, illetve a taszári beton felújítása okán a század egy "festői" nyarat töltött Mezőkövesden és annak fürdőjében. Apró szépséghibája volt azért annak a két hónapnak, hogy péntek-szombat-vasárnap voltak a repülések és kedden, szerdán lehettünk otthon a családdal - igaz, a feleségek, lévén hétköznap, dolgoztak... A feketeleves a hazatelepülés után érte a csapatot - szinte mindenki kirepülte a nappali idejét, éjszaka viszont alig volt repült órája az állománynak. Attól rosszabb csak az volt, amikor a sok-sok igény miatt csak szombaton lehetett lőtérhez jutni, és átmeneti repüléseket hajtottunk végre este nyolctól hajnalig. Kevés annál erősebb összekovácsoló és összetartó erő létezik egy családban, mint a szombati távollét és a vasárnap hajnali fél 5-ös hazatérés. Köszönhetően a rendkívül jó terepkövetési tulajdonságoknak és precíz, "pilótabarát" navigációs rendszereinek, a Szu-22-es hamar a legnépszerübb célrepülő lett idehaza. Gyakran repülték körbe az országot 2x800 plusz 2x1150 literes póttartályokkal megpakolva, a földi kiszolgálók nagy-nagy örömére. Olyankor ugyanis a szokásos napi 5-6 felszállás helyett csak három feladatra ment el a gép, minimum ugyanannyi időt lerepülve, sokkal kevesebb kiszolgálást igényelve - maradt idő a zónában a sakkra, beszélgetésre, olvasásra. Amúgy a sakknak csak a "beleszólós" vagy a "belenyúlós" változatát müvelték, egy-egy partit néha tucatnyian játszva.

Derítsd fel, semmisítsd meg!

A demokratikus átalakulás a 101-eseket több átszervezést követően már a 31. Kapos harcászati repülőezred 3. századaként érte. A hagyományok tisztelete és felelevenítése jegyében a századok - az elődök példája alapján - nevet választhattak maguknak. A Szuhoj-századnál sokáig a II. világháborús, közelfelderítő elődök előtt tisztelegve a Sólyom látszott befutónak. (Az ugyancsak történelmi, elsősorban a felderítő jelleget kidomborító Vak Bottyán nevet hamar elvetették.) Felmerült ugyanakkor, hogy kellene egy a felderítést és csapásmérést egyaránt megfelelően kiemelő elnevezés, ez lett a Fürkészdarázs. A kiengedett futóval közeledő, nagy csípéseket osztogatni képes, kellően nagy és erezett szemü darazsat Szvath Tamás rajzolta meg, és első ízben a 92-es repülőnapra festették fel Rakozov Misiék a részt vevő két Szuhoj függőleges vezérsíkjára. A későbbi nagyjavítások és a jelvények egységes használatának bevezetése után a darazsak a kabin elé, a szívócsatorna két oldalára kerültek, míg a vezérsíkra a Kapos ezredjelvényt festették.

Darázspusztulás

 A 15 gépből repülőbalesetben megsemmisült három. A 06-os oldalszámú hajtómü meghibásodás miatt a taszári betontól nem messze kényszerleszállás közben a vasúti töltésnek csapódott. Pilótája sikeresen katapultált.

 A 07-es oldalszámú kétüléses oktatógép felszállás közben a repülőtér belterületén hajtómüpompázs miatt zuhant le, a pilóták sikeresen katapultáltak, egyikük végtagtöréseket szenvedett.

 A 16-os éjszakai feladaton, célként repülve, az őt vizuálisan elfogni akaró MiG-23-as UTI-val ütközött és lezuhant, pilótája sikeresen katapultált.

 Az 1996. december 15-i hadrend­ből való kivonás után a gépeket Pápán gyüjtötték össze, majd egy részük múzeumokba (Kassa, Kecel, Szolnok, Kecskemét) került, egy "szerencsés" még üzemképesen a szolnoki repülőmüszaki képzést szolgálja. Mondják, a pápai repülőtéren a szintén kivont MiG-ekkel és helikopterekkel együtt "tárolt" többiről leengedték a folyadékokat, és az üzemanyagtartályaikba fürészpor-cement keveréket fújtak, hogy többé ne lehessen repülőképessé tenni őket. Mondják. Aki valaha szagolta már az elégett kerozin illatát, az nem hiszi, nem hiheti el ezt.

Kiss Dezső

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.