2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Elmaradt az örömrepülés

JETfly  |  2014. 01. 06., 10:52

Eredményes évet zártak Bács-Kiskun megye sportrepülői: a Kecskemét és Vidéke Aero Club harmincöt aktív tagja közül nyolcan katonák. 2013-tól a levegőben akartak elköszönni, de a jakabszállási repülőtér fölötti erős köd miatt elmaradt az óév utolsó repülése.

A kedvezőtlen időjárás miatt elmaradt a 2013. december 31-ére tervezett örömrepülés Jakabszálláson. Bár a sportolók már reggel sejtették, hogy a köd nem fog feloszlani, sokan mégis kimentek a reptérre, hogy baráti társaságban búcsúzzanak az óévtől. Reménykedve kitoltak egy Góbét a hangárból, aztán beszélgetéssel, 2013 történéseinek felidézésével, tervezgetéssel és virslifőzéssel múlatták az időt.

Sági János nyugállományú vezérőrnagy és Langó Viktor százados, a Gripen-flotta egyik bemutató pilótája 

A 80 esztendős Csík Imre bácsi, a reptér tulajdonosa sporttársaival együtt reménykedett a reménytelenben. Miközben várta a köd feloszlását, elmondta: 1994. szeptember 27-én avatták fel a jakabszállási repülőteret. Akkor még csak egy ezer méteres füves pályája volt, azóta viszont megépítettek egy 600 méteres betont, ami lehetne hosszabb is, de egyelőre nincs rá pénz. Az idős tulajdonos egyébként a korára való tekintettel már csak ritkán száll fel, kedvenc gépe a Z-142-es.

A sportolók munkáját Hazafi Sándor, egy nemzetköz cég kereskedelmi igazgatója irányítja, aki 1997-ben szintén itt kezdett repülni. Oktatója Németh Zoltán nyugállományú őrnagy volt, aki jelenleg a szegedi pilótaiskola tanára. A klubelnök és helyettese, Tóth János sikeresnek értékelték az elmúlt évet, s külön hangsúlyozták, hogy az utánpótlás is biztosított: napokon belül megkezdik az újonnan jelentkezett pilótanövendékek elméleti képzését. Ők április vége felé már a levegőből is láthatják majd a jakabszállási repülőteret.

A december 31-ére tervezett „örömrepülést” az időjárás megakadályozta ugyan, de egy Góbét a hangulat kedvéért a klubtagok azért kitoltak a hangárból

Nyolc katona is repül Jakabszálláson. Közülük Sági János nyugállományú vezérőrnagy, a légierő egykori parancsnoka a repülőtér egyik alapítója. Ugyancsak tagja a klubnak Pintér Sándor nyugállományú ezredes, a kecskeméti repülőbázis volt parancsnoka, Völgyi Olivér, Németh Zoltán és Czimber János őrnagyok, egykori vadászpilóták. Az aktív állományt pedig dr. Gyarmati Sándor őrnagy, a kecskeméti kommendáns hivatal vezetője és Mecsnóbel György hadnagy, az An-26-os század pilótája képviseli.

A vitorlázó szakosztály vezetője Langó Viktor százados, aki „civil” foglalkozásaként az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis „nehézgépkezelői” beosztását jelölte meg. A Gripen-flotta bemutató pilótája a kecskeméti katonai repülőtér szomszédságában nőtt fel, saját bevallása szerint kamaszkora egyik legnagyobb élménye az volt, amikor édesapja elvitte az első repülőnapra. Akkor jött Magyarországra először F-16-os és MiG-29-es. Egyik sem repült ugyan, de a közelükbe lehetett menni. Tizenhat évesen, harmadikos gimnazistaként kezdett vitorlázni – természetesen - Jakabszálláson.

A klub legfiatalabb „tagja”, Kollár Tomi februárban lesz három éves, édesapja repülőmérnök

A klub legidősebb tagja a 88 esztendős Hajagos Karcsi bácsi, akinek a „keze alatt” pilótanemzedékek nőttek fel. Ő tanította repülni például Magyari Béla nyugállományú ezredest, kiképzett ürhajósunkat és Langó századost is. Hatvankét évig volt oktatópilóta, több mint húsz géptípusra szerezett szakszolgálati engedélyt. A Kecskemét melletti nyárlőrinci repülőteret és a hangárt is ő építette. Az általa készített egyedi kormánymüvel szerelt, segédmotoros, egyszemélyes repülőgép jelenleg a Közlekedési Múzeumban látható, és Magyarország első motoros sárkányát is ő szerelte össze. A hármashatárhegyi egyik hangár parancsnokától ugyanis megtudta, hogy egy angol pilóta gépét őrzik. Nagy volt körülötte a titkolózás, engedély nélkül még az épület közelébe sem mehetett senki. Addig könyörgött azonban, hogy végül mégis beengedték az épületbe. Gyorsan lemérte a szerkezet főbb részeit, és iszkolt kifelé a hangárból. Otthon aztán megépítette a sárkányt, de hivatalosan sosem repülhetett vele: az \'50-es évek elején a légügyisek attól féltek, hogy a levegőben akar disszidálni. 

A tanítvány és a mester: Langó Viktor százados, vadászpilóta és Hajagos Karcsi bácsi, aki őt a botkormánnyal megismertette

Cikk és fotó: Galambos Sándor

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.