HungaroControl kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának (Centre of Research, Development and Simulation – CRDS) új termékeit és szolgáltatásait mutatták be a légiközlekedési szektor március 4-6. között megrendezett, rangos szakmai seregszemléjén. A Központ olyan termékeket és szolgáltatásokat kínál a léginavigációs szolgálatoknak, amelyek biztonságosabbá, költséghatékonyabbá és környezetkímélőbbé teszik a légi közlekedést.
A légiforgalmi irányításban használt egyik új koncepció, a CSO (Concept of Seamless Operations) célja, hogy a megnövekedett forgalom miatti forgalmi konfliktusokat, illetve a le- és felszállás során az irányítás által okozott késéseket minimalizálja. Egyik eszköze, a FRA (Free Route Airspace) lehetővé teszi, hogy a légi jármü a lehető legrövidebb útvonalon közlekedjen az adott légtér be- és kilépő pontja közt, a másik, a CDO (Continuous Descent Operations) pedig az optimális süllyedést teszi lehetővé a leggazdaságosabb üzemanyag felhasználással, a lehető legrövidebb távon az érkezési repülőtér felé.
Szintén viszonylag új és egyre elterjedtebb koncepció a szakmában a PBN (Performance Based Navigation) is, amelynek célja, hogy csökkentse a repülőgépek számára kijelölt nyomvonaltól való eltérés mértékét, ezáltal mérsékelje a károsanyag-kibocsátást és a zajterhelést. Az eljárás elősegíti a bonyolult domborzati viszonyok és nehéz időjárási körülmények között müködő repülőterek használatát.
A CPDLC (Controller-Pilot Data-Link Communication) nem beszéd-, hanem adatalapú kommunikáció a pilóta és a légiforgalmi irányító között. Használata segít optimalizálni a légtér kapacitását, miközben javítja a repülésbiztonságot és a hatékonyságot is. 2015-től kötelezően bevezetik Európában.
A CRDS segítségével a légiforgalmi irányító szervezetek modellezni és szimulálni tudják az új eljárások és eszközök (CSO, PBN, CPDLC) bevezetését, hogy így a lehető legoptimálisabb módon tudják majd használni azokat saját légterükben.
A CINEMA (CRDS Interactive Stress Management) a HungaroControl által kifejlesztett interaktív stresszkezelő tréning. A három napos kurzus célja a légiforgalmi irányítók stressz kezelési készségeinek fejlesztése hozzájárulva ezzel is a repülésbiztonság és a hatékonyság javításához.
A kiállításon mutatkozott be Budapesti Müszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egy most folyó fejlesztésének, a stressz fizikai mérésére szolgáló szenzoros egérnek a prototípusa is. Az eszköz, a felhasználó pulzusából, testhőmérsékletéből és egyéb fiziológiai paraméterekből állapítja meg a stressz mértékét, amiből következtetni lehet az irányító pillanatnyi leterheltségére és mentális állapotára.
„A légi forgalom növekedése és az integráció Európa-szerte egyre erősebb keresletet támaszt a kutatás-fejlesztés, a szimuláció és a képzés területén. Kutatás-fejlesztési központunk, a CRDS, amely Közép- és Kelet-Európa legnagyobb szimulációs központját müködteti, biztosítani tudja a régió számára a fejlődéshez és a közös munkához szükséges tudást és infrastruktúrát,” – hívta fel a szakma figyelmét a CRDS szolgáltatásaira Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
A kiállításon a HungaroControl bemutatja a látogatóknak a világ egyik legfejlettebb légi navigációs szoftverét, a MATIAS-t (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System). További érdekes színfoltja a magyar léginavigációs szolgálat madridi kiállítóterének a HungaroControl mérnökei által kifejlesztett MergeStrip elnevezésü úttörő jellegü forgalomtervezési koncepció és támogató szoftver, amely a repülőtérre érkező gépek folyamatos süllyedését, és így optimális üzemanyag-felhasználását segíti elő.
A HungaroControlról
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, élenjáró fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik legpontosabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttmüködő partnere.
Az EUROCONTROL statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem tízmillió járat közlekedik, ám ez a szám a következő húsz évben akár meg is duplázódhat. Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét.
Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, müszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitüzése, hogy az elkövetkező két-három évben partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre. Az új irányító központ átadása lehetővé tette, hogy a HungaroControl egy helyre – az ANS felszabaduló épületbe - telepítse innovációs vállalkozásait. A tudásközpont kialakítását a légi navigációt támogató kutatás-fejlesztés, szimuláció és képzés iránti növekvő nemzetközi piaci kereslet alapozza meg, amelyet részben éppen az európai integráció és a funkcionális légtérblokkok létrehozása generál.
A HungaroControl célja valamennyi beruházásával az, hogy a hét közép-európai országot tömörítő regionális együttmüködés, a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) kiváló szolgáltatásokat nyújtson és a legmagasabb müszaki-technológiai színvonalon müködjön.
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.