2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A felkelők az Ukrán Légierő jelentős részét megsemmisítették

JETfly  |  2014. 07. 08., 09:33

Az ukrán katonai repülőgéppark a szemünk előtt „olvad el”. A repülőgépeket nem csak a felkelők semmisítik meg – július 2-án leszállás közben lezuhant egy Szu-25 csatarepülőgép a dnyipropetrovszki repülőtéren. Mennyi ukrán repülőgép és helikopter került megsemmisítésre az utóbbi időben, és mennyi az, ami még képes harci feladatokat végrehajtani?

Az elmúlt héten szinte minden napra jutott egy hír, amely az Ukrán Légierő egy-egy gépének elvesztéséről szólt. A repülőgépek és helikopterek azonban nem csak a felkelők által „fogynak”. A bevezetőben említett Szu-25 csatarepülőgép esetében a leszállási manőver közben a repülőgép irányíthatatlanná vált, és lezuhant. A repülőgép pilótája katapultált.

Az ukrajnai repülőgépek elvesztésével kapcsolatos hírek nagyon ellentmondásosak; a felkelők által közzétett hírek jelentős részét nem erősítik meg a kormányerők részéről, illetve fordítva. A közlemények gyakran teljesen ellentmondásosak: szerdán a légiirányítás azt jelentette, hogy Donyeck közelében egy mobil föld-levegő rakétarendszerből indított rakétával lelőttek egy ukrán Szu-24 bombázó repülőgépet, azonban a pilóta viszonozta a tüzet, megsemmisítette a repülőgépet támadó rakétaállást, majd egy müködő hajtómüvel leszállt a kiindulási repülőtéren.

Ukrán Légierő

Fotó: warfiles.hu

Egy nappal korábban a Donyecki Köztársaság arról számolt be, hogy légvédelmi ágyúval megsemmisítették az ukrán hadsereg egy repülőgépét. Kijev az esettel kapcsolatban azt közölte, hogy nem történt ilyen és minden repülőgépük müködőképes. Ugyanakkor luganszki felkelők azt jelentették, hogy az Ukrán Légierő két repülőgépét sikerült lelőniük.

A Donyecki Köztársaság védelmi minisztere, Igor Sztrelkov szerdán a következőket mondta: „Állásaink felett folyamatos a „Szuhojok” repülése és mi folyamatosan tüzelünk rájuk, azonban az utóbbi napokban lelőnünk nem sikerült egyet sem. Mindamellett jelenleg magasabb zónában – 2 000 méter felett – hajtják végre repüléseiket, ahol a rakétáink már nem olyan hatásosak.” Igor Sztrelkov a lázadók állítólagos légvédelmi állásának megsemmisítéséről szóló hírt sem erősítette meg, mint ahogyan azt sem zárta ki, hogy a felkelők a Donyecki terület már részén esetleg lelőttek repülőgépet.

„A napokban repülőgépek légicsapást mértek Gorlovka és az orosz határ közelében található Szaur-Mogila emlékmü környékére. A körzetben szintén folyamatosan tüzelünk a repülőgépekre, találatokat is elérünk, azonban a repülőgépek sérüléseik ellenére képesek visszatérni kiindulási állomásaikra”, - nyilatkozta Donyecki Köztársaság képviselője.

Az ukrán hadsereg legnagyobb veszteségét június 14-én szenvedte el, amikor Luhanszk közelében a felkelők lelőttek egy Il-76 szállító repülőgépet, fedélzetén 49 ukrán katonával. Kijevben még mindig folyik a vizsgálat, keresik a felelősöket.

Június 11-én Tatyana Csornovol, a korrupcióellenes hivatal vezetője kérdésre úgy nyilatkozott, azok után, hogy több ukrán katonai helikoptert lelőttek vagy megrongáltak, jelenleg mindössze 10 müködőképes forgószárnyas van a rendszerben. Csornovol beszélt arról is, hogy néhány civil társaság, amelyek az Ukrán Légierőtől béreltek 26 helikoptert azokat nem juttatták vissza, holott a forgószárnyasok nélkülözhetetlenek a megtorló müveletek végrehajtásához.

Június végén az ukrán védelmi minisztérium azzal a kéréssel fordult az „Ukrajna helikopterei” céghez, hogy a 16 bérbe adott Mi-8MT helikoptert a vis major helyzet miatt mielőbb juttassa vissza. Június 24-én a felkelők lelőttek egy Mi-8 katonai-szállító helikoptert. „Ez volt a tízedik helikopter, amit katonáink semmisítettek meg”, mondta akkor Sztrelkov. Ezen kívül, június 21-én, a Harkovi területen lezuhant az ukrán rendkívüli helyzetek minisztériumának Mi-8 helikoptere.

Il-76

Lelőtt Il-76-os(Fotó: abc7chicago.com)

A „Repülésbiztonsági Hálózat (Aviation Safety Network – ASN) weboldalon, amely a repülőbalesetek nyilvántartásával foglalkozik, megtalálhatóak az ukrán katonai repülőgépek listája is. Azt lehet mondani, hogy megbízható forrásról van szó: az ASN információinak legnagyobb részét hivatalos forrásokból – az adott ország hatóságától – szerzi be.

Az incidensekkel kapcsolatos információk nem rögtön azok bekövetkezése után jelennek meg az oldalon, csak miután minimum három különböző forrásból megerősítést nyernek. Az oldal statisztikája szerint a konfliktus eddigi ideje alatt egy Szu-24, egy Szu-25, két An-30, egy An-2, egy Il-76, egy Jak-40 (polgári) repülőgép lett megsemmisítve. Ami helikoptereket illeti; az oldal adatai szerint összesen nyolc Mi-8 és Mi-24 semmisült meg, míg további öt forgószárnyas súlyosan megrongálódott.

Március közepén készítettek egy jelentést az ország hadseregének helyzetéről Alexander Turcsinov számára, aki akkor Ukrajna ideiglenes megbízott elnöke volt. A jelentés nagyon rossz állapotokról számolt be; az Ukrán Légierő 507 harci repülőgépet és 121 harci helikoptert számlál, amelyeknek mindössze 15%-a képes a levegőbe emelkedni, hadrafogható. Ugyanakkor az is kiderül a beszámolóból, hogy „alacsony a repülőszemélyzetek kiképzettségi szintje harcfeladatok végrehajtására, mindössze 10%-uk hajtott végre ilyen jellegü feladatot”.

Vladiszlav Surigin katonai szakértő véleménye szerint napjainkban mindössze 50 olyan repülő eszköze van az Ukrán Légierőnek, amelyeket harci feladatban képesek bevetni. Adatai szinte pontosan megegyeznek az ukrán elnök számára készítette jelentésben foglaltakkal, aki hozzátette, hogy az elkövetkező négy hónapban további 50 repülő eszközt tudnak majd hadrafoghatóvá tenni. Ezek között éppen úgy megtalálhatóak vadászrepülőgépek, mint bombázók és helikopterek. 

Az adatok arra engednek következtetni, hogy Dél-kelet Ukrajnában a felkelők az ukrán harci repülőerők egyötödét, egynegyedét megsemmisítették. A szakértő úgy véli, hogy a légierős veszteségek miatt kiegyenlítődnek az ukrán katonai erők és felkelők közötti erőviszonyok. „Az első napokban a légierő folyamatosan hajtott végre légicsapásokat. Napjainkban ez a tevékenység már csak szórványos, és nincs komoly ráhatásuk a hadmüveletekre. Az ukrán pilóták folyamatos légvédelmi zónákban kell a repüléseiket végrehajtaniuk, aminek következtében csökken a légicsapások pontossága”, - mondta Surigin.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.