2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tigrisröptetés: Tiger Meet-történelem

JETfly  |  2014. 08. 14., 14:13

A Brit Királyi Légierő 74. „Tigris” vadászrepülő- századának pilótái 1957-ben éppen a Sculthorpe Légitámaszponton tartott nyílt napon sétáltak, amikor rádöbbentek: nincsenek egyedül. Legalábbis Tigris-századként semmiképp, hiszen a három meglepett brit hajózó előtt egy amerikai F–100 Super Sabre tűnt fel, méghozzá egy tigrist ábrázoló emblémával a függőleges vezérsíkon.

A britek kérdéseinek nyomán hamar kiderült: az amerikai légierő 79. vadászbombázó-századának gépéről van szó; személyzetének tagjai Woodbridge repülőteréről látogattak a nyílt napra. Kérdés, hogyan fér meg két tigris egy katonai szövetségben, a NATO-ban? Egészen jól, hiszen a 74. század parancsnoka, Mike Haselwood őrnagy a legjobb pilótahagyományok szerint azonnal éjszakába nyúló, tréfás feladatokkal és italokkal gazdagon körített vacsorára hívta meg újdonsült amerikai barátait Horsham St Faith tiszti étkezdéjébe. A rendezvény minden szempontból zajos sikernek bizonyult, így több kisebb találkozó után 1960-ban újabb vacsora következett Coltishallban, majd pedig Woodbridge-ben. Már ezeken az idő múltával egyre kötetlenebbé váló vacsorákon is megosztották egymással tapasztalataikat, történeteiket, ötleteiket a pilóták. Az amerikai Mike Dugan hadnagynak (az amerikai légierő későbbi vezérkari főnökének) köszönhetően a Tigris-századok összejöveteleinek rendszeressé tételét is elhatározták. 

Tiger Meet

Történelmi kézfogás 1961-ből: Caubert hadnagy (1/12 század), Dowell őrnagy (79. század) és Jerry Cohu (74. század) 

A francia kapcsolat kialakítása is felmerült, nevezetesen, hogy Franciaország légierejének esetleg létező Tigris-századát meg lehetne hívni a találkozókra. A hivatalos meghívólevél azonban elakadt a francia légierő főparancsnokságán. Egy nem kimondottan atlanti irányultságú tiszt már meg is írta a válaszlevelet, amelyben tájékoztatta a briteket és az amerikaiakat, hogy köszönik, de a francia légierő egyetlen százada sem visel tigrisjelzést. Ezt a levelet véletlenül elolvasta a főhadiszállásra frissen beosztott Col Bret alezredes, az 1/12. század parancsnoka. A levél azonnal a kukában landolt, helyette az alezredes saját kezüleg írt válaszlevele jelezte: alakulata elfogadja a meghívást, ott lesz a következő találkozón. Az 1/12-esek ugyanis 1918 óta viselték a tigrisfejet mint századjelzést, a meghívás időpontjában pedig az embléma a Super Mystère B2 vadászbombázó repülőgépek vezérsíkján tündökölt. Érthető tehát a francia parancsnok magánakciója, amellyel egyben lefektette a jelenlegi, soknemzeti Tiger Meet-ek alapjait is. Az első „igazi” Tiger Meet végül az angliai Woodbridge légibázison zajlott le, 1961. július 19-én.

Tiger Meet

A találkozók első nem angolszász résztvevője, a francia légierő 1/12. százada, illetve az általuk használt Super Mystère B2 volt

A NATO vezetése is támogatta a találkozó kiszélesítését, hiszen így többféle típussal lehetett harcászati repülési feladatokat végrehajtani, s a müszakiak is megismerhették a szövetségen belül repülő egyéb típusokat, azok kiszolgálását. Így a rendezvény egyre nagyobbá vált. 1962-ben a helyszín maradt, ám Woodbridge-ben már nyolc légierő képviseltette magát, összesen hét különböző géptípussal. Ezen Tiger Meet megrendezését a katonai szövetség hivatalosan is komoly erőkkel támogatta. A 137 repülési feladat között szerepelt „ellenséges” légi célok elfogása, földi célpontok támadása, útvonalrepülés kis magasságban, eltérő típusok földi kiszolgálása – egyszersmind a háborús szükségrepülőtérre történő kitelepülést szimulálva. 

Samuel Anderson, az amerikai légierő tábornoka, az európai szövetséges erők légierőért felelős parancsnokhelyettese ekkor fektette le azokat az alapelveket, amelyek a Tiger Meet-eket a mai napig jellemzik: a NATO-tagállamok kapcsolatának erősítése, a légierők közötti szakmai együttmüködés fejlesztése, az észak-atlanti szervezet katonai céljainak jobb megértése, illetve a szövetséges országok gondjainak megismerése.

Starfighter

Az első Tigris-festésü gép, a Királyi Kanadai Légierő Starfightere

Itt született meg egy híres mottó is, köszönhetően a Luftwaffe részvételének. A német légierő F 72. vadászrepülő-ezredének F–86 Sabre gépekkel repülő 2. „Fox” százada elegánsan oldotta meg a tigris és a róka közötti, azonnal látható különbséget. A sokak szerint sakálnak látszó rókafej köré nemes egyszerüséggel csak ennyit írtak a felvarróra: „Akár hiszed, akár nem, ez egy tigris”. A kérdést ezzel egyszer és mindenkorra lezárták, egyben a befogadás hagyományát is erősítették. Bárki lehet Tigris, aki szeretne az lenni, és elfogadja a találkozók szellemiségét, hozzájárul azok sikeréhez. 

A továbbiakban igyekszem néhány fontos és talán érdekes eseményt bemutatni az eltelt 53 „tigrises” esztendő kevésbé ismert korai időszakából. 

Tiger Meet

A forgószárnyasok is teljes jogú tagok

1963-ban a belgiumi Kleine Brogel repülőtér várta a résztvevőket. A program kiemelkedő pontja volt a képességbemutató levegő-föld éleslövészet, ahol a napalmtartályok müködésének eredményét a résztvevőkön kívül már meghívott vendégek, újságírók is láthatták. A bemutató ezután hagyományos elemévé vált a találkozóknak. 

1965-ben Bronz Tigris született. A jelenleg is rendezőországról rendezőországra „szálló”, mára ikonikussá lett, Bronz Tigris néven ismertté vált szobrot a rendezvénynek helyt adó németországi Bitburgban, a búcsúvacsora korai szakaszában adta át az amerikai Robert M. Lee tábornok a rendezvény főszervezőjének, Hoyt S. Vandenberg őrnagynak. Itt adták át az első olyan fényképalbumot is, amelybe a rendező ország illetékesei a találkozó (szerintük) legjobban sikerült fényképeit, grafikáit helyezték, s helyezik azóta is. (Megjegyzendő, hogy az egyre vastagabb album ismeretlen körülmények között 1985-ben eltünt, de a 2011. évi találkozó előtt ismét előkerült.) 

Mirage

Pompás csíkozat a francia Mirage 2000-esen

1966-tól véget ért a pilóták „egyeduralma”, köszönhetően az amerikai légierő 53. taktikai vadászrepülő-százada által használt új típusnak. Az F–4D Phantom II-essel tudniillik immár a navigátorok, valamint a fegyverzetkezelők is teljes jogú Tigrissé válhattak. Az amerikai hajózók a találkozó tiszteletére készíttetett tigriscsíkos mellényükkel is kitüntek az új „nagy vas” mellett. Sajnos egy halálos repülőbaleset beárnyékolta a találkozót: a francia Joel Dancel százados ütközött a földnek egyéni bemutató repülésének gyakorlása során. 

1969 – ismét Woodbridge: az első, teljesen tigriscsíkos mintásra festett repülőgép. Az elkövető a Királyi Kanadai Légierő volt, a 439. század egyik CF–104 Starfightere öltözött át mindenki által irigyelt köntösbe. 

1971 – Upper Heyford és az eltérített brit pénzügyőrök esete. A repülőtérre elsőként érkező német szállító repülőgép rakterében 350 kilogramm mélyhütött húsáru mellett 2500 bajor kolbász, 2500 liter (50 hordó) sör, 360 liter különleges Tigris-snapsz és 500 söröskorsó volt – állítólag. Az itt lakó, ekkor már az F–111E Aardvark változtatható szárnynyilazású támadó repülőgépet használó amerikai 79. század pilótái – hogy, hogy nem? – úgy eltérítették a derék brit vámosokat, hogy mire kiértek a beléptetendő német szállítógéphez, azon már csak a hajózószemélyzet tartózkodott. 

Tiger Meet

Tigris-divat magyar módra

Pilóta vezetett harckocsit 1975-ben: Leck repülőterén a német hadsereg egyik új Leopard 1A1-es harckocsija üdvözölte a Tiger Meet résztvevőit a statikus bemutató részeként. Amit azonban a Bundeswehr megjelent alegysége nem tudott: a német 521. század egyik pilótája harckocsizóként kezdte pályafutását. Ezek után „magától értetődő”, hogy a 40 tonnás Leopard 1-es még az első éjjel eltünt a helyéről, és csak hosszas keresgélés után leltek rá a század épületei között.

1977-től már forgószárnyasok is részt vettek a találkozón: a Brit Királyi Légierő 230. százada festette át Puma HC.1 szállítóhelikopterének farokrészét csíkosra. A helikopterekkel új feladatok – például harci kutató-mentő bevetések – végrehajtását is a repülések közé illeszthették a rendezők. 

S érdemes megjegyezni, ezen a Tiger Meet-en mutatkozott be résztvevőként napjaink egyik meghatározó repülőgéptípusa, az F–15 Eagle. Az amerikai légierő 53. vadászrepülő-százada váltott F–15A/B változatokra, s ez az új, modern típus „vitte el a show-t”. Ekkor debütált az Ezüst Tigris is, amelyet minden évben a legjobb teljesítményt nyújtó csapat vihet haza egy esztendőre. 

MiG-29

Az első keleti fecske a cseh légierő MiG–29-ese volt

1980-ban a ciprusi krízis (a sziget török és görög részre szakadása, 1974) óta először találkozott a görög és a török légierő, egészen pontosan a görög 335. század F–104G Starfightereinek pilótái és a megfigyelőként részt vevő török 192. század hajózói. 1983-ban debütált az F–16A Falcon, a belga légierő 31. századának színeiben. 1987-ben már 18 Tigris-század és 54 repülőgép vett részt a Portugáliában megrendezett találkozón. Montijo repülőterén is feltünt egy új típus, a kanadai színekben megjelent CF–18A Hornet. Háromszázharmincöt repülési feladat, szuperszonikus sebesség engedélyezése, 512 sikeres légi utántöltés jellemezte a ’87-es Tiger Meet szakmai munkáját. A vasárnapi nyílt napra 150 ezer látogató érkezett, a 38 fokos hőség ellenére. 

1991-ben, az angliai Fairfordban a cseh légierő MiG–29A Fulcrumjának tigriscsíkos festése már a hidegháború lezárását jelezte. A találkozón külön köszöntötték a nem sokkal korábban lezárult Sivatagi Vihar hadmüveletben részt vett hajózókat és müszakiakat.

Napjainkra a NATO egyik legfontosabb légi hadgyakorlatává nőtte ki magát az a Tiger Meet, amelynek immár a kecskeméti Puma repülőszázad révén Magyarország is teljes jogú tagja. 

Tiger Meet

Amikor nemcsak a csíkok, de a karmok is igaziak...

Trautmann Balázs

Fotó: archív 

Forrás: Magyar Honvéd 2014. augusztus

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.