2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sporttörténelem a 8. Motoros Siklóernyős Világbajnokságon

JETfly  |  2014. 08. 19., 14:20

Első alkalommal delegálta magát magyar egység világversenyre a kerékről induló kétszemélyes motoros siklóernyő kategóriában. A 8. Motoros Siklóernyős Világbajnokságon sporttörténelmet írt páros navigátora Varju Vilmos, a gép pilótája Prosszer Mihály önkéntes műveleti tartalékos zászlós volt. Felkészülésüket és a világbajnokságon való részvételüket a Magyar Honvédség is támogatta.

8. Motoros Siklóernyős Világbajnokság

Tizenhat nemzet száztíz versenyzője küzdött a helyezésekért a 8. Motoros Siklóernyős Világbajnokságon. Nemzeti válogatottunk tagjai a Kecskemét melletti matkópusztai reptéren augusztus 9−16. közt megrendezett versenyen a lábról induló háti motorosok és tandemesek mezőnyében, valamint a kerékről felszálló kétszemélyes motoros siklóernyő (trike) kategóriában álltak rajthoz. Ez utóbbi sporttörténelmi jelentőségü: amióta a kétüléses trike versenyszám szerepel a világbajnokságon, a Prosszer−Varju páros az első olyan magyar egység, amelyik teljesítette a részvételhez szükséges kvalifikációs szintet. 

A magyar trike pilótája, Prosszer Mihály zászlós jelenleg az MH 25. Klapka György Lövészdandár felderítőszázadánál kiképzőként teljesít önkéntes müveleti tartalékos szolgálatot. Az egykori Magyar Honvédelmi Szövetségben kapott sorkötelesként ejtőernyős-kiképzést, 251 teljesített ejtőernyős ugrással I. osztályú ejtőernyős címet szerzett. Az egri Tiszthelyettesképző Iskola csapatfelderítő szakának elvégzése után az MH 42. Baranya Felderítő Zászlóaljnál szolgált csoportparancsnoki beosztásban. Két éve vállalt önkéntes müveleti tartalékos szolgálatot, idén részt vett a Tavaszi Áttörés gyakorlaton. Siklóernyőzéssel 1989 óta foglalkozik, 1600 repült órája van, szakoktatói képesítést szerzett, és a kerékről induló kétszemélyes motoros siklóernyők egyedüli magyarországi gyártója, a mohácsi székhelyü Fly-Mix Kft. tesztpilótája. 

8. Motoros Siklóernyős Világbajnokság

A világ legjobbjai közt első alkalommal szereplő páros tagjainak rendkívül erős mezőnyben kellett helytállniuk, hiszen csak az ő kategóriájukban hat egykori világbajnok állt rajthoz. A versenyzők közt sok hivatásos berepülőpilóta volt, akik rendkívül komoly technikai és anyagi támogatással készültek fel a bajnokságra. Szponzoraiknak köszönhetően minden versenyszámban indulni tudtak, nemcsak pótalkatrészeket, tartalékmotorokat és -ernyőket hoztak magukkal, de a legtöbb válogatottnak saját szakácsnője is volt. A magyar csapat tagjai viszont a saját felszerelésükkel repültek és minden költségüket maguk állták. Ráadásul most a technika ördöge ellenük volt: három alkalommal is nulla pontot érő kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk, ugyanis a páros motorja az üzemanyagrendszer dugulása miatt állt le, egyik csapattársuk gépének a kipufogója tört el, a másiknak pedig a légcsavarja hibásodott meg. Volt olyan versenyszám, amelyikben a magyar páros az utolsó előtti helyen végzett, a navigációs feladatban viszont az előkelő hetedik helyet sikerült megszerezniük. A versenyen való szereplésüket értékelve Prosszer Mihály elmondta: sokat kell még tanulniuk és tenniük azért, hogy a világversenyek állandó résztvevői lehessenek.

8. Motoros Siklóernyős Világbajnokság

A motoros siklóernyők kis sebességgel repülnek, stabilak és könnyen kormányozhatóak. Két változatuk létezik: az egyes vagy tandem lábról induló háti motoros, amelynek a pilótája egy hátizsákszerüen viselhető motor segítségével száll fel, és a kerékről induló, egyszemélyes vagy kétüléses trike, ahol a versenyzők egy könnyü, háromkerekü kocsiban ülve emelkednek a levegőbe. Egy új trike bruttó ára ötmillió forint körül mozog, siklóernyőt pedig úgy egymillió körül lehet venni. A háti motorok ára másfél milliónál kezdődik, szárny ehhez viszont már nyolcszázezerért is beszerezhető. Az üzemanyag árát és a fenti költségeket üzemidőre vetítve a sportolók úgy számolnak, hogy egy repült óra nettó költsége nem éri el a tizennyolcezer forintot. 

A Prosszer−Varju páros által repült kétüléses trike üzemanyagtartálya negyvenliteres, ideális időjárási viszonyok közt akár négy órát is a levegőben tudnak tölteni. A tolóerőt egy kétütemü, vízhütéses, hatvanöt lóerős Rotax-582-es motor biztosítja, ami egy háromágú müanyag légcsavart forgat meg. A szárny francia gyártmányú ITV–Bulldog siklóernyő, amelynek maximális terhelhetősége 400 kiló. Mivel a trike üzemanyag nélkül 130 kilogrammot nyom, a két pilóta összsúlya nem lehet több kétszáz kilónál. A gépet a hátsó, megemelt ülésen ülő pilóta vezeti. A navigátor előtte foglal helyet, az ő feladata a térkép alapján kijelölni az útvonalat és meghatározni a repülési szakaszok megtételéhez szükséges időt. A pilóta a navigátor utasításai követve vezeti a gépet, repüli végig a meghatározott távot. 

A motoros siklóernyők kis sebességgel repülnek, stabilak és könnyen kormányozhatóak. Két változatuk létezik: az egyes vagy tandem lábról induló háti motoros, amelynek a pilótája egy hátizsákszerüen viselhető motor segítségével száll fel, és a kerékről induló, egyszemélyes vagy kétüléses trike, ahol a versenyzők egy könnyü, háromkerekü kocsiban ülve emelkednek a levegőbe. Egy új trike bruttó ára ötmillió forint körül mozog, siklóernyőt pedig úgy egymillió körül lehet venni. A háti motorok ára másfél milliónál kezdődik, szárny ehhez viszont már nyolcszázezerért is beszerezhető. Az üzemanyag árát és a fenti költségeket üzemidőre vetítve a sportolók úgy számolnak, hogy egy repült óra nettó költsége nem éri el a tizennyolcezer forintot.   A Prosszer−Varju páros által repült kétüléses trike üzemanyagtartálya negyvenliteres, ideális időjárási viszonyok közt akár négy órát is a levegőben tudnak tölteni. A tolóerőt egy kétütemü, vízhütéses, hatvanöt lóerős Rotax-582-es motor biztosítja, ami egy háromágú müanyag légcsavart forgat meg. A szárny francia gyártmányú ITV–Bulldog siklóernyő, amelynek maximális terhelhetősége 400 kiló. Mivel a trike üzemanyag nélkül 130 kilogrammot nyom, a két pilóta összsúlya nem lehet több kétszáz kilónál. A gépet a hátsó, megemelt ülésen ülő pilóta vezeti. A navigátor előtte foglal helyet, az ő feladata a térkép alapján kijelölni az útvonalat és meghatározni a repülési szakaszok megtételéhez szükséges időt. A pilóta a navigátor utasításai követve vezeti a gépet, repüli végig a meghatározott távot.     A hazai siklóernyőzés alig harmincéves múltra tekint vissza, szövetségüknek jelenleg mintegy kétezer-ötszáz regisztrált versenyzője van.   Fotók: Varju Vilmos és a szerző felvételei

A hazai siklóernyőzés alig harmincéves múltra tekint vissza, szövetségüknek jelenleg mintegy kétezer-ötszáz regisztrált versenyzője van. 

Fotók: Varju Vilmos és a szerző felvételei

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.