A svéd védelmi miniszter, Peter Hultqvist a Swedish Radio News-nak adott interjújában beszélt arról, hogy egy orosz katonai repülőgép veszélyesen megközelített egy utasszállító gépet. A miniszter az esetet különösen veszélyesnek minősítette.
Peter Hultqvist elmondta, hogy az orosz katonai repülőgépen nem volt bekapcsolva a transzponder – válasz-jeladó – berendezés, ami véleménye szerint elfogadhatatlan, azonban azt is hozzátette, hogy az incidens nemzetközi légtérben történt. 2014. december 12-én röviddel azután hogy az utasszállító felszállt a koppenhágai nemzetközi repülőtérről, a katonai diszpécserek egy „lopakodó” repülőgépet észleltek ugyanabban a körzetben. A repülőgép azonosítására dán és svéd vadászrepülőgépeket emeltek a levegőbe.
Fotó: sploid.gizmodo.com
A Svéd Légierő parancsnoka, Micael Bydén vezérőrnagy szintén súlyosnak minősítette az esetet, azonban kevésbé veszélyesnek, mint a márciusban történtet. Akkor, egy szintén kikapcsolt transzponderrel repülő orosz repülőgép 100 méterre repült el a dán fővárosból felszállt SAS légitársaság gépe közelében.
Természetesen nem késett az esettel kapcsolatos orosz állásfoglalás sem.
Az orosz védelmi minisztérium december 14-én kiadott közleményében cáfolta Peter Hultqvist svéd védelmi miniszter azon állítását, miszerint december 12-én „majdnem” ütközött egy orosz harci gép egy Koppenhágából felszálló utasszállítóval.
Igor Konyasenkov vezérőrnagy, az orosz védelmi minisztérium hivatalos képviselőjének elmondása szerint a repülésre szigorúan a nemzetközi szabályok betartásával került sor, a katonai repülőgép nem sértette meg egyetlen ország légterét sem, és 70 km-es távolságot tartott a polgári légifolyosóktól.
„A svéd katonai vezetés nyilatkozata a kikapcsolt transzponderrel repülő, „láthatatlan” orosz katonai repülőgéppel kapcsolatban nem más, mint „ravaszság”, - mondta a képviselő. Az esethez kapcsolódva Konyasenkov kiemelte, hogy a NATO harci repülőgépei szinte állandó jelleggel hajtanak végre repüléseket az orosz határ közelében kikapcsolt transzponderekkel.
„Ez azonban nem jelenti azt, hogy az orosz légtérellenőrző radarok ne látnák azokat. Egyébként, ha már itt tartunk december 12-én ebben a körzetben az orosz repülőgép és a Koppenhágából felszállt utasszállító mellett a NATO egy RC-135 felderítő gépe is repülést hajtott végre”, - mondta a vezérőrnagy.
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.