2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kalózbúcsúztató - A görög A-7-esek kivonási ünnepsége

JETfly  |  2015. 01. 06., 14:14

A görög légierő araxosi 336. századának LTV A-7 Corsair II repülőgépei hosszú időn keresztül üzemeltek, most viszont 39 évnyi használat után kivonták őket. Ezzel befejeződött az aktív szolgálat, és ennek alkalmából az egyik példányt díszfestéssel is ellátták. Bár a legtöbb ilyen repülőgép már eddig is tartós tároláson volt, készen álltak arra, hogy szükség esetén bármikor újra üzembe helyezzék őket.

A-7

Mivel a görögök a típus utolsó üzemeltetői, ezért a kivonási ünnepség egy történet végét is jelenti. A Corsair az USAF és a US Navy szolgálatában vált híressé, mivel nagy számban üzemeltették őket, és jelentős mennyiségü bevetést teljesítettek a vietnami háborúban. Rajtuk kívül még a portugál légierő és a Thai Királyi Haditengerészet (Royal Thai Navy) is rendszeresítette. Mind az amerikaiak, mind a portugálok már régen befejezték a típussal történő repüléseket, és még évtizedekkel ezelőtt, a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején kivonták a gépeket. Bár a Thai Királyi Haditengerészet még régebben elraktározta a Corsaireket, valószínüleg azokat már sohasem láthatjuk aktív szolgálatban. Éppen ezért nyugodtan kijelenthetjük, hogy a görög példányok az utolsó mohikánok. Ráadásul a görögök felismerték a típus kiváló képességeit, melynek még a modern hadviselés körülményei között is nagy hasznát látták.

A-7

 

Vietnami veterán

A vietnami háború során a Cor­sair II egy igazán kiforrott típussá vált - hasonlóan a MiG-21-eshez, melynek késői változatai még manapság is számos országban rendszerben állnak. Emiatt az A-7-es egy igazán kiváló repülőgép, amit az is bizonyít, hogy hosszú ideig maradt használatban. Igaz, hogy a típus légiharcban nem olyan jól használható, mint az F-16-es, viszont támadó szerepkörben sok szempontból is összevethető a modern repülőgépekkel. Ugyanakkor az is tény, hogy egy bombázóbevetés viszonylag biztonságos végrehajtásához és a túléléshez azért már modernebb fedélzeti rendszerekre van szükség, amit a görög légierő szem előtt tartott, és komoly erőfeszítéseket tett, hogy versenyképes legyen a legújabb fejlesztésekkel. Amikor a típus szolgálatba állt a hetvenes években, az egyik legelső harci gép volt, melyet HUD-dal (Head Up Display, fej előtti kijelző), INS-sel (Inertial Navigation System, iner­ciális navigációs rendszer) és kétáramú gázturbinával szereltek fel. A görögök eredetileg az A-7E és TA-7C változatokat használták, melyeket hagyományos csapásmérésre, illetve szárazföldi támogató szerepkörre terveztek. A későbbi továbbfejlesztések köre kiterjedt az Allison TF-41-es hajtómüre, a fedélzeti rendszerekre, egy modernebb radarra és teljes nappali/éjszakai képesség csomagra.

A-7

Görög modernizáció

A Corsair II típust arra tervezték, hogy számos különböző fegyvert is bevethessen, melybe beletartozik az AGM-88-as HARM radar elleni rakéta, a GBU és Paveway bombacsalád és az önvédelemre szolgáló Sidewinder. Bár a bevetési számítógépek nem a legújabb fejlesztést képviselték, arra azért még elég modernek voltak, hogy egy háborús helyzet esetén megfelelő eredményt érhessenek el. Ebbe a rendszerbe olyan eszközök tartoztak, mint például az AN/ASN-91(V) navigációs/fegyverzeti számítógép, illetve a CP-953A/AJQ fedélzeti számítóegység. A görög légierő 1974-ben még megrendelt hatvan darab A-7H-t, illetve 1980-ban további három TA-7H-t és az öbölháború után még átvett 62 A-7C/TA-7C repülőgépet az amerikai haditengerészettől. Az USA akkoriban vonta ki a típust, és nagy mennyiség állt a raktárakban, Görögország viszont tapasztalt üzemeltetőként elfogadta a felajánlást, s a gépekkel felfrissítette saját A-7-es flottáját. A túlélő Corsairek a legutolsó szériákat képviselték, és az A-7C-ket felfejlesztették az A-7E-k szintjére. Bár a kivonás hivatalosan 28 A-7E-t és 15 darab TA-7C-t érintett, a valóságban ennél jóval kisebb mennyiség állt szolgálatban az utolsó napokban. A Corsair II feladatrendszerét az F-16-os veszi át.

A-7

Az ünnepség

2014. október 17-én az araxosi légibázis hangárjában megtörtént a Cor­sair kivonási ünnepsége, melyen helyettesével és a vezérkari főnökkel együtt Dimitris Avramopoulos volt védelmi miniszter is megjelent. Antonios Lordanou nyugállományú vezérőrnagy ünnepi beszédében köszönetet mondott az összes érintett személynek, aki kapcsolatban állt a Corsairrel, legyen az pilóta vagy repülő müszaki. Az ő esetükben a Corsair a szívükben élt, sőt az egyenesen a repülőgépért dobogott. Arról is beszélt, hogy a gép önmagában semmit sem ért volna a görög katonák nélkül, hiszen akkor semmilyen képességgel sem rendelkezett volna. Ez a szimbolikus megemlékezés az ő áldozatvállalásukról szól, melyet a szolgálatuk alatt tanúsítottak. Megható volt az a pillanat, amikor arra a 13 pilótára emlékeztek, akik repülési feladataik során vesztették életüket.

A-7

Egy különleges repülést terveztek, mely mindenkire komoly hatással volt és amelynek középpontjában természetesen az A-7-es állt, amely előtt most mindenki tisztelgett. A különleges festésü példány sajnos kiesett a programból, így hajtómü nélkül csak a statikus soron állíthatták ki. Egy Corsair géppár repült át a repülőtér felett, őket egy másik kötelék követte, melyet egy A-7-es, egy Phantom, egy Mirage 2000-es és egy F-16-os alkotott. Az F-16-osokkal repülő Team Zeus csoport, illetve a Kalamatából érkező PC-9-esek bemutatót is tartottak. A földön tartózkodókban vegyes érzelmek alakulhattak ki, hiszen az A-7-es jelenlétének vége, és jövő hónaptól már csak az F-16 Block52+ fogja használni az araxosi pályát. Szomorú dolog, hogy egy olyan csodálatos repülőgép, mint az A-7-es, nem emelkedik többé a levegőbe.

A-7

Kees Otten és Koos Heemskerk

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.