2025. 04. 13.
Ida
: 409 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Agresszor repülőszázad Sármelléken

JETfly  |  2006. 09. 19., 20:35

A Jetfly történelmi tényfeltáró csoportja (JTTCS) nem mindennapi felfedezést tett. Egy éve az egyik online zsibvásár csatornán feltűnt jelképes áron egy svájci rádióamatőr digitalizált morze hagyatéka, melyben a legtöbb információ teljesen érdektelen volt, galambreptetésekről, süllyedő hajókról, SOS jelek ilyesmi. Aztán felbukkant a gyöngyszem. Tátitititátátátiti......vezérőrnagy azonnali hatállyal elrendelem a Sármelléki repülőtéren az első orosz agresszor század felállítását........... titititáti.

Napjainkban különböző, szinte már-már hihetetlennek tünő kiszivárogtatott információk sokasága lát napvilágot. Sokan már fel sem kapják a fejüket egy-egy szenzációra, a mostani bejelentésünk azonban mindenképpen figyelemre méltó. Csak most és csak Önöknek leközöljük a páratlan értékü morze archívumból a sármelléki szovjet agresszor repülőszázadra vonatkozó teljes anyagot:

A nyolcvanas évek elején szokatlan mozgást észleltek az NSZK-ban az amerikai kémelhárítók. A szovjet ügynökök hirtelen nem a katonai létesítmények után érdeklődtek, hanem elkezdtek vásárolni. Mindent. Cigit, whiskeyt, ruhát, cipőt, könyveket, újságokat, müszaki cikkeket. Miután az elhárítás hónapokig vizsgálódott és nem talált semmit, csak arra gondolhattak, hogy valamelyik befolyásos elvtársnak viszik a holmit, tovább nem foglalkoztak az üggyel. A temérdek áru azonban nem valamelyik funkcionárius dácsájába került, hanem Sármellékre. Az amerikai agresszor századokat irigyelték meg a szovjetek és hasonló alakulat felállításáról döntöttek. Azt tudták, hogy az USA-ban az agresszor századoknál Pravdát lehet olvasni, vörös csillaggal van díszítve a WC deszka, és cirill betükkel írják fel a pilóták nevét a gépekre. Ők is valami hasonlót akartak. Belebújni az ellenség bőrébe! A választás Sármellékre esett, úgy gondolták, a Varsói Szerződés legvidámabb barakkjában lehetett legkönnyebben utánozni a nyugatot.

A gép mintáját az amerikai F-15-ös ihlette. A színek nagyjából megfelelnek az FS36320/36375 színeknek. A KGB Wyoming állam Tutacapaco kisvárosban, 1979-ben vásárolt FS kártyája alapján a szibériai Moszkvics festékgyár készítette a festékeket az agresszor gépekhez. A pilóta neve a gép baloldalán latin betükkel lett felfestve.

Két F-16-os mintát festettek fel a gépekre. A standard amerikait és a pakisztánit. A színek kb. 36118/36270/36375.

A századot 24 gépesre tervezték és az új orosz vadászgépek megérkezéséig MiG-21bisekkel töltötték fel az alakulatot. A pilóták egy elkerített részen éltek, ahol angol, francia, német feliratok voltak mindenhol, kizárólag angol újságokat olvastak, angol WC-ét használtak, nyugati tv adókat néztek és a Szabad Európát hallgatták. Farmerben jártak, whiskeyt ittak és rockandrollra mulattak. Sokáig ennyi volt, amit megtudtunk a dologról. Aztán engedélyt kaptunk a sármelléki repülőtér régészeti feltárására. A tendert a 4 Ürge Kft. nyerte, aki neki is állt a kutatóárkok mélyítésének. 39 napig csak ástak, csak ástak. Aztán a negyvenedik napon, pont negyven méterre a kiinduló ponttól, negyven centi mélyen négy vasládát találtak. Figyelik ezt a hihetetlen 4–es sorozatot? Ugye elképesztő? A ládákat kinyitva elénk tárul a múlt! A sármelléki orosz agresszor század története. Nevekkel, rajzokkal, számokkal. A.I. Vlaszov, P.H. Petrov, B.B. Iszakovics, V.I. Levin, P.P Temesvarovics, S.S. Sovi, I.I. Koncsikovics, Z.I. Germanszkij és hosszasan folytatódik a sor a pilóták neveivel. A szériaszámok (95004207, 85005587, 65800056 ......), alkatrészlisták és a dobozokban talált személyes hangú, soha el nem küldött levelek (mindegyiken a Maximalnyij Szekret piros pecsét) idézésétől eltekintünk.

Eleinte a több bázisról összeszedett gépek eredeti festéssel repültek, de hamarosan megkezdődött az ellenség gépeinek színeire történő átfestésük. A potenciális ellenség festésmintái közül megjelenítésre került az F-16-os és F-15-ös standard minta, az F-4-es SEA minta, egy izraeli mintához hasonló minta, a pakisztáni F-16-os mintája, a Mirage III és a 2000 festése és több más fantázia minta is. A vörös csillag néha csak a bal felső és a jobb alsó szárnyra került felfestésre, fehér kerettel vagy a nélkül. A gépeken az USAF felirat volt olvasható, ami a United Soviet Air Force rövidítése. A különböző mintájú gépszámokat használtak, ami a sorozatszám utolsó kettő-négy jegyéből állt Az ellenség felségjelzéseit utánzó jelzések is használatban voltak.

Az izraeli gépeket utánzó festés az eredeti orosz festés alapján készült a világos homokszín hozzáadásával. Jópár orosz pilóta láthatott saját szemével izraeli gépet, egyiptomi, szíriai, jemeni tanulmányi kirándulása alkalmával.

Az USAF F-4 Phantomok mintája a vietnámi háború óta. A SEA elnevezés is erre utal, South-East Asia. A hetvenes években széleskörüen használták 34079/34102/30219/36622 színeket különböző festési sémával. Szinte alig volt USAF gép, amin ne jelent volna meg. Az European I festés teljesen kiszorította.

Megpróbáltunk szemtanúkat találni, de sajnos minden erőfeszítésünk ellenére sem sikerült. A magyar pilóták azt mondták, hogy amikor az orosz agresszor gépek repültek minden magyar gépnek a földön kellett maradni. Persze, akkor nem tudták, hogy az agresszorok nem szabványos felségjelzést viseltek, ezért bizony könnyen megtéveszthették volna a be nem avatott magyar pilótákat. Valószínüleg ez volt az oka, a magyarok repülési tilalmának. Hivatalos helyeken sem cáfolni sem megerősíteni nem tudták a sármelléki agresszor gépek létezését. Lehet, hogy ez is csak egy legenda, vagy összeesküvés áldozataivá váltunk?

Galéria: Agresszor repülőszázad Sármelléken

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025-04-02 11:05:56
Kitelepült a dániai Skrydstrup légibázisra a Magyar Honvédség öt JAS 39 Gripenje. A vadászgépek a Ramstein Flag 2025 többnemzeti repülő harcászati gyakorlaton vesznek részt, amelyet Hollandia, Németország és Dánia légtereiben tartanak április 11-ig – közölte a Honvédelmi Minisztérium.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.