Pavel Iszakovics Khorrorov a moszkvai Lumpecseszkij Hadtudományi Egyetem Stratégia Csapásmérés tanszékének egyetemi tanára, aki mellesleg a KGB és a Politikai Bizottság titkos embere is volt egyben, 1975-ben nyújtotta be a PB-nek, a „Lenin szobrokat minden nyugat-európai főváros főterére” dolgozatát. Ez mind rendben is van, de hogy jönnek ide a Szu-25-ösök? Olvassa el cikkünket és Önnek is minden világos lesz...
A terv
A fent említett dolgozat, mint a legújabb levéltári kutatások alapján megállapítható, a következő gondolatsort tartalmazta: Mekkora az esélye, hogy a nyugati kormányok Lenin szobrokat állítsanak akkor, ha ezt a Szovjetunió ingyen adja, és a kétoldali kapcsolatok romlásával járna az ajándék el nem fogadása? A dolgozat ennek a nullától alig eltérő esélyt adott. Mégis milyen módon lehet ezt a nagyszerű tervet megvalósítani? Le kell rohanni az udvariatlan, pökhendi, gőgös, beképzelt kapitalistákat és Lenin szobrokkal kell telehinteni a nyugati országokat, lakosságuk teljes megelégedettségére. Nos, a dolgozat valójában erről szólt, a lerohanásról, a megszállásról és valami másról is: az egyéni ambíciókról és érdekekről, de a PB ezt nem tudhatta, mert a dolgozat erről mélyen hallgatott. Az ürügy a támadásra a Lenin szobrok visszautasítása, és persze, nagyszerű üzlet a Lenin szobrok gyártójának, aki történetesen P.I. Khorrorov veje volt. De hatalmas üzlet a rézbányáknak is, amelyek felügyeletét ki más, mint P.I. Khorrorov fia ifjabb Pavel Iszakovics Khorrorov látta el. A terv fontos része volt a Szu-25-ös. Szu-25-ös hordák MiG-29-es és Szu-27-es fedezettel támadták volna meg a nyugati országokat, nyomukban özönlöttek volna a T-75-ös biodízel tankok és PCSSZJ-ék tízezrei, harcosok százezreit és Lenin szobrok ezreit szállítva. Biodízel? Igen, amit Pavel Iszakovics Khorrorov húgának felügyelete alá tartozó biodízel-napraforgó termelő kolhozok állítottak elő, és vajon mit gyártottak még ezek a kolhozok? Persze PCSSZJ-ket.
Szu-25-ösök Magyarországon
A terv megvalósításához szükséges lett volna a szövetségesek támogatása. Magyarország ellentételezésként megkapta volna Ausztriát és Olaszország északi részét. Élelmiszerrel láthatta volna el a Szovjet Déli Főcsapásmérő Hadtestet és szelepeket szállíthatott volna a PCSSZJ-ék kerekeihez. Valamint bonuszként felajánlották az alumínium Lenin szobrok gyártásának kizárólagos jogát 3 cm-től 4,5 méterig.
A Szovjet csapatoknak szükségük lett volna a magyarországi repülőterekre és még többre. Az M7-es Balatontól délnyugatra eső szakasza egy gigantikus kifutópálya lett volna, hasonlóan az M8-ashoz és az M1-eshez. A terv szerint Magyarország 250 darab Szu-25-ös gépet vásárolt volna. A magyar Védelemből Támadásba Megyünk Át álnéven dolgozó MNH kétszeresen titkosított irodája 1976-ban kezdte el tervezni a magyar Szu-25-ösök bevezetését és harcászati alkalmazását. Az iroda megtévesztésül a Szu-25-öst Veréb fedőnévvel látta el. A szakértők kidolgozták a Vadászveréb és a Tengeriveréb változatokat. A tervet a Szovjetunió Védelmi (valójában Támadó) Minisztériuma elfogadta és elrendelte, hogy az NDK, Csehszlovákia, Magyarország a Szu-25 gépeinek 40%-át alakítsa át Vadászverébbé. A Tengeriveréb változatot kizárólag a hazánkban állomásozó Dél-Kirgíz Vizirendész Hadtápcsoport és az MN Dél-Dunai csapásmérő alakulata alkalmazhatta. Ez utóbbiak 20 Tengeriverebet üzemeltettek, persze csak papíron.
A Vadászveréb
Szu-25-ös lassú, de a fegyverterhelése viszonylag nagy. A MNH VTMÁ 2*TI ebből kiindulva tervezte meg a fegyverhordozó Veréb változatot, amit Száncsó Pánzának is neveztek. Ez a gép a belső pilonokon R-27-es rakétákat hordozott, összesen 8 darabot, míg a két külsőn R-60-ast. Egy alternatív változatban dupla indítósíneken összesen 18 darab R-60-al lett volna ellátva.
Alkalmazás
A terv szerint a Szu-25-ös Veréb gépek meglepetéscsapást mértek volna a határ menti ellenséges erőkre. Ezzel közel egy időben Szu-24-esek robogtak volna át a határon Szu-27-es gépekkel a fejük felett, hogy megsemmisítsék azokat a NATO légibázisokat, amelyeket a hajnalban kitörő spontán népfelkelés nem foglalt volna el Európa szerte. A Vadászveréb alacsonyan behatolva az ellenséges területre a Szu-27-es gépek által megvilágított légi célokra véletlenszerűen indította volna a rakétáit. A cél a csekély találati valószínűség növelése volt. Persze ne úgy képzeljük a dolgot, hogy pár tucat Szu-25-ös repked az égen. Ezer és ezer Vadászverébről lett volna szó. Az R-60-as rakétával ellátott Szuhojok pedig a helikoptereket és az A-10-eseket cserkészték volna be.
A Tengeriveréb
A Tengeriveréb a NATO Adriai-tengeren cirkáló hajóinak megsemmisítésére készült. A fegyverzetében bombák és torpedók szerepeltek. Ezek pontos típusa nem ismert. A terv szerint a Tito születésnapjára rendezett légiparádéra érkeztek volna Jugoszláviába, de nem két darab, mint azt a jugoszlávok gondolták, hanem kétszáz. És nem a parádéra, hanem az Adriára kacsavadászatra.
Ezredek, századok
Az MN öt 50 gépes ezred létrehozását tervezte. Pápán települt volna a Pöröly ezred ötven gépe, két századba szervezve. A Vadászverébbel ellátott század a Felhő, a csapásmérő század pedig a Csipcsirip nevet kapta. Az előbbi jelvénye egy stilizált felhő, míg az utóbbié a csipcsirip kottázva. Taszáron került volna elhelyezésre a Szablya ezred és a Fokos ezred 100 gépe. A Szablya ezred két 25 gépes századra lett volna osztva, a Tőr és Kard néven. A Fokos ezred két 25-25 gépes századát expedíciós célokra készítették fel. A század sivatagi és dzsungelharc kiképzést kapott. Igen így, és nem feltételes módban. Ugyanis annak ellenére, hogy Magyarország soha nem kapott Szu-25-ös gépeket, az expedíciós század megalakult és titkos feladatokat hajtott végre. A századok a Dzsungel és Sivatag speciális festésű gépekkel repültek. A mai napig titok, hogy milyen harcokban vettek részt. 1979 és 81 között a kambodzsai, vietnámi dzsungelben láttak magyar gépeket, míg 1982-ben a líbiai sivatagban tűntek fel. További sorsuk ismeretlen. Gyanús, hogy egyes pilóták ebben az időben el-el tűntek pár hétre, majd barnán érkeztek vissza, akár télen is. További érdekesség a taszári pálmaház, az elefántagyar kapu, a bantumintás szőnyegek, egyes pilóták furcsa kiejtése, ami a mai napig megmaradt.Ötven Vadászveréb Sármelléken települt volna egy új magyar repülőtéren, amelyek az orosz felszállópályát használták volna, vagy az M7-est. Az ezred tervezett neve Szúnyog, míg a két századé Muslinca és Szárnyasvöröshangya lett volna. Húsz gép torpedókkal felszerelve egy titkos bázison települt volna valahol Dél-Magyarországon. A század a Ruszli nevet kapta. Eredetileg a Ruszki nevet favorizálták, de a szovjet összekötőtisztet nem tudták meggyőzni, hogy a ruszki egy hal, ezért módosították a nevet ruszlira.30 gépet, amiből 20 kétüléses, valamint 10 darab tartalék, Kecskemétre telepítették volna, két századba szervezve. A gyakorló gépekkel felszerelt századot a Matula névvel, míg a 10 gépes tartalékszázadot a hangzatos Vörös Ököl névvel látták el. A Vörös Ököl elnevezésnek is története van. A nevet javasló tiszt ugyanis raccsolt, ő vörös ökörre gondolt, a századjelvény is egy vörös ökröt ábrázol, a név azonban az elhallás miatt Vörös Ököl lett. A tengeri csapásmérő valamint a gyakorló és tartalékszázadok a Karvalytőke virtuális ezredhez tartoztak.
Ezred/Század Telepítés helye
Ezred
Század
Telepítés helye
Pöröly
..
.
Felhő (Vadászveréb) 25 dbPápa
.
Csipcsirip 25 dbPápa
Szablya
..
.
Tőr (Vadászveréb) 25 dbTaszár
.
Kard 25 dbTaszár
Fokos
..
.
Dzsungel 25 dbTaszár papíron, (Kambodzsa)
.
Sivatag 25 dbTaszár papíron, (Líbia, Szíria)
Szúnyog
Muslinca (Vadászveréb) 25 dbSármellék
.
Szárnyasvöröshangya (Vadászveréb) 25 dbSármellék
Karvalytőke
..
.
Ruszli (Tengeriveréb) 30 db?
.
Vörös ököl 10 dbKecskemét
.
Matula UB 20 dbKecskemét
A festés
A népgazdasági terv 1976-ban 40 tonna lila és narancssárga festék felesleggel számolt. A Központi Bizottság utasította a MHN-át, hogy tegyen javaslatot a festék felhasználására. A MNH a Szu-25-ösökben látta a megoldást. A várhatóan 1977-től 1978-ig leszállításra kerülő Szu-25-ösöket a gyártótól festetlenül rendelték volna. A festések kidolgozásakor figyelembe vették, hogy minden színhez lilát, narancsot vagy mindkettőt kell keverni. Az ismertté vált mintákat tanulmányozva megállapítható, hogy az esetek többségében ez csak grammokban volt mérhető.
AdriaA gépek háromféle kék / szürke színnel kerültek volna a tengeri csapásmérő századhoz. A gépek alsó színe világos liláskék.
Alpok (Vadászveréb)Az Alpok felett tevékenykedő Vadászveréb gépek szürke, fehér színekkel lettek volna álcázva. A gépszám és a felségjel festésénél piros helyett bordót használtak.
VadászverébAz eredeti szovjet festés a Szu-27-es standard festéshez hasonló festést kapott.
StájerAz alpesi zöld és szürke gépek feladata a Duna völgyében előretörni a semleges Svájc irányában.
TorinoAz olasz alföldön harcoló gépek a támadás idejétől függően nyári, tavaszi, őszi és téli festést kaptak volna. Ezeket Torinoi nyár, Torinoi tavasz stb. névvel illették.
Kankalin más néven Hajnali támadás festésAz első hullám, a hajnali támadás miatt lilás, kékes, szürkés festést kapott volna.
Expedíciós festésekAz ismert expedíciós gépeken kétféle dzsungel festés és egy sivatagi festés azonosítható.
Gyakorló festésA szürke és kék gépekre narancs csíkokat festettek.
PG festésA Pestvidéki Gépgyár is kidolgozta a saját festésváltozatát. Ez nagyon hasonló volt a MiG-21, Mi-8/17, Mi-24, L-39 gépeken alkalmazotthoz. A szokásos zöld/barna festés, szimmetrikus minta.
Karácsonyi festésNincs karácsony Szuhoj nélkül :).
Galéria letölthető nagyméretű képekkel!
Egyéb What if cikkeim a Jetflyon
A Magyar Légierő 2010-ben (Mi lenne ha...)
A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a Wizz Air változtatásokat vezetett be, hogy az utasok könnyebben hozzáférjenek az ügyfélszolgálathoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.