2025. 04. 17. csütörtök
Rudolf
: 409 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ragasztunk, tömítünk, csiszolunk

JETfly  |  2002. 09. 06., 11:53

Elkészült a gép kabinja. Folytassuk a repülő összeállítását a törzzsel, szárnyakkal.

Először ellenőrizzük, mennyire illeszkednek össze a féltörzsek. Ezt legegyszerübben az öntőkeretről leválasztva tehetjük, ha az összetartozó alkatrészeket cellux szalaggal ideiglenesen rögzítjük. Ekkor derülhetnek ki az öntési és vetemedési hibák, amit még az összeragasztás előtt korrigálhatunk. A ragasztás előtt nézzük meg az összeállítási rajzban, kell-e orrsúlyt helyeznünk a gép orrába. Ez főként a jetekre jellemző. Az orrsúlyt gyurmából vagy kis ólomsörétből készíthetjük el, ami általában 5-6 gramm. Mindkét anyagot jól rögzítsük a törzshöz, mert elég érdekes mikor a kis sörét golyók gördülnek a gépben fel és alá.

Ha elhelyeztük az orrsúlyt, ragasszuk be a kabint, majd össze a féltörzseket. A féltörzsek ragasztási felületei általában nagyon keskenyek és a ragasztó felvitele elég nehéz, ha nem akarunk úgy járni, hogy mire végére érünk, az elején a ragasztó már száraz és kezdhetjük az egészet elölről. A megoldás a sürübb ragasztó, vastagabb rétegben, mindkét féltörzsre. Ha a ragasztó kis mennyiségben a féltörzsek összenyomása után előbukkan, várjunk amíg megszárad, utána a fölösleges anyagot lecsiszoljuk. A ragasztás ilyen megoldása minden nagyobb alkatrészre jó, különösen a félszárnyakra, üzemanyagtartályokra…stb. Figyelem! A ragasztó oldja a makett anyagát, így vékony vagy kisméretü alkatrészek esetén csak kevés ragasztó, lehelet finoman felvive a szabály, mert különben kellemetlenségek érhetnek.

Miután összeragasztottuk a félszárnyakat, rögzítsük, hogy biztosítsuk a 24 órás száradást.

A féltörzs száradása alatt, ragasszuk össze és rögzítsük a félszárnyakat, üzemanyagtartályokat.

Egy nap száradás után illesszük össze a törzset a szárnyakkal. Fontos a szárnyak állásszögének pontos beállítása. A rendelkezésünkre álló irodalom és rajzok alapján tisztázzuk a szárnyak és a vezérsíkok állásszögét és ennek megfelelően ragasszuk helyére őket. Ha nem megfelelőek az állásszögek, a teljes munkánk kárba vész.

A szárnyak ragasztása után ismét várjunk 24 órát.

Most pedig következzék a makettépítés egyik fontos fogása, a tömítés, amely nagymértékben meghatározza makettünk végső külalakját.

A tömítés elvégzésének az a célja, hogy minden olyan illeszkedési, ragasztási rést, vonalat, egyenetlenséget eltüntessen, amely az eredeti gépen nincsen. A tömítő anyaggal tömítsük be ezeket a réseket és várjuk meg amíg megszárad.

Ma már több fajta tömítő anyag kapható. A legolcsóbb a háztartási boltokban vásárolható NEOFLEX, amelyet hígítóval szoktam kenhető állapotba hozni. A kész masszát ecsettel hordom fel a szükséges felületre. Általában a folyékony tömítőket részesítem előnybe, mert egyszerü a felületre vinni és könnyebb a mennyiségét szabályozni. Javaslatom, mindenki próbálja ki, melyik típussal tud könnyebben dolgozni. A lényeg, hogy ne túl sok tömítőt használjunk. Mert utána rengeteg időt vesz el a csiszolás, amellyel a felesleget eltávolítjuk.

A tömítő anyag száradása után vizes polí papírral munkáljuk meg a felületet, távolítjuk el a fölösleges anyagot. A polírpapírt szintén háztartási boltban legegyszerübb beszerezni. A 600 és 1200 finomságú között mindegyiket érdemes használni. A vizes polírozás azt jelenti, hogy a polírpapírt vízbe mártom és utána kezdem csiszolni, polírozni a felületet.

Ha úgy látom tökéletes a munkám, szürke festéssel ellenőrzöm a hibákat. Erre a színre nem igaz a mondás, ápol és eltakar. Minden csiszolási, összeállítási hibát megmutat.

Ha a csiszolás kész, jöhet a festés. Természetesen a következő részben.

Jó munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.
2025. 04. 09., 21:11
Kovács Krisztián ezredest 2025. január elsejei hatállyal nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár élére.
2025. 04. 07., 23:10
Az űrkutatás iránt érdeklődő fiatalok körében méltán népszerű CanSat Verseny kétnapos döntőjét idén is az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér Parancsnokság tatárszentgyörgyi gyakorlóterén rendezték meg.
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.