Elkészült a gép kabinja. Folytassuk a repülő összeállítását a törzzsel, szárnyakkal.
Először ellenőrizzük, mennyire illeszkednek össze a féltörzsek. Ezt legegyszerübben az öntőkeretről leválasztva tehetjük, ha az összetartozó alkatrészeket cellux szalaggal ideiglenesen rögzítjük. Ekkor derülhetnek ki az öntési és vetemedési hibák, amit még az összeragasztás előtt korrigálhatunk. A ragasztás előtt nézzük meg az összeállítási rajzban, kell-e orrsúlyt helyeznünk a gép orrába. Ez főként a jetekre jellemző. Az orrsúlyt gyurmából vagy kis ólomsörétből készíthetjük el, ami általában 5-6 gramm. Mindkét anyagot jól rögzítsük a törzshöz, mert elég érdekes mikor a kis sörét golyók gördülnek a gépben fel és alá.
Ha elhelyeztük az orrsúlyt, ragasszuk be a kabint, majd össze a féltörzseket. A féltörzsek ragasztási felületei általában nagyon keskenyek és a ragasztó felvitele elég nehéz, ha nem akarunk úgy járni, hogy mire végére érünk, az elején a ragasztó már száraz és kezdhetjük az egészet elölről. A megoldás a sürübb ragasztó, vastagabb rétegben, mindkét féltörzsre. Ha a ragasztó kis mennyiségben a féltörzsek összenyomása után előbukkan, várjunk amíg megszárad, utána a fölösleges anyagot lecsiszoljuk. A ragasztás ilyen megoldása minden nagyobb alkatrészre jó, különösen a félszárnyakra, üzemanyagtartályokra…stb. Figyelem! A ragasztó oldja a makett anyagát, így vékony vagy kisméretü alkatrészek esetén csak kevés ragasztó, lehelet finoman felvive a szabály, mert különben kellemetlenségek érhetnek.
Miután összeragasztottuk a félszárnyakat, rögzítsük, hogy biztosítsuk a 24 órás száradást.
A féltörzs száradása alatt, ragasszuk össze és rögzítsük a félszárnyakat, üzemanyagtartályokat.
Egy nap száradás után illesszük össze a törzset a szárnyakkal. Fontos a szárnyak állásszögének pontos beállítása. A rendelkezésünkre álló irodalom és rajzok alapján tisztázzuk a szárnyak és a vezérsíkok állásszögét és ennek megfelelően ragasszuk helyére őket. Ha nem megfelelőek az állásszögek, a teljes munkánk kárba vész.
A szárnyak ragasztása után ismét várjunk 24 órát.
Most pedig következzék a makettépítés egyik fontos fogása, a tömítés, amely nagymértékben meghatározza makettünk végső külalakját.
A tömítés elvégzésének az a célja, hogy minden olyan illeszkedési, ragasztási rést, vonalat, egyenetlenséget eltüntessen, amely az eredeti gépen nincsen. A tömítő anyaggal tömítsük be ezeket a réseket és várjuk meg amíg megszárad.
Ma már több fajta tömítő anyag kapható. A legolcsóbb a háztartási boltokban vásárolható NEOFLEX, amelyet hígítóval szoktam kenhető állapotba hozni. A kész masszát ecsettel hordom fel a szükséges felületre. Általában a folyékony tömítőket részesítem előnybe, mert egyszerü a felületre vinni és könnyebb a mennyiségét szabályozni. Javaslatom, mindenki próbálja ki, melyik típussal tud könnyebben dolgozni. A lényeg, hogy ne túl sok tömítőt használjunk. Mert utána rengeteg időt vesz el a csiszolás, amellyel a felesleget eltávolítjuk.
A tömítő anyag száradása után vizes polí papírral munkáljuk meg a felületet, távolítjuk el a fölösleges anyagot. A polírpapírt szintén háztartási boltban legegyszerübb beszerezni. A 600 és 1200 finomságú között mindegyiket érdemes használni. A vizes polírozás azt jelenti, hogy a polírpapírt vízbe mártom és utána kezdem csiszolni, polírozni a felületet.
Ha úgy látom tökéletes a munkám, szürke festéssel ellenőrzöm a hibákat. Erre a színre nem igaz a mondás, ápol és eltakar. Minden csiszolási, összeállítási hibát megmutat.
Ha a csiszolás kész, jöhet a festés. Természetesen a következő részben.
Jó munkát kívánok!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A Gripen-felhasználók meglehetősen szűkkörű csoportjának talán legegzotikusabb tagja Thaiföld. A Délkelet-Ázsiában fekvő alkotmányos monarchia katonai vezetői még 2008-ban választották ki a Saab cég negyedik generációs vadászbombázóját. Jól tették.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.