2025. 03. 31. hétfő
Árpád
: 402 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

75 éves a magyar vitorlázórepülés

JETfly  |  2004. 07. 22., 14:31

Ebben az évben a magyar vitorlázórepülés jeles évfordulójára emlékezünk. Hetvenöt éve, hogy a farkashegyi katlanban megszületett a magyar vitorlázórepülés.Érdemes visszatekinteni és leírni a 75 év előtti eseményeket, amelyeket ma már csak a korabeli repülőújságok híreiből lehet összerakni.  

Az első világháború veszteseit sújtó motoros repülési tilalom is érlelte a vitorlázórepülés kialakulását.A trianoni diktátum hazánk fejlett repülőiparát, repülőéletét kegyetlenül tönkretette a katonai repülés jóformán megszünt, a forgalmi repülés az egész világon még csak  kísérleti állapotban volt.  A repülési vágy azonban többeket nem hagyott nyugodni és keresték a lehetőséget, hogy valamilyen módon, mégis lehessen repülni. Az egyik ilyen olcsón  megvalósítható lehetőségnek a sportrepülés és ezen belül a vitorlázórepülés kínálkozott.

A németországi Rhön-hegységben folyó siklórepülési tevékenységek már 1920 nyarán sajtóhírekben eljutottak Magyarországra. Petróczy István ezredes tábori pilóta, aki ekkor a Kereskedelemügyi Minisztériumban polgári repülési ügyekkel is foglalkozott figyelt fel e mozgalomra. 1921-1924 között Lampich Árpád többször elutazott Rhönbe, tanulmányozta a siklórepülést, ezzel kapcsolatos cikkei megjelentek, de igazából a vitorlázórepülés ügye 1929-ig egy helyben topogott.Végül is újból Petróczy István sürgette egy vitorlázórepülő szakosztály felállítását és ezután már eredményeket is ért el szívós  elhatározásában.

Felkérte Bernárd Mátyás  volt tábori pilótát a szakosztály vezetésére, ezek után felgyorsultak az események. Az oktatás elsajátítására 1929 április – május hónapokban Bernard Mátyás és Reiner József szigorló mérnök Rhönbe utaztak egy úgynevezett tudományos tanfolyamra, ezzel az oktatók kérdése megoldódott.

A hazai terep kiválasztásnál a Budaőrs község feletti Farkas-hegyet  jelölték ki, ahol a kezdő iskolázásra a Mókus-völgyet, lejtő vitorlázásra pedig a D-i lejtőt látták alkalmasnak. A terep kiválasztásánál valószínüleg Petróczy István volt a kezdeményező.

1929. május 24-én  megrendeltek Rhönből 2 db. „Zögling” sikló és 1 db. „Hols der Taufel” gyakorló vitorlázógépet, amelyek június 25-én megérkeztek Komáromba, a  vasútállomásra. A vámmentesség elintézése után a gépeket július 8-án vették át Budaőrs állomáson. A hangár felállítása július 20-án fejeződött be. Gépeket szétszedve, kézben szállították fel a Farkas-hegyre.

Július 21-én vasárnap délután 5 órakor állították startra az első siklógépet. Három rövid kísérlet után a jobb szárnyvég vászna megsérült, ezért az első oktatási nap gyakorlati repülésben véget ért, de ekkor kezdődött el a hazai vitorlázó repülés.

Augusztus 1-én Bernárd Mátyás megrepülte az első „C” vizsgát Magyarországon.

Ebben az évben december végéig  még 224 felszállást hajtottak végre, ebből 28 géptörés volt, 7 db. „A”, 1 db. „B” és 1 db. „C” vizsga az évi eredmény.Így indult tehát az első év, amit a többi küzdelmes követett, de már mind több lelkesítő eredménnyel. Farkas-hegy a bölcső azóta is, bázisa és tanúja sok ezer  felszállásnak  és felette zajló teljesítmény repülésnek.

Ezek után gomba módra szaporodtak itthon a vitorlázóegyeslületek. Az öregek mellett tehetséges fiatalok kerültek – túlnyomórészt a müszaki értelmiség soraiból – a vitorlázógépek kormányai mellé. Az egyesületek gépépítő mühelyeiből egyre több és jobb hazai tervezésü repülőgép került ki. Ennek az időszaknak egyik kiemelkedően jó típusa a Rotter Lajos által tervezett „Nemere” amellyel az 1936-os olimpián 336 km-es céltáv-világrekordot, és óriási nemzetközi sikert ért el.

Hazai vitorlázórepülőgép-gyártásunkban 1938 fordulópontot hozott, Esztergomban Rubik Ernő és Mitter Lajos megalapították az AERO EVER kft. vitorlázórepülőgép gyártó üzemet, ahol a gazdaságos gyártási technológia kialakítása mellett hazai tervezésü képek építését kezdték meg.Sajnos a háború kettétörte ezt a szépen fejlődésnek indult folyamatot. Elárvult repülőterek, összetört repülőgépek, elpusztított müszaki felszerelések maradtak. A repülő emberek ekkor összefogva, éjt nappallá téve  végezték a gépek és repülőterek újjáépítését.Néhány jellemző adat: 1943-ban az anyagilag rendkívül támogatott magyar repülésnek 50 egyesületben 8000 tagja volt. Az újra éledő repülőéletünknek 1947-ben 40 egyesületben 4000 tagja volt.  Hamarosan jelentkeztek az eredmények is.1948-ban a szabadságharc 100. évfordulójára Győrben megrendezték az első Nemzeti Vitorlázórepülő Versenyt és ezzel kezdetét vette az a nagyszabású, évente megismétlődő versenysorozat, mely napjainkig is tart, ebben az évben került megrendezésre a 49-ik Nemzeti Bajnokság.Kialakult és jól müködik a  hazai versenyek rendszere a korszerü nagyteljesítményü vitorlázó gépekkel igen eredményesen szerepeltek és szerepelnek versenyzőink a nemzetközi versenyeken, figyelemre méltó rekordokat állítottak fel, szinte minden naposak az 500 km-es távrepülések, gyakoriak a 750 km-es hazai repülések és pilótáink teljesítették az ország területe felett az 1000 km-es távrepülést is.Az elmúlt hetvenöt év alatt  teljesítettek 3265  „D” vizsgát ezüst koszorút                                                                  530  „E”  vizsgát arany koszorút                                                                  168  „F”   vizsgát gyémánt koszorút

A teljesítmény vitorlázórepülés mellett 1980-tól beindult a hazai vitorlázó mürepülő sport amely a több nemzetközi versenyen elért jó helyezés mellett VB és EB arany, ezüst és bronzérmekkel  büszkélkedhet.

Nagyon sok szép eredményt lehetne felsorolni és a vitorlázórepülők hosszú sorát, akik tehetségükkel vagy áldozatukkal hozzájárultak e sportág fejlesztéséhez, eredményeihez.

Hogy hol van a csúcsa ennek a fejlődésnek, azt ma nem lehet megjósolni. A müanyag repülőgépek alkalmazása valósággal forradalmasította a vitorlázórepülést

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 31., 12:34
A Renegade gyakorlat egy repülőtér életében nagyon fontos művelet, ahol egy idegen-, önmagát nem azonosító légi járművet földre kényszerítenek, majd személyzetét előállítják a hatóságoknak.
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.

  Legfrissebbek most

Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.