2025. 03. 31. hétfő
Árpád
: 402 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Élete a repülés

JETfly  |  2013. 05. 14., 10:44

A katonai repülőtér szomszédságában nőtt fel, édesapjával az első kecskeméti repülőnapon is ott volt. Az idei légi parádénak viszont már az egyik főszereplője lesz: Langó Viktor százados az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis új bemutatópilótája.

A repülés Langó százados számára a világ egyik legtermészetesebb tevékenysége, a „földön” elképzelni sem tudná az életét. Nem is lehet csodálkozni ezen, hiszen a vadászgépek közvetlen közelében, a kecskeméti repülőtér melletti honvédségi lakótelepen nőtt fel. Édesapja nyugállományú katonatiszt, fegyvermérnökként szolgált a bázison.

„Remegtek a lakótelep ablakai, amikor egymás után szálltak fel a MiG–21- esek, a lenyügöző látványért a legkedvesebb játékaimat is azonnal félretettem. Kamaszkorom egyik legnagyobb élménye pedig az volt, amikor édesapám elvitt az első kecskeméti repülőnapra. Akkor jött Magyarországra először F–16-os és MiG–29-es. Egyik sem repült ugyan, de a közelükbe lehetett menni. Rengetegen tolongtak a zónában, hogy láthassák a statikus bemutató két sztárját” – emlékszik vissza a Gripenflotta új bemutatópilótája.

Tizenhat évesen, harmadikos gimnazista korában, Jakabszálláson kezdett vitorlázógéppel repülni.

Langó VIktor

Akkor már a katonai pályára készültem, abban a tudatban éltem, hogy az érettségi évében, 1997-ben indul vadászpilóta- képzés a szolnoki főiskolán. Aztán mégsem így történt, de mivel a repülés közelében akartam maradni, a Budapesti Müszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karára jelentkeztem, hiszen ott repülőgépészetre lehetett szakosodni. A „biztonság kedvéért” pedig az akkor még létező Kilián-főiskola repülésirányító és sárkányhajtómüves szakára is elküldtem a jelentkezési lapomat. Felvettek az egyetemre. Remekül sikerült az első évem, de miután vitorlázógépre oktatói vizsgát tettem, már-már többet foglalkoztam a repüléssel, mint a tanulással. Matekból és irányítástechnikából alaposan el is maradtam a kreditpontok gyüjtésével. Semmi nem motivált ugyanis a tanulásra, nem volt életcélom, elképzelni sem tudtam, hogy mit kezdek majd a diplomámmal. Egy haszna azonban mégis volt annak, hogy gyakran kijártam Jakabszállásra. Ott tudtam meg ugyanis, hogy ismét indul a pilótaképzés. Barátaim közölték: vége a linkeskedésnek! Ha tényleg ez a célom, akkor húzzak bele a tanulásba, mert a kanadai képzés alapfeltétele a diploma. Akkor voltam negyedéves, azonnal beadtam a jelentkezésemet és elkezdtem tanulni. Kemény időszak volt, de sikerült az összes elmaradt vizsgámat teljesíteni, és az orvosi vizsgálaton is megfeleltem.

Abban az évben a kanadai képzésre készülő hajózójelöltek Tapolcán estek át az egy hónapos alapkiképzésen, aminek a végén Langó Viktor szerződéses őrvezetői rendfokozatot kapott.

Következett az ejtőernyős kiképzés, majd pedig Szolnokon az elméleti felkészülés. A leghangsúlyosabb tárgy az angol és a testnevelés volt, de tanultunk repüléselméletet, müszaki ismereteket, légi jogot és navigációt is. A végén pedig Jak–52-essel repültünk. 2005. május 11-én, évfolyamom első csoportjában utazhattam Kanadába. A reginai egyetemre jártunk három hónapig. Mindvégig a nyelvtanuláson volt a hangsúly, általános és szakmai angolt tanultunk. Ez idő alatt szinte meg sem szólaltam magyarul.

Az alapvető repülési fogásokat Harvard II-n és Hawkon sajátították el a magyar csoport tagjai, a kiképzés mürepüléssel, kötelékrepüléssel, kis magasságú navigációval és jó néhány katonai és polgári repülőtér „bejárásával” zárult. A sikeres vizsga után aztán feltüzhették a „kanadai szárnyakat”.

Ezt a jelvényt azok kapják, akik teljesítik a különféle repülési teszteket és megszerzik a civil szabályoknak megfelelő müszerrepülőképesítést is. Kanadában erről azt mondják: „először pilótának képzünk ki, és majd ezután lehetsz katonapilóta.” A harcászati kiképzésünk a Cold Lake légibázison volt, ahol többek közt már a légi harcot, az elfogást, a földi célok leküzdését és a négygépes csapásmérést is gyakoroltuk.

Langó Viktor 2007-ben, a tanfolyam elvégzése után, szerződéses hadnagyi rendfokozattal lett a Puma század beosztott repülőgép-vezetője. Ezt követően hivatásos állományba vették, majd rövidesen a bázis repülőmüveleti főnökségére helyezték, ahol jelenleg részlegvezető- helyettesként dolgozik. Tavaly nősült, kisfia, Zsombor, három hónapos.

Most az az egyik legfontosabb feladatom, hogy tapasztalt pilótatársaim tanácsait meghallgatva összeállítsam az idei mürepülő programot. Erről egyelőre csak annyit árulhatok el, hogy ugyan lesz benne néhány új elem is, de alapvetően a kiváló elődeim által megírt koreográfiára épül. Hiszen a Gripeneknek azóta is csak egy hajtómüvük van, és a szárnyaik fesztávolsága sem lett nagyobb.

(Az eredeti cikk a Magyar Honvéd magazin 2013. májusi számában jelent meg.)

Fotó: dr. Toperczer István orvos alezredes

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 31., 12:34
A Renegade gyakorlat egy repülőtér életében nagyon fontos művelet, ahol egy idegen-, önmagát nem azonosító légi járművet földre kényszerítenek, majd személyzetét előállítják a hatóságoknak.
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.

  Legfrissebbek most

Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.